Annons

Exifdata oroar nyheterna i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
En nyhet som sprider sig med ilfart på facebook företrädesvis bland mina amerikanska vänner är att man uppmärksammat att exifdata i bilder tagna med mobiltelefoner innehåller GPS-kordinater. Man oroas över att man kan spåra barns possition ända in i sovrummet via bilder på sociala medier.
En länk som fått fart är http://kyeos.wordpress.com/2013/05/10/warning-if-you-take-photos-with-your-cell-phone/

Hur lång tid det tar innan detta kedjebrev tar fart i en översatt version i Sverige är nog bara en tidsfråga, appåpå tidigare debatt om skyddade identiteter, besöksförbud och falska efterslysningar på fejan.

Själv blev jag lite överaskad att man inte lagt märke till GPS-datan tidigare? Nåja, för att ämnet skall passa i just denna del av forumet, vad är egentligen tricket för att rationellt radera all exifdata för grejer man postar på facebook om man nu är orolig för GPS-data?

De som upptäckte det 2011

Tror att det var dessa två personer som först upptäckte att alla koordinater för mobilens mastkontakt fanns lagrade lokalt i en databas i alla Ipone´s. Inkl IP adresserna för WIFI nät. När de sedan lade ut dem på en kartbild så kunde man se alla rörelser som telefonen hade gjort.

Informationen finns ju hos operatören som de påpekar men det krävs ett myndighetsbeslut att få tillgång till det. Här ligger samma info öppen i varje Ipone och i en okrypterad textfil....

Mycket begåvat och mycket intressant. Det är mest intresant i slutet men det är värt att offra alla 20 min för att lyssna och även se vad beställaren kan använda informationen till. Vet inte om alla modeller har samma funktionalitet eller om det blev för hett

http://www.youtube.com/watch?v=GynEFV4hsA0

//LGN

Senast ändrad:
Vad skönt att jag förstörde mjukvaran för gps:en när jag rootade den...

Men allvarligt talat, ett klassiskt kedjebrev du länkar till och som bygger på föräldrars skräck för att någon ska röva bort barnen.

Jag oroar mig mer för facebooks platstjänst som under standardinställningen visar om det är fritt fram för inbrottstjuven eller inte. Däremot är det ingen som helst risk med exifinformationen på fejjan som ändå alltid är rensad.

Tror att det var dessa två personer som först upptäckte att alla koordinater för mobilens mastkontakt fanns lagrade lokalt i en databas i alla Ipone´s. Inkl IP adresserna för WIFI nät. När de sedan lade ut dem på en kartbild så kunde man se alla rörelser som telefonen hade gjort…

Värt att notera, denna bugg/säkerhetsrisk är fixad i uppdateringen iOS 4.3.3 som kom i maj 2011. Så har man uppdaterat sin telefon de senaste två åren så är man på den säkra sidan.

Bilder man laddar upp på Facebook rensas på EXIF-data. Länk: Vem kan se datumet och platsen som Facebook föreslår när jag laddar upp ett foto?

Är man osäker kan man prova bilden, antingen via en länk eller att ladda upp till till Jeff's Exif's viewer

Jag oroar mig mer för facebooks platstjänst som under standardinställningen visar om det är fritt fram för inbrottstjuven eller inte. Däremot är det ingen som helst risk med exifinformationen på fejjan som ändå alltid är rensad.

Under förutsättning att man är kompis med tjuven på facebook. Tjuvar som jag inte är kompis med (i vissa fall kan det räcka att tjuven är kompis med mina kompisar men även det känns inte otryggt för mig) kan inte se vad jag gör på facebook, i alla fall har jag mina säkerhetsinställningar så.

/Karl

Försvinner inte all exif så fort bilderna tankas upp på typ facebook o sånt?

Till Facebook ja (om dom nu inte sparar den informationen någonstans undangömt i systemet), o sånt är väldigt svårt att svara på då det är olika dom flesta fotositer sparar den.

/Karl

Men allt är väl inte bara Facebook eller hur? Bilder mailas fortfarande och sprids på alla möjliga andra sätt och ställen. Flickr är bara ett exempel. Hur är det med dom?

På Fotosidan ligger f.ö. tusentals bilder som är öppna för oss - en del med GPS-data i EXIF. Lite roligt är ju att många rätt aningslöst lägger ut både bilder info och hela sin kamerautrustning till beskådande i "Vad som finns i min kameraväska". Bättre info finns väl knappast att få för tjuvar ute efter en schysst kamerauppgradering.

Sedan kan man ibland heller inte avstå från att tråka kompisarna på forumen med att man snart ska åka på semester och för säkerhets skull talar man i detalj om när man kommer vara borta, som bra info till potentiella tjuvar när det är bäst att åka över och hämta grejorna i lugn och ro.

Hur många bilder finns det på blocket? Har vanligt är det att dessa bär på koordinater? Fina bilar och dyra möbler. Här är det nog dessutom väldigt vanligt med just mobiltagna bilder, vilket förmodligen är mer ovanligt på Fotosidan, även om det lär öka i popularitet här med varefter mer avancerade kameror även de får GPS som standard. Jag hade det själv i min Sony A55 som väl var en av de första att ha denna funktion. Inte tänkte jag på detta då, men det gör jag nu i betydligt högre grad.

Man behöver ju inte vara dum bara för att man har fotoutrustning med GPS, men det underlättar helt klart - för tjuvar och andra kriminella.

Jag tycker det var jättebra att TS skapade tråden för jag tror att många behöver hjälp med att få info och råd kring detta. Hur man stänger av GPS:en i telefonerna och hur man gör för att ta bort EXIF-data via filhanteraren i Windows i redan tagna bilder. Högerklicka filerna bara och välj Informationsfliken. Klicka sedan på länken längst ner "Ta bort egenskaper och personliga uppgifter". Kryssa sedan bara ur GPS-koordinaterna under rubriken GPS och Latitud och Longitud och klicka på OK. De flesta har ju tillgång till Windows filhanterare. Det klarar de flesta som vill och behöver det. Vill man rensa större mängder filer så får man skaffa bättre grejor.

I alla lurar jag har haft har man kunnat stänga av GPS märkning av bilderna. Oftast var det en underinställning i själva kameraappen som sköter den biten.

Skulle vara kul att se om det verkligen är så att tjuvarna hänger på Facebook/Flickr och letar GPS-koordinater i bilder etc. Min ogrundade känsla är att det är en försvinnande liten andel tjuvar som jobbar så.

Skulle vara kul att se om det verkligen är så att tjuvarna hänger på Facebook/Flickr och letar GPS-koordinater i bilder etc. Min ogrundade känsla är att det är en försvinnande liten andel tjuvar som jobbar så.

På facebook måste dom först bli kompisar med sina offer, på flickr skulle det vara ett väldans detektivarbete för att få ut något av det.

/Karl

Det finns mycket enklare sätt att ta reda på var jag bor än att leta GPS-data i mina bilder (och jag har dessutom min adress i EXIF) :)

Verkligheten överträffar nästan alltid dikten. Det finns sällan någon hejd på folks uppfinningsrikedom när det gäller att skaffa snabba och enkla pengar.

Men allt är ju dubbeleggat och man kan vara ganska säker på att polisen också använder tekniken ifråga.

Det finns mycket enklare sätt att ta reda på var jag bor än att leta GPS-data i mina bilder (och jag har dessutom min adress i EXIF) :)

Det beror på hur mycket du vet om personen genom andra källor. Vad gör du om personen har skydd och inte finns i normala öppna källor men du råkar ha tillgång till den där bilden eller bilderna? Om du då känner igen en människa på en bild i privat miljö, så är det alltid en början. En början du kanske aldrig skulle haft en chans att hitta annars. Fler och fler kommer bli varse potentialen i dessa data.

Det beror på hur mycket du vet om personen genom andra källor. Vad gör du om personen har skydd och inte finns i normala öppna källor men du råkar ha tillgång till den där bilden eller bilderna? Om du då känner igen en människa på en bild i privat miljö, så är det alltid en början. En början du kanske aldrig skulle haft en chans att hitta annars. Fler och fler kommer bli varse potentialen i dessa data.

Nu har ju detta inte bara med EXIF att göra. Fotograferas en person som är skyddad när denne går förbi ICA Fridhemsplan eller annat identifierbart objekt så behövs knappast någon EXIF. Då kan brottslingen använda informationen precis lika bra om det är en tidningsbild.

/Karl

Nu har ju detta inte bara med EXIF att göra. Fotograferas en person som är skyddad när denne går förbi ICA Fridhemsplan eller annat identifierbart objekt så behövs knappast någon EXIF. Då kan brottslingen använda informationen precis lika bra om det är en tidningsbild.

/Karl

Jag skulle tro att EXIF data med koordinater gör det hela betydligt smidigare att söka på än en bild som innehåller identifierbara objekt. Men problemet är väl egentligen att hela ens beteendemönster går att analysera. Vad du gör, var du är, vad du tycker, vem du kommunicerar med, när du gör det osv. För mig får det ganska mycket 1984 över sig, när dessutom ganska många är beroende av alla dessa mikrobekräftelser som man får på alla sociala medier kan ditt liv och beteendemönster registreras med en ganska bra precision, och det görs också. Uppgifter som sedan säljs vidare till den som är beredd att betala. Personligen tycker jag att det är konstigt att inte fler reagerar mot detta? Det kan ju vara "rena skitsaker" som i händerna på fel personer och med fel vinkling kan förstöra livet en hel del för ganska många skulle jag tro.

Jag skulle tro att EXIF data med koordinater gör det hela betydligt smidigare att söka på än en bild som innehåller identifierbara objekt. Men problemet är väl egentligen att hela ens beteendemönster går att analysera. Vad du gör, var du är, vad du tycker, vem du kommunicerar med, när du gör det osv. För mig får det ganska mycket 1984 över sig, när dessutom ganska många är beroende av alla dessa mikrobekräftelser som man får på alla sociala medier kan ditt liv och beteendemönster registreras med en ganska bra precision, och det görs också. Uppgifter som sedan säljs vidare till den som är beredd att betala. Personligen tycker jag att det är konstigt att inte fler reagerar mot detta? Det kan ju vara "rena skitsaker" som i händerna på fel personer och med fel vinkling kan förstöra livet en hel del för ganska många skulle jag tro.

Dom som analyserar oss på det sättet behöver inte EXIF-datat. Dom får info från våra telefonoperatörer och våra kreditkortsföretag.

/Karl

Dom som analyserar oss på det sättet behöver inte EXIF-datat. Dom får info från våra telefonoperatörer och våra kreditkortsföretag.

/Karl

En stalker som följer dig på Facebook får inte ut data från teleoperatörer eller banker, möjligen från statliga myndigheter med stöd av offentlighetsprincipen, men i övrigt får han/hon hålla till godo med öppet material.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar