Annons

Existerar filmscanners fortfarande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Montenegro

Aktiv medlem
Jag har en gammal Minolta Dual Scan 3 som har funkat bra i alla dessa år, men nu börjar jag sakta men långsamt få krupp på hur otroligt lång tid det tar att scanna in mina 35mm negativ (monterade dia samt vanliga), plus att den är rätt utsliten och stänger av mitt i en scanning efter ungefär 30 minuters tid. Finns det någon som fortfarande tillverkar film scanners (alltså inte flatbädd, utan de "riktiga") som håller hög kvalitet, typ liknande de gamla Nikon Coolscan? Har fortfarande en hel flyttlåda kvar av negativ som behövs lagras i det digitala biblioteket.

Alla tips är av värde då jag är desperat.

Kan tilläggas att jag använder mig av iMac och Snow Leopard.
 
Epsons kombinerade flattbädd/film-scanners verkar vara bra. V700 eller V750 borde duga för en entusiast/avancerad amatörfotograf. Min far bytte sin Coolscan 5000 (tror jag det var) mot en Epsonscanner och han tycker att den är ganska likvärdig. Hans Epson (kommerinte ihåg vilken modell nu) scannar inte med riktigt lika hög upplösning, men...
Annars känns det väl som att begagnat kanske ger mest för pengarna.
 
Jag är skapligt nöjd med min Epson V700, ger riktigt bra resultat.
Den slår min gamla HP dia/negativ scanner (men HP´n var förstås inte nån höjdare)
 
vill du komma billigt undan så såg jag att Netto sålda för typ 500kr fast kvalitetn kan kanske diskuteras..
 
Jag har för närvarande en Epson V750 och är mycket nöjd med tanke på priset. Den är inte direkt billig men ska man höja kvalitén mer måste man betala 6ggr så mycket för en Imacon/Hasselblad, tidigare hade jag en opitec, men den scannar bara ett neg åt gången vilket är ganska irriterande. men om man inte ska använda sina bilder till någonting utan bara digitaliserar för sakens skull kan man nog köpa en nettoscanner:)
 
Problemet är inte bara tillgången till scanners utan också att mjukvaran inte längre är kompatibel med Vista och Windows 7. Det råkade jag ut för när jag installerade Vista, och tillverkaren (jag har en Konica Minolta) gör inga uppgraderingar av programvaran eftersom marknaden och efterfrågan är så liten. Kan vara värt att tänka på, om du ska fortsätta använda din scanner eller köpa en ny begagnad.
 
Mjukvara

Ang. mjukvarustöd i nyare operativsystem så kan en extern mjukvara rädda upp situationen! Visst det blir en extra kostnad, men man kan också få en bonus som i mitt fall: stöd för färgprofilering :)

Se t.ex. Vuescan på http://www.hamrick.com/
 
Jag skulle själv vilja gå ihop ett antal - säg minst tre - för att köpa en Imacon / Hasselblad Flextight.

Har jobbar med en sådan och...har svårt att tänka mig något annat.

Begagnade är svåra att finna - men jag vet en med begärt pris 45'.

Mycket pengar - men som sagt - är man några stycken som vill batcha in sina framkallade filmer så är det ju möjligt att låta den gå runt.

Taget att man bor i samma stad och kan lita på varandra såklart... :/

Någon som nappar...? :)

/peter
 
Problemet är inte bara tillgången till scanners utan också att mjukvaran inte längre är kompatibel med Vista och Windows 7. Det råkade jag ut för när jag installerade Vista, och tillverkaren (jag har en Konica Minolta) gör inga uppgraderingar av programvaran eftersom marknaden och efterfrågan är så liten. Kan vara värt att tänka på, om du ska fortsätta använda din scanner eller köpa en ny begagnad.

samma sak med Nikon Coolscan V, funkar inte med Vista.
 
samma sak med Nikon Coolscan V, funkar inte med Vista.

Jag har en Nikon Coolscan V som jag kör på 64-bitars Vista. Det fungerar alldeles utmärkt. Tricket var dock att installera ett gratis scanningsprogram innan som innehöll rätt drivrutin. 32-bitars drivrutin finns på Nikons hemsida.
Jag minns tyvärr inte namnet på programmet just nu då jag sitter på en annan dator. Det finns bra källor på nätet om detta. Det är bara att söka.

Edit: Det kan ha varit VueScan som nämnts tidigare. Man behöver bara installera demon, sen kan man köra vilket program man vill.
 
Senast ändrad:
Det är sant att man kan komma undan programvaruproblemet med tredjepartsprogram. Vuescan är tydligen populärt, och det är onekligen ett lättanvänt program. För egen del tyckte jag efter en test att resultatet var katastrofalt dåligt jämfört med vad originalprogrammet presterade så det var aldrig ett alternativ för mig (som tur är så har jag en XP-dator på jobbet och kan scanna där). Men man kan alltid testa gratis, och Vuescan har stöd för väldigt många scanners av äldre modell.
 
filmskanner

Reflecta har sådana. Både Minolta ScanDual 3 och Canoscan arbetar rätt långsamt vid största upplösning. Typ 3-4 minuter per negativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.