Advertisement

Annons

Expedition Grönland: Objektiv- och kameraval?

Produkter
(logga in för att koppla)
En helmanuell kamera typ Leica M4, M6 eller en gammal Leica SL2'a (spegelreflex). Tag en tri-elmar (28-35-50) och en 21a som objektiv. Lämna in grejorna för service och preparering för kallt klimat, dvs bort med alla smörjmedel som stelnar i kyla. I ljusmätarväg en lös väderskyddad sekonic (använder själv en L-508, kanonbra), och en baterioberoende selenmätare som back-up. Glöm inte att ta med en 357 el 44 magnum var mot isbjörnarna, samma regler där, torrdra vapnen från allt fett och glöm moderna grejor som pistoler, gamla hederliga revolvrar fungerar alltid. Om ni verkligen är seriöst intresserade av att skida över grönland, så ta för allt i världen kontakt med danska arméns sirius-patrull. De har hur mycket erfarenhet som helst, och det är dessutom dom som ska rädda er om något går åt skogen. Fast det vet ni säkert redan. Vad gäller nerpackade prylar är min erfarenhet från militära omständigheter att ju tröttare man är desto mindre upp-packande blir det, är man riktigt trött måste kameran hänga runt halsen om det ska bli något. Lycka till.
 
En fjärrutlösare kan vara bra att ha fastskruvad ständigt. Är den rejäl ,typ nikon mc12/30, tillsammans med ett autofokus eller digitalhus blir den lättanvänd kamera även med handskar. Dock måste fästet till kameran vara byggd så att det inte finns någon risk för att man bryter sönder den.

Tejpa kameran bak för att slippa kondens på huset och ev förfysta näsor/kinder.

Iom att det är snörika områden ni kommer att vara i kan det vara läpligt att underexponera ett eller två steg så att snön blir vit istället för grå.

Och till sist. Lycka till! Hoppas det blir en fin tur. (måste erkänna att jag är lite smått avundsjuk.)
 
Jonas Lundgren skrev:
Iom att det är snörika områden ni kommer att vara i kan det vara läpligt att underexponera ett eller två steg så att snön blir vit istället för grå.
Det skall till en överexponering för att få snön vit i stället för grå.

Roine W
 
Grönland

Att använda dig.kamera under sådana omständigheter är att chansa och därmed fel.Att stå där med släckt display vore ganska provocerande.Har själv skidat över Grönland -03
(Ammassalik-Söndre Strömfjord,60 mil)Själv hade
jag Contaxutr. med ext.batt. och Contax kompaktkam.Dessa var då självklart försedda med
litiumbatt.Stora kameran och vapen låg utanför
tältet för att undvika kondens och senare isbildning.Detta vållade aldrig några problem.
Krävs alltså inte helt mek. kamera.
Kanske lite utanför detta forum:Du skriver två-
mannaexp. i 2-3 mån.Ni får en omöjlig pulkavikt
p.g.a. all mat och bränsle.Själva gick vi över på 3v. för att hålla ner vikten.Ang. inlägg om
Siriuspatr. så är dom inte involverade i räddningsaktioner.Det är sat.tel. och flyg som gäller.Risken för isbjörn inne på inlandsisen är mycket liten men kan inte försummas.Lycka till!
 
Hej Mia

Jag tycker du ska kontakta Erik Malm. Han är medlem här på Fotosidan och han har gjort många resor i extremkyla. Så är det någon som kan ge dig tips så är det han.

Jag ska själv iväg till Sydpolen för ett fotouppdrag ocn hade tänkt ta med mig min Canon 1 DS:a men Erik sa att jag skulle satsa på analoga kameror istället men att jag även kunde ta med mig min digitala.

Erik ska ha en föreläsning i femmanhuset den 17 februari i Göteborg. Kanske du bor nära Gtbg och kan gå och lyssna på honom. Det finns en länk på förstasidan med info om föreläsningen.

Ciao Annika
 
Om du har en schyst kameraväska som isolerar bra skulle kylan inte vara något problem för digitalaren. Däremot har jag hört att sensorn får spel i de temperaturerna. Jag skulle tipsa dig ta med en helt mekanisk kamera och mitt förslag är en Nikon FM eller FM2. De kamerorna kan bara inte sluta fungera. Sätt fast en skarp Nikon glugg och fota loss. Men tänk på att även solen har fläckar... FMorna behöver ström för exponeringsmätaren så var beredd på att den slutar fungera när batterierna tar slut i kylan. Däremot fungerar kameran eftersom den är helt mekanisk och oberoende av ström. Lycka till.

http://gallery.gulnet.nu/
 
greken skrev:
Jag skulle tipsa dig ta med en helt mekanisk kamera och mitt förslag är en Nikon FM eller FM2. De kamerorna kan bara inte sluta fungera.

De kan bli fuktskadade så att exponeringsmätaren inte fungerar, därför kan det vara bra att ha med en extra, det finns några som är väderskyddade.
 
Geogios Stratigentas (greken) skrev:
"Om du har en schyst kameraväska som isolerar bra skulle kylan inte vara något problem för di
gitalaren".

Kameraväskans isolering har ingen betydelse ur
köldsynpunkt.Kameratemp. inne i väskan är fort-
farande samma som utetemp.Det finns ju ingen värmekälla.Jfr. ett välisolerat hus som ej upp-
värms.
 
Vad är det som är känsligt för kyla?

Är det bara batteriet och lcd-displayen som är känliga för kyla?

Hur fungerar fryst film? Kan den gå av i sträng kyla?

Personligen hade jag inte ändrat kamerans temperatur mer än nödvändigt. Allt för att undvika kondens och isbildning.

Hellre fler små kameror än en stor.
 
Elektronik blir varm när den används. Sensorerna i digitalkameror fungerar bättre ju kallare det är i och med att bruset avtar med sjunkande temperatur.

Batterier tappar kapacitet med sjunkande temperatur. När det gäller tillförlitlighet för kameran behövs det friska batterier. Gärna några uppsättningar extrabatterier. Med batterierna i byxfickan kommer de att hålla flera plusgrader och därmed kommer de när monteras in i kameran ha tillräcklig kapacitet. Efter fotopasset tas lämpligen batterier ur kameran och stoppas ned innaför klädseln, så att de kan återhämta sig. Kroppen är en bra värmekälla som håller värmen med hjälp av makaroner och köttbullar, men även chockladkakor.


Det inga matrial tycker om är häftiga förändringar i temperaturer, samt att hållfastheten för matrial i stort minskar med sjunkande temperatur. Dock ser jag ingen risk med att kameran skulle spricka vid normal användning. Matrial utvidgar sig olika mycket i olika temperaturer. I kyla drar de ihop sig olika mycket. Även detta fenomen kommer sannolikt inte heller att vara ett problem i vinterkylan.

Det jag bedömer kan bli ett problem är den finmekanik som fins i kameran. Dels i form av reglage som kärvar, men även slutaren och bladen i bländaren som inta rätt position vid fotografering.

Prova gärna kameran i en Grönlandssimulator för att utröna hur kameran fungerar i vinterkyla. Electrolux tillverkar sådana anläggningar.

Lycka till med resan och fotograferandet.
 
Jag tycker du ska höra med Fotosidans expertfotograf Brutus Östling.
Jag har för miga tt han någon gång har gjort ett test av en digitalare på sydpolen.

/jonas
 
Min erfarenhet av film i kyla är att filmrullen kan gå så trögt att motorn inte vill dra fram filmen, den tror att filmrullen är slut.
Detta var en Kodak rulle som detta hände med fick endast 8 kort i -26, har annars alltid använt Fujifilm utan problem i -30 på min Eos 1n.
 
Expeditionen startar i Narsarsuaq i syd, rakt över Grönland till Kap Morris Jesup och sedan vidare till Station Nord för hemfärd. 3100 km. Proviantering i Gisp. De två som genomför expeditionen har mycket erfarenhet av liknande strapatser, har tidigare bl.a. skidat övet Grönland på "korta hållet" och expeditionen är mycket välplanerad. Jag behöver således inte någon information om isbjörnar och omöjlig pulkvikt, utan det är eventuella erfarenheter och fakta om digitalakameror och kamerautrustning i kyla som är intressant.

Jag tackar mycket för de kontakter som nämts och de erfarenheter och kameratekniska fakta som ni delat med er av!
 
Det är inte jag som ska åka. Men vad som ska med i kameraväg är inte spikat ännu. Vi ska göra efterforskningar och sedan testa utrustningsuppsättningarna och först därefter bestäms säkert vad som ska med.

Just nu försöker jag utröna möjligheterna att använda en digital systemkamera på expeditionen. Pinpointa problemen och sedan ta reda på fakta om huruvida de går att komma runt.
 
Läste ditt inledande fråga ett varv till och kom till insikten att du ska vara ute några månader. En fundering som uppstod då var om det finns civilisation på de platser du passerar, så att kamerans batterier kan laddas och eventuell extrautrustning i form av bärbara datorer eller hårddiskar om digital teknik används?

Om civilisation med tillgång till elekricitet saknas kan det bhövas solcellsdrivna eller vinddrivna kraftverk för laddning av batterier, eller annan generatoranordning.
 
Det behöver inte vara så strömkrävande att fota på Grönland,,, beroende på årstid såklart. Det är INte polarkallt året runt där heller;)!

Ett batteripack som ligger nära inpå kroppen är bra och ett par i resärv.

Sedan så kan man göra som jag och ha kameran avstängd ända fram till fototillfället, visst uppstart kostar ström men visst är det möjlighet att spara!

Jag planerar själv en resa till Svalbard och beräknar en suveränt blygsam kostnad vad gäller ström! Även om man befinner sig på "exotiska" platser så kan man (bör enligt mig) vara selektiv i fotandet! Om man däremot tänker sig fota mycket med långa slutartider i moderna (rent elektroniskt styrda slutartider) kamerahus så kommer det såklart att bli en hel del ström konsumerad!

Vad gäller objektiv så beror det ju såklart på VAd man skall fota;)! Är det valrossen eller den urbaniserade enuiten i centrala byn som skall fotas? Om det är blandad kompott som gäller så kommer man långt med en normalzoom!
När jag reser till sådana platser söker jag oftast efter fågel/fauna och då är det tele som prioriteras och resten fixas med en stömsnål och stabil mätsökarkamera. Prylarna skall användas och att välja få men trogna prylar ser ut att ofta vara det bästa valet!


Lycka till med palnerna och kom ihåg att klädesplaggen blir många och tar plats,, även på kortare dagsturer på sommaren!!

/Niclas,


Ps, Vad gäller vapen mot Isbjörn så fungerar signalpistol och skrämselstrategier bra,, Ibsjörn är heller inte vanlig över hela Grönland hela året! Att "bara plocka med sig en hederlig revolver" som ngn antydde ovan tror jag inte blir så lätt,,, Det är ju inte 1800 talets vilda västern du reser (tillbaka) till. Reser man i grupp så är det ofta vana vapenbärare som följer med,,,
Är du älgjägare och absolut vill ha eget vapen så tar du helt klart en kort Carbin tex Marlin Guide Gun 1895 G i cal 45-70,,,ds.
 
Niclasfoto skrev:


Vad gäller vapen mot Isbjörn så fungerar signalpistol och skrämselstrategier bra,, Ibsjörn är heller inte vanlig över hela Grönland hela året! Att "bara plocka med sig en hederlig revolver" som ngn antydde ovan tror jag inte blir så lätt,,, Det är ju inte 1800 talets vilda västern du reser (tillbaka) till. Reser man i grupp så är det ofta vana vapenbärare som följer med,,,
Är du älgjägare och absolut vill ha eget vapen så tar du helt klart en kOOOrt Carbin t ex Marlin Guide Gun 1895 G i cal 45-70,,,ds.

Menar förståss att Isbjörnen inte är "lika vanlig" året runt på Grönland;)
****

Det man också bör tänka på är att läsa historiken runt t ex befolkgningsgeografin gällande resemålet. Här har vi om just Grönland mycket intressant att läsa! De Isländska sagorna förteller meget och ger ett fint grundlag för upplevelserna på Grönland.

På grönland är det väder vind årstider ja såklart generellt naturen som sätter mönstret på livet och det är detta man skall läsa om innan man beger sig. Hur många tänker t ex på att södra grönland ligger i (ca) breddgrad med Stockholm och att den sydligaste punkten för "the limit of icebergs" går i trakten runt centrala Frankrike,,,
Studier är A och O.. Men DEt var väl iofs inget nytt.


/Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.