Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EXIF: Ändra klockslaget på många bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

olap

Aktiv medlem
Hej

Jag har en bunt raw-filer där klockan stog fel i kameran. Känner någon till ett smart sätt att flytta fram klockslaget en viss tid på alla bilderna på en gång? Jag vill att det skall ske direkt i raw-filen så mitt normala arbetsflöde fungerar sen.

Vid fotograferingstillfället användes flera kameror och jag vill ha alla bilder i tidsordning. De andra kamerorna hade rätt tid.

/mvh Ola
 
Jag använder ACDSee Pro och där finns den funktionen. Du kan t ex flytta alla tidsstämplar med en givet antal timmar, sätta en och samma tid etc.

Det går att ladda ner en gratis version av programmet. Sök på google så hittar du säkert fler alternativ.

Lycka till

Anders
 
Jag använder mig av unixkommandot touch för att ändra tid och datum på filer. Finns i kollektionen "unix utilities" för win32. Här finns massor av godsaker som varit förbehållet användare av unix och linux. Som 'grep' för att söka efter en textsträng i en fil.

http://unxutils.sourceforge.net/

Här finns inga knappar att trycka på så det är naturligtvis nödvändigt att känna till hur man via en prompt i ett kommandofönster skriver kommandon.

Mvh
Janne
 
AFJ skrev:
Jag använder ACDSee Pro och där finns den funktionen. Du kan t ex flytta alla tidsstämplar med en givet antal timmar, sätta en och samma tid etc.

Kan programmet ändra exif direkt i RAW? De flesta program jag hittat ändrar bara i jpeg eller i tif i bästa fall. Är det överhuvudtaget möjligt att ändra datumet i raw?

Hur många timma är i ett år? ;-) Har nämligen förskjuten tid just med ett år. :-/
 
timofej skrev:
Kan programmet ändra exif direkt i RAW? De flesta program jag hittat ändrar bara i jpeg eller i tif i bästa fall. Är det överhuvudtaget möjligt att ändra datumet i raw?

Hur många timma är i ett år? ;-) Har nämligen förskjuten tid just med ett år. :-/

Vet inte, jag har inte jobbat med RAW-filer och dessutom tycks det som ACDSee inte stöder RAW från min 400D... :(

Timmarna för ett år är ju lätt, åtminstone 3 av 4 år... :)

Mvh
Anders
 
timofej skrev:
Fungerade jättebra med mina nef! Det trevligaste av allt att progrmmet är gratis. :) Dessutom är programmet mycket enkelt. Ville inte installera ett jättedemoprogram bara för att ändra exif.

..och tänk, då är pixVue ännu mindre och enklare ;)
 
Laddade ned PixVue efter tips i den här tråden och det verkar vara ett mycket trevligt program. Funktionen att göra ett webbgalleri var inte dum heller...

Tack för tipset om PixVue..!
 
phk skrev:
..och tänk, då är pixVue ännu mindre och enklare ;)
När jag tittade på deras hemsida verkade programmet ha lite annat smått och gott som jag inte direkt behövde. Säkert jättebra funktioner men det enda jag behövde var att ändra datumet. Men håller med om att programmet ser mycket trevligt ut. Nästa gång använder jag det. :-D

Nu måste jag berätta något roligt!

Under tiden jag sökte efter ett sätt att lösa mitt problem ställde jag en fråga till Nikon support där jag beskrev problemet och frågade om något av Nikons program kan klara uppgiften.

Här kommer svaret:
***************
Hej Timour,

Det går inte att ändra datum i efterhand. Du måste ändra datum i kameran och ta bilden på nytt.

Med vänliga hälsningar
Namn Efternamn
Nikons Europeiska Support
*****************

Lol, "ändra datum i kameran och ta bilden på nytt"!!! Jag tyckte att det var så roligt att jag lägger ut svaret här. :)
 
Detta verktyg har jag använt för justering av EXIF klockslag på en bunt NEF filer. Verktyget är ett Perl script med stöd för en del RAW format. Läs mer på :

http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool

Observera att detta är inget GUI utan ett script som skall köras från kommandoraden. Har själv använt det på Linux och WinXP.

/Pawel
 
Matsman skrev:
Hej!
Jag har en Canon 350D och jag har också problem med att tiden i raw filerna är fel. Jag har provat PixVue, men jag lyckas inte ändra tiden. Hur gör man?

Tack!
Mats

- Markera de bilder du vill ändra.
- Högerklicka, välj Annotate, Välj Edit
- Välj flik 4. Origin
- Sätt tiden
- Klicka OK

Klart.
 
Ok, tack, men det fungerar ändå inte. Det går inte att skapa en "Template" till mina raw-bilder, men jag lyckade komma runt det genom att skapa en "template" till en annnan bild och sedana använde den på raw-bilderna.
Jag markerade sedan några bilder och ändrade där du sa. Jag upptäckete inget smidigt sätt att ändra tiden 1 timme bakåt på alla bilderna utan jag fick ändra på varje bild för sig.
Sen när jag tryckte ok så sparades inte ändringarna. Är du säker på att det ändrar tiden i metadatat som används av andra program, så att tiden ändras när man öppnar i canons DPP?

Jag är tveksam till att PixVue klarar det.

Jag provade även Exif-Viewer och det verkade vara precis det progrogrammet som jag behövde, men det fungerade tyvärr inte med mina .cr2-filer. De andra programmen som tipsades om förstod jag mig inte riktigt på.

Finns det kanske möjligtvis ytterligare något program liknande Exif-Viewer men som fungerar med Canons raw-filer?

Tack för hjälpen!
/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.