Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Exifdata oroar nyheterna i USA
- Trådstartare gorse
- Start datum
Falumas
Aktiv medlem
En stalker som följer dig på Facebook får inte ut data från teleoperatörer eller banker, möjligen från statliga myndigheter med stöd av offentlighetsprincipen, men i övrigt får han/hon hålla till godo med öppet material.
Men jag måste först acceptera stalkern som vän på facebook.
/Karl
alf109
Aktiv medlem
Dom som analyserar oss på det sättet behöver inte EXIF-datat. Dom får info från våra telefonoperatörer och våra kreditkortsföretag.
/Karl
Det som är problemet är väl inte enskildheterna i sig, utan när man sammanställer dem. Om man tar alla dina exif, dina korttransaktionen, ditt surfmönster, vart du befunnit dig vid olika tidpunkter, ditt malande, vem du ringer, dina åsikter du eventuellt ger uttryck för osv får man nog en ganska bra sammanhållen bild över ditt livsmönster. Om detta sedan hamnar i händerna på mer eller mindre obskyra krafter tycker åtminstone inte jag att det stämmer överens med min syn på personlig integritet.
eskil23
Aktiv medlem
Fast FaceBook har väl inte så mycket med ämnet att göra, eftersom all EXIF strippas från bilder man laddar upp där
Antag att du har en stalker på fotosidan i stället då. ;-)
Falumas
Aktiv medlem
Antag att du har en stalker på fotosidan i stället då. ;-)
Det är betydligt mer sannolikt. Fast det är aldrig någon som vill stalka mig
/Karl
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag skulle tro att EXIF data med koordinater gör det hela betydligt smidigare att söka på än en bild som innehåller identifierbara objekt. Men problemet är väl egentligen att hela ens beteendemönster går att analysera. Vad du gör, var du är, vad du tycker, vem du kommunicerar med, när du gör det osv. För mig får det ganska mycket 1984 över sig, när dessutom ganska många är beroende av alla dessa mikrobekräftelser som man får på alla sociala medier kan ditt liv och beteendemönster registreras med en ganska bra precision, och det görs också. Uppgifter som sedan säljs vidare till den som är beredd att betala. Personligen tycker jag att det är konstigt att inte fler reagerar mot detta? Det kan ju vara "rena skitsaker" som i händerna på fel personer och med fel vinkling kan förstöra livet en hel del för ganska många skulle jag tro.
Jag tror delvis att folk inte reagerar därför att det inte är stora stygga staten som är ute efter dig. Man tror på något sätt att övervakning av klickbeteenden och gillanden som slutar i profilering och kartläggning i sociogramform rent av är mer harmlös om privata aktörer ägnar sig åt den. Det man missar då är ju det vi nu vet sker genom Snowdens avslöjanden. Vi misstänkte det tidigare men nu vet vi att det faktiskt sker. Staten för i både USA och Sverige har inga problem att få tillgång till denna info om de kan hävda att det handlar om något kriminellt och de får det utan att själva dra på sig den kritik om storebrorsfasoner de annars skulle fått.
Sociogrammen är ju framtagna för att man ska kunna rikta reklam till trendsättarnas kompisar effektivt men som spinoff kan polisen använda dem för att få överblick över busets eventuella kontaktnät och bekantskaper. Det skulle polisen aldrig kunnat fixa själv och aldrig fått fixa själv.
Personligen har jag svårt att förstå att folk sväljer detta för att få krypa in i värmen på Facebook. Även om Facebook inte lagrar just EXIF, så kan ju en researcher kryssa mellan olika media. Facebook är ju bara en av dessa källor. Exemplet ovan med Apples tidigare säkerhetshål säger man är tätade. Mot vaddå kan man ju fråga sig om poliser ändå får tillgång till trafikdata.