Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expeditions Kamera för Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)

ericello.se

Ny medlem
Hej!!

Åker snart ner till Kapstaden för att därifrån cykla upp till Kairo & måste snart välja en kamera för resan, lutar åt Canon 300d.

Funderar över bl.a följande saker...

1 Går det att ladda upp bilder till mitt webhotell från minneskortet ifrån ett Internet cafe i Långtbortistan utan att behöva installera något program på cafe datorn och isåfall hur gör man? Bortsett att internet ansluttningen kan vara långsam.

2 Har ideer om att föreläsa om resan när jag kommer hem. Tänkte då annvända mig av dator och färgkanon för att visa upp bilder. Vad kan man säga är ett minimum i antal pixlar i kameran för att bilderna ska se bra ut om man visar upp dem på detta sätt?

3 Finns det något sätt man kan ladda upp batterier på med hjälp av cykeln (dynamo) eller solceller?

4 Förslag på saker att tänka på mottages varmt.

Mvh Eric =)

Vill inte alls påstå att jag är någon hejare på detta, men om jag skulle stå för en grupp människor och visa bilder uppblåsta på en stor duk, hade jag nog hellre haft med dia och en bra dia projektor än digitalbilder och "kanon".

Nu får jag säkert massvis med mothugg, men det är bra, då kanske jag lär mig något. ;)

förresten är jag visst avundsjuk på din resa.
Låter hur bra som helst, med oändligt många suveräna fototillfällen. Lycka till !!!

Hej

Håller med... skaffa en beg slr, gärna sliten o ful (du får behålla den) men funktionell och kör dia.. du får då inga av nämnda bekymmer och föreläs med diaprojektor.

Mvh
Johan

Jag tog följande bilder i Kina

www.akessonphotography.com/priv/china

med min 10D och visade upp på jobbet för mina arbetskompisar på en 1024 x 768 projektor. Funkade fin fint. Kul att kunna zomma in! Dock ar nog Dia bättre kavlitet. Men sen har det digitala en väldig massa andra fördelar. På 3 veckor blev det 8000 bilder. Vilket skulle innebära ungefär 20000 kr i film och framkallning....

Dock är det nog rätt stor skilland mellan att resa i kinas storstäder och Afrika! I Kina är det ordning och reda och hårda tag mot kriminella! Läs:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=90206

/Aron som tycker att Kina är ett föredömme på många sätt!

ericello.se skrev:

1 Går det att ladda upp bilder till mitt webhotell från minneskortet ifrån ett Internet cafe i Långtbortistan utan att behöva installera något program på cafe datorn och isåfall hur gör man? Bortsett att internet ansluttningen kan vara långsam.

Jag skulle nog satsa på en sådan där bärbar hårddisk som kan tanka ner bilderna från minneskortet. Fast den behöver ju också batterier... Ack ja.

Annars så håller jag nog till viss del med de övriga som rekomenderar Dia. En enkel systemkamera som i nödfall klarar sig helt utan batterier är ingen dum idé om man skall ut i spenaten. Vet inte om det finns någon sådan EOS? Äldre Canon har väl inte samma fattning som 300D!?
Hoppas att resan går bra!
/Micha

solcellsladdare finns väl... annars blir det till att ladda så snart du ser ett vägguttag! o köpa extrabatterier i mängd... så om du inte har valt kamera redan, välj en med bra och anständigt billiga batterier...

En sak att tänka på är att det oftast (tror jag i alla fall, eller har jag tittat för mycket på tv?) är molnfritt i afrika. Då blir det ett hårt ljus med mycket hög kontrast. Där ligger både digitalt och dia steget efter negativ film.
Negativ film har större kontrastomfång.

Visserligen kan det bli bökigt att visa neg i en diaprojektor (blir så konstiga färger då :D ), men om du framkallar och scannar (på många labb, ex crimson så scannar dom filmerna) så får du ju bilderna digitalt i alla fall.

Bara mina tankar..

Tips utanför frågan!

Jag har inga råd att komma med gällande frågan men annat matnyttigt om du ska till Kapstaden och behöver billigt boende och guidning till roliga äventyr.

Kontakta Kenneth på http://www.capeadventures.se/ han är både fotointresserad och har bra koll på läget.

/Micke som passar på att göra reklam för en kompis.

Du skriver inget om vilken väg du ska ta, men i de delar av afrika jag besökt kan man inte ha några förväntningar på webbcafeerna. Det kan till att börja med vara rätt glest mellan dem bitvis.

Du kan troligen hitta vanliga batterier överallt, men kamerabatterier är svårare, och har du uppladdningsbara accar till kamera och tillbehör (extraminne osv) måste du ju lämna in det på laddning ibland tex på campingar eller var du nu bor. Det innebär stöldrisk.
Jag vet inte om det finns möjlighet att ladda själv med solceller eller dynamo, har aldrig hört talas om det, hursomhelst blir det ju mycket prylar att släpa på.

Nej, jag måste nog hålla med övriga här, kamera med film är bättre än digitalkameror just på såna här resor. Jag menar, cykel från Kap till Kairo, vi snackar väl fyra till sex månader iallafall.

Inte minst för att filmrullar är mindre stöldbegärliga än elektroniska manicker.
Tänk när nån knycker din kamera med ett nästan fullt 1 Gb minneskort i.
Inte kul alls.

Det låter som en kul resa du ska göra.
Jag håller inte riktigt med om att en analog kamera så självklart är bättre. Bara tanken på att hålla ordning på en massa (och det borde bli en massa!!) exponerade och oexponerade rullar i så lång tid känns väldigt jobbigt. IOFS får du bättre bildvisningskvalitet med dia, men det är oerhört smidigt att använda sig av en videokanon. Jag reser rätt mycket i SOAsien, och har de senaste åren enbart tagit digitala bilder. Dessa visar jag ofta för olika grupper folk, och hittills har ingen haft negativa kommentarer om bildkvaliteten. Jag tror att det i sammanhang där man träffar "vanliga" människor är en pseudodiskussion om man ska använda dia eller digitalt baserade bilder, ingen bryr sig helt enkelt. Videokanonen ger även möjlighet att lägga in lite kartor och andra effekter, som är svårare med dia (jo, jag vet att man faktiskt kan fota en karta och ha ritat in sin rutt om man vill, men snyggt blir det sällan).Däremot är det ju förstås annat om du ska visa bilderna på fotoklubbar, där kanske du kan få lite mothugg.

Batteriproblemet är inte heller något större problem. Jag har två batterier, som jag försöker att hålla laddade så gott det går. Än har jag aldrig varit utsatt för att ens det ena har lagt av oväntat, utan jag har alltid kunnat planera mig ur problemet. Nu har jag en 10D, men jag antar att 300D inte har så mycket sämre batteriprestanda. Med 10D tar man ca 500 exponeringar med ett fulladdat batteri, och ett nytt batteri kostar ca 200 SEK på Zebramedia, så det är bara att bedöma hur länge du tror att du blir utan ström.

Och, slutligen, lagringen av bilderna sköter du med en Tripper med en stor hårddisk i. Det får plats mängder med bilder i en sådan, och den klarar 4-5 överladdningar av ett 1gbkort på en laddning, så du kommer inte att råka ut för platsbrist i första taget. När du sedan kommer till större städer, kan du antingen få bilderna säkerhetsbrända på cd eller skicka hem bilderna via nätet. Jag har aldrig provat att skicka via nätet, utan jag brukar bränna bilderna på nätkafeer eller kamera/datoraffärer. Det brukar gå på 25-50 SEK per skiva.

MAP upplösning tror jag inte att du ska anpassa dig till en videokanons upplösning. Ta den upplösningen du annars använder och använd Trippern i stället. Sedan kan du alltid förminska bilderna så de passar till en videokanonvisning när du kommer hem. Du kommer att gräma dig om du låser dig vid en väldigt låg upplösning redan när du tar bilden. Kör i bästa jpg eller RAW, då har du alla optioner kvar.

Lycka till med resan.

Det låter synnerligen som en fantastisk resa. Skall du cykla själv eller i grupp? Och jag är nyfiken på vilken väg du skall ta. Kust eller inland? Med tanke på att det är väldigt oroligt på vissa ställen. Det är ju ingen söndagstripp du skall på..

Jag hade också satsat på analogt.

Hilsen peter

Vad du än väljer så rekommenderar jag:

- div. adapters för eluttag. Ex i Sydafrika får du börja med att köpa ett - sen ser de inte lika dana ut i de olika länderna. De olika jag hade med mig från Sverige var värdelösa.

- "patinera" din kamera om den när ny så får du kanske behålla den hela resan. Annars är väl en extrakamera att rekommendera.

- film behöver inte vara otymplig om man framkallar den i större städer men då är negfilm bekvämast.

- intenet växer snabbt även i afrika men räkna inte med att hitta webcafeér i buschen eller ens el för den delen. Däremot har en del hotell just ute i ingenstans webcaféliknade service. Ta en drink i baren så blir besöket "legitimt". Däremot kan det bli direkt Nej om du vill installera program för egen del.
Vill även minnas att priset för surfning var högre än här hemma och att modemen var slöa som sjutton.

- leta upp en speciell site som har adresser till olika intenetcafeer runt om i världen, har inte själv adressen längre men den finns och var till jättestor hjälp.

Lycka till och var försiktiga.
MVH Eva

En helt mekanisk kamera. Enklaste som går att hitta med Pentax- Nikon- eller Canon märke på. Massor med diafilm. Är ni många i grupp? Då är det möjligt att fördela alla filrullar m.m. som kan behövas. Allt som är beroende av ström bör kanske lämnas hemma. Undanteget grundläggande saker som ficklampor m.m.

Hur är det med säkerhets aspekten. Vilka åtgärder har du vidtagit? Stöld/rån m.m. Tycker jag borde vara främsta frågeställningen. Som förmodligen är bekant för dig så är Afrika i stort i klass med vilda västern på 1800-talet. Som uppväxt i Afrika ryser jag bara av tanken att cykla utanför stadsgränsen utan ordentliga säkerhetsarrangemang.

Ser fram emot att läsa om hur det varit. Längtar själv tillbaka till Afrika.

Hej, later intressant.
Jag ar just nu i Cairo for ett fotografiskt
projekt.
Ta med san dar mask for munen och nasan, det kan
nog vara skont om du cyklar.
Att andas luften har jamfors med att roka ett
paket cigaretter om dagen,men jag tror det ar
tyngre an sa, I bland bjuder luften och dess
gifter pa ett rus.
Skicka ett mail om du behover guidning till
nan av de fa foto affarerna i Cairo. Jag kommer
vara har till och fran ytterligare nagra manader.

Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar