Annons

Exif - Metadata!

Produkter
(logga in för att koppla)

aztekrille

Ny medlem
Hej!
Jag undrar hur man gör för att få med sig EXIF infon i den nya bilden efter att man beskurit den.
Tex om jag beskär en bild.
Väljer Arkiv/ NYTT och klistrar in den utskurna biten och sparar om.

Varför finns då en EXIF datan med??

Tacksam för svar!


mvh
Kristian
 
Tippar på att det beror på vilket program du beskär med. När jag gör det i Picasa så följer EXIF med hela vägen. När du kopierar och klistrar tror jag du alltid tappar EXIF, då dessa data sitter i filen. Inte i pixlarna. Rätta mig om jag har fel.
 
mrkgrd skrev:
Tippar på att det beror på vilket program du beskär med. När jag gör det i Picasa så följer EXIF med hela vägen. När du kopierar och klistrar tror jag du alltid tappar EXIF, då dessa data sitter i filen. Inte i pixlarna. Rätta mig om jag har fel.

Jag tror också att det är så, att om du skapar ett nytt dokument och klistrar in sö följer inte infon med,

Men varför inte bara spara den ursprungliga? Välj spara som och så kopia så har du kvar infon. iaf i photoshop.

MVH
Lina Rönnquist
 
Modifiera EXIF-data

Hej!

Jag har tagit en hel del bilder vid ett barndop. Upptäckte efteråt att det var fel datum inställt i kameran. Detta gör att bilderna sorteras fel i till exempel Picasa.

Finns det något sätt att i efterhand modifiera EXIF-datan i bildfilen?

Stort tack på förhand!
 
Om du bara vill ändra klockslaget kan du göra det i gratisprogrammet FastStone, www.faststone.org , som är betydligt enklare att handskas med än exifer. Installera programmet och titta under "tools"
Programmet är väldigt trevligt att använda till bildvisning och sortering av bilder, jag föredrar det före Bridge.(programmet har colour management och öppnar rawfiler också) Det går att ställa in så att vald bild öppnas med en knapptryckning i CS3 eller vilket annat program som helst om man inte nöjer sej med att redigera i faststone vilket går utmärkt när det gäller enklare redigering. Beskärningsverktyget i faststone är minst lika bra som i photoshop, om inte bättre, eftersom man har direkt koll på slutresultatet i pixlar och snabbt kan ändra sidoförhållande. Dessutom kan man definiera egna sidoförhållanden i en tabell.
 
Save for web/spara för webben brukar betyda att Photoshop ej låter exif-data följa med, förresten. Kanske går att ställa in så att den gör det, men det är i alla fall bra att veta innan man sparar alla sina bilder för just webbändamål men ändå vill att exif ska följa med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.