Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EXIF från save for web (CS4)

Produkter
(logga in för att koppla)

Matias

Aktiv medlem
I PS CS 4 kan man bifoga exif i save for web. Öppnar jag en bild i PS/Bridige finns exif med på en bild som är saved for web med metadata, men informationen dyker inte upp på Fotosidan. Går det att göra någon uppdatering så att det funkar?
I ärlighetens namn dyker infon inte upp i microsofts bildvisningsprogram heller, så det är kanske en adobefråga...
MVH,

Matias
 
I PS CS 4 kan man bifoga exif i save for web. Öppnar jag en bild i PS/Bridige finns exif med på en bild som är saved for web med metadata, men informationen dyker inte upp på Fotosidan. Går det att göra någon uppdatering så att det funkar?
I ärlighetens namn dyker infon inte upp i microsofts bildvisningsprogram heller, så det är kanske en adobefråga...
Då lagras den väl på något nytt sätt - enbart i XML-format tex - som vår EXIF-tolkare inte grejar.

Du kan väl maila mig en sådan bild kan jag kolla vad som finns i den - till [email protected] - och se om det går att fixa till lätt.
 
Det här är riktigt värdelöst och antingen måste Adobe ha tabbat sig eller gjort något idiotiskt medvetet. Vad är poängen med metadata som inget annat program än Bridge kan läsa? Särskilt som det förekommer ihop med Save for web... Då om något borde väl informationen vara läsbar med andra program. Varken Opera eller XnView klarar av metadatan.

Jag sparar ner filerna som vanligt om jag vill ha med exif, annars använder jag Save for web för att rensa. Det klarar det ju bra... :eek:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.