Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expedition Grönland: Objektiv- och kameraval?

Produkter
(logga in för att koppla)

moiran

Medlem
Vad har ni för åsikter, tips och förslag på fotoutrustning för en två till tre månader lång tvåmannaexpedition på skidor rakt över Grönland?

Bländande snövita vidder så långt ögat kan nå och glasklar luft. Runt 20-30 minusgrader vid många fototillfällen. Begränsade möjligheter att ladda batterier. Mycket begränsad vikt och volymbegränsning på packningen.

Motiven kommer till mesta delen bestå av landskapsfotografier samt av expeditionsdeltagarna i sina strävanden, nästan uteslutande i dagsljus.

I dagsläget är kamerorna Nikon D70 respektive Canon D20 de intressantaste kamerorna, då budgeten är begränsad, men andra förslag mottages tacksamt.

Vilka objektiv kan vara lämpliga för dessa förhållanden och motiv, och vad ska man tänka på? Finns det något speciellt att tänka på angående kamerafunktioner, ev. batterigrepp mm? Vad finns för bra/dåliga erfarenheter av utrustning i liknande förhållanden?
 
Tja. "Budgetdigitaler" är väl kanske inte att räkna med under dylika förhållanden. Du borde nog satsa på framförallt lite mindre batterikrävande analoga kameror.

MVH Uffe
 
På vilket sätt skulle "budgetdigitaler" inte fungera i dessa förhållanden? Handlar det bara om batteriåtgång, eller är det annat som skulle falera också?
 
Varför inte en analog kamera för att kunna köra diavisningar efteråt?

Leica M7 eller Nikon F6 skulle jag ha valt mellan.

/Staffan
 
Inte skulle jag våga lita på en digitalkamera på en sådan resa. Även om jag är helt digtalfrälst vet jag tillräckligt om elektronik, batterier och låga temperaturer för att avråda.

En begagnad proffskamera från Nikon eller Canon har med all sannorlikhet mycket större möjligheter att klara trippen än några av dessa amatör/semiproffs-hus.

Om jag inte minns fel finns det en del att läsa här på forumet.

/AnWi
 
I den kylan räcker inte ett batteri till många bilder. Som värst har mina BP-511 tagit slut efter ca 20-25 bilder, det var då ca -25 grader. Jämför detta med ca 300-400 bilder per batteri under normala förhållanden.
Skulle personligen köra film i en strömsnål analog kamera under sådana förhållanden.

Staffan
 
Framförallt batterierna. Gör en sökning i forumet på 20D, 10D 300D och minusgrader så kommer du snabbt att kunna bilda dig en uppfattning om hur bra dessa funkar i -30 grader.

En Leica eller gammal nikon kommer aldrig att lägga av.

MVH Uffe
 
Det beror ju på hur kunnig du är också. Om systemkameror är något nytt för dig så hade jag inte köpt en vare sig analog eller digital systemkamera.
 
Mest för att slippa fipplandet med film och diabilder. Det är så otroligt mycket enklare att sortera och katalogisera uppåt tusen digitala foton relativt samma antal diabilder. Samt att själva filmhanteringen känns lite besvärlig. Dator finns med i packningen, varför det kändes lite logiskt att välja en digital kamera.

Ni rekommenderar alltså en äldre systemkamera med minimalt mycket elektronik istället?
 
Det är inte jag som ska använda kameran. Dock finns vana av systemkameror, så det ska inte vara något problem. Jag försöker mest utreda om det är möjligt att använda en digital systemkamera, då det skulle underlätta många små detaljer. :)
 
Kameran kommer ju inte utsättas för en massa minusgrader konstant. All elektronik som är med på expeditionen kommer att vara nedpackad i fluffiga och tåliga förpackningar och tas upp när de skall användas. Kameran är i princip den enda elektroniken som kommer att användas utomhus. Resterande kommer att användas i tältet där det snabbt blir nollgradigt.

Sökningar på det här forumet ger ungefär lika många goda som dåliga erfarenheter av "budgetdigitalerna" i minusgrader.

Vad gäller batterier ska extradetaljer som http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=429&catId=141 kunna användas för att kunna fota när det är tokkallt. Någon som har erfarenhet av denna?
 
Jag vet inte vad ni packar i men min erfarenhet av kyla (X-antal dygn i Boden-skogen) säger mig att allt som packas någon annanstans än nära kroppen eller i någon sorts mycket väl isolerad behållare (typ termos, isokärl), kommer att inta omgivningens temperatur rätt så snabbt. Definitivt under en dags marsch.
Jag vet dock inte hur fort nedfryst elektronik "tinar upp" i ett nollgradigt tält.
 
frostcam

de bästa är att ha en manuel analogkamera som man drar filmen fram med tummen då behöver man inte slösa strömm, skaffa en ny Phenix i Photax eller vad de heter den behöver bara ström för att meta ljuset o Pentax e Nikon linser passar på den kostar ca 2500kr.
 
moiran skrev:
Kameran kommer ju inte utsättas för en massa minusgrader konstant. All elektronik som är med på expeditionen kommer att vara nedpackad i fluffiga och tåliga förpackningar och tas upp när de skall användas.

Det spelar ju ingen roll om grejorna är nerpackade i isolerade förpackningar om där inte finns en värmekälla. Kamerorna och framförallt batterierna förblir lika kalla. Det är bara vi själva som inte fryser om vi har isolerande kläder därför att vi har en inbyggd värmekälla.

Jag skulle nog prova utrustningen några dagar i ett fryshus för att se hur hur många bilder som går att få ut från en laddning batterier. Jag är nog ganska övertygad om att du då kommer fram till vad som har sagts tidigare att en batterisnål analog kamera är det som gäller. Förmodligen skulle du behöva en helt mekanisk kamera som kan fungera utan batteri.

Kommer ni att ha någon möjlighet till att ladda batterier via solceller?
 
Analogt är ju med nödvändighet inte hållbart och pålitligt i kyla. Även där finns ett kvalitetsspann. Jag skulle välja ett proffshus av märke Nikon, Canon eller Leica - och detta för att vara 100% säker på att ha bilder med mig hem. Är inte en sådan tripp värt det? Själv skulle jag ha valt min Nikon F3 och låtit serva den först. Håller med Johannes om att man bör ha manuell framdragning. Det är inte kul att släpa på en död kamerautrustning 50 dar.
 
en bra kamera kanske är nikon f3 batteriet beövs för ljusmätningen och är det av silverbatteri typ håller det bra i kyla. Objektivet kan begränsas till nikkor mf 45P väldigt tunt objektiv så att det inte blir allt för stor kamera. Att ha den nedpackat med en massa utrustning innebär bara en sak - väldigt lite fotande. Man är inte allt för entusiastisk i allt för låga minusgrader att plocka fram kameran om det kräver allt för mycket. Tro mig.

Man bör passa sig för kondensen i tältet (framförallt om du väljer digitalt) och stora temperatursvängningar snabbt. Du måste även tänka och kunna handa kameran så att du snabbt kan ställa in det du behöver då det inte är läge att fingra allt för länge i låga minusgrader. Annars kan det bli en väldigt kort tur.

det måste dock påpekas att felix oppenhaimer drog ut på någon kall expedition med digitalahus och laptop. dock fick de dra fram elverket varje kväll för att ålla igång grejorna.
 
Japp. Batteriladdning via solceller är det som gäller.

De dagar fotografering är planerad kommer kameran förvaras i jackan på något sätt (= värmekälla), men det är ju troligt att spontantillfällen uppkommer också.

OM det bestäms att digital kamera ska användas kommer den naturligtvis testköras ordentligt i frysrum först, men det gäller all fotoutrustning. Att åka iväg med otestad utrustning är att be om problem. Men det hade varit intressant att veta om någon redan provat olika typer av utrustning i liknande förhållanden och se vad de fått för resultat. Vid två tidigare expeditioner på Grönland har analog kamera använts, och det har fungerat bra men man vill ju gärna utveckla om möjligt.
 
Tack så mycket, Jonas, för dina tips.

Just handhavandet av kameran är det som gör att man drar sig lite för en helmanuell kamera. Och just nu utreder jag ju möjligheten att använda digitalkamera (analog är ju redan testad och befunnen fungerande, men med nackdelar som möjligen går att komma runt med digital).

Utrustningsmässigt är tanken att begränsa sig till kamerahus, ett (max två) objektiv och eventuellt ett batteripack av typen jag länkade till tidigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.