Annons

EXIF information direkt i webbläsaren

Produkter
(logga in för att koppla)

NirreFirre

Aktiv medlem
Äntligen finns det en plugin till Firefox (Windows, vet inte med andra OS) som direkt visar EXIF information under bilders "Egenskaper". Här och på andra fotosidor finns ju ofta denna info tillgänglig men på andra sidor måste man först spara filen och öppna med någon bildvisare. Med denna plugin till Firefox är det bara att högerklicka och välja "Egenskaper".

Den fjuttiga 400x400px regeln stoppar en skärmdump här men kolla här istället.

Jag fick aldrig Ted Mielczareks FxIF att gå igång då jag har en svensk Firefox och denna kräver rätt språkversion för att fungera..Men efter mycket svärande över teckentabeller, radbrytningar och annat (visste inte att det fanns över 10 olika textfilsformat som alla ser likadana ut i Notepad..) så har jag skickat tillägget till Ted. Fotosidans användare kan ladda ner den lilla filen direkt här:
högerklicka och välj "Spara som.." och sedan dra in filen till ett Firefoxfönster, välja installera och starta om.
 
Jag har en plugin av Joe Huang från Taiwan installerad så jag kan kika på exif i internet explorern. Funkar för mig.

Länk >>

(Finns svensk variant!)
 
NirreFirre skrev:
Äntligen finns det en plugin till Firefox (Windows, vet inte med andra OS)
Fungerar fint eftersom (som det står på sidan):
"FxIF is written entirely in javascript, and as such should be portable to all platforms that Mozilla runs on"

Det krävs naturligtvis att det finns EXIF att titta på, annars ser dialogrutan ut precis som vanligt.
 
Hehe, jo det krävs att det finns Exif att titta på och nu efter lite surfande inses det att det är inte många sidor som har bilder med detta bevarat. På Flickr t ex verkar de rensas från alla storlekar utom "Originalet" och på dagstidningarna är de också tråkiga och rensar bort fotografen etc..

Enligt Ted så ska den falla tillbaka på engelska om man kör en version utan översättning men detta hände inte för mig.

Och visst ja, Javascript gör den något sånär plattformsoberoende så länge ens webbläsare fixar biffen.

Kul att ni gillade den. Och till de som kör Opanda eller Joe Huangs i IE, kanske dags att bli av med lite reklambanners och surfa modernt ;) Firefox äger faktiskt, hehe.
 
NirreFirre skrev:
Och visst ja, Javascript gör den något sånär plattformsoberoende så länge ens webbläsare fixar biffen.
När det gäller firefox-tillägg så har firefox av naturliga orsaker i det närmaste identiskt javascript-stöd på alla plattformar så "något sånär" känns som en överdrivet försiktig term.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.