Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Examensbilder - Vad tar man betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Ska börja erbjuda min tjänster för högskolor/universitet. Tanken är att fota gruppbild samt porträtt på klasser som tar examen.

Är det någon som vet vad man ska ta betalt? Ska man räkna ut timmarna det tar och gånga det med timpeng? Eller ska jag ta en bestämd summa från en och en av eleverna som vill ha bilder?

Tacksam för svar!

Marie

Jag brukar plåta några skolor i min närhet. Jag gör endast gruppbilder. Skolan administrerar beställningar och betalning. Dagen efter fotograferingen åker jag till skolan och byter bilder mot pengar.

Jag tar 100 kr för varje 18x24-förstoring plus att jag ger skolan en stor förstoring som tack för hjälpen.

Vilket företag använder du för att printa ut bilderna? Eller gör du det själv?

Så du vet under fototillfället hur många som vill ha gruppbilden? Men om du dagen efter dyker upp med en bunt bilder och det är 10 st som inte vill ha, då har man kastat en del pengar i sjön. Hur garderar man sig mot att göra ett arbete som man sen inte får betalt för pgr av att många avstår att köpa bilden?

Bra idé att ge skolan något i bonus som tack :)

Skolan har beställningen klar samma dag som jag fotograferar. De brukar ringa mig ett par timmar efter fotograferingen. Då har jag hunnit göra klart bilden i photoshop.

Sen är det bara att ladda upp bildfilen till närmaste bra labb. Själv använder jag Crimson.

För att få bra kvalitet på bilderna använder jag en kamera med 24x36-sensor och en fast 50/1,4 som jag bländar ner till bländare 8 för optimal skärpa. Tidigare plåtade jag alla gruppbilder på mellanformat för att få tillräckligt bra kvalitet.

Nu för tiden har många skolfotoföretag köpt vanliga systemdigitalkameror med zoomobjektiv. Jag ser en tydlig försämring av bildkvaliteten. Speciellt om man ska leverera en 30x45-förstoring till skolan ser man skillnaden. En gruppbild synar man på kort avstånd för att se varje enskilt ansikte.

PerFogelberg skrev:

För att få bra kvalitet på bilderna använder jag en kamera med 24x36-sensor och en fast 50/1,4 som jag bländar ner till bländare 8 för optimal skärpa.

Vad är 24x36-sensor? Använder du analog kamera?

Jag använder Canon 10D och 50mm objektiv. Är det ok att ta gruppbild med?

Men jag undrar fortfarande om du är garanterad pengarna när du nästa dag kommer med dina låt säga 20 kopior till de 20 eleverna? Hälften kanske avstår.

24x36-sensor är den sensor som är lika stor som negativrutan på en gammal analog 135-kamera. Dvs dubbel så stor area på sensorn jämfört med 10D.

Canon 10D kan fungera om man pressar maximalt ur kameran. Dvs stativ, lågt ISO, ordentligt nedbländat skarptecknande objektiv.

50 mm kan vara lite otympligt på en 10D då det är ett kort teleobjektiv. Man får stå väldigt långt bort för att få in större grupper på samma bildruta. Jag rekommenderar ett normalobjektiv.

Jag är garanterad pengarna då bilderna redan är beställda. Annars är det vanliga inom gruppfotobranchen att man räknar med ett visst spill. Dvs man gör bilder till alla på bilden och slänger de som blir över. Slöseri tycker jag.

Jag hade inte valt att använda en kamera med APS-C-sensor (10D) då den inte har tillräckligt hög upplösning. Mindre sensorer ställer högre krav på optiken.

Ska du ägna dig åt gruppfoto skulle jag rekommendera en titt på nya Canon EOS 5D. En sådan tillsammans med ett 50 mm-objektiv fungerar.

Jag funderar också lite på hur man skulle lösa det bäst för att inte behöva slänga massa bilder (om man inte redan är garanterad pengarna.)

Man skulle kanske kunna göra en kontaktkarta på ett A4 över hela klassen så att de får beställa sina porträttbilder utifrån det. Då har du fått tillbaka pengarna om en enda elev beställer bilderna.

Dock är det en viss väntetid, men inte mer än ett par dagar med dagens moderna teknik.

Kanske man skule kunna skapa ett macro i PS som lägger upp ett visst antal bilder på ett A4?

//Peter

Priser...

förresten, vad får man betala för bilderna idag vid skolfoto? Det brukar ju vara en uppsjö olika storlekar... allt från miniprints ända upp till 20x30...

Nån med skolbarn/dagisbarn som är uppdaterad på c:a-priserna man får betala?

Finns det firmor som åtar sig jobbet att utifrån bilderna skapa en klassisk skolfotokatalog i svv eller färg?

//Peter

Det är vanligt att skolkatalogerna säljs till ett subventionerat pris av skolfotoföretagen. Dvs de kostar mer att producera än vad de säljs för.

Att göra skolkataloger är ett måste för att överhuvudtaget få uppdraget.

Det finns speciella företag som jobbar med skolfotoadministration åt fotografer. De köper in fotograferade filmrullar eller bildfiler till ett fast pris.

Har du något namn på ett sådant företag? Skulle vara intressant att höra hur det skulle kunna gå till.

Annars är det bara att grotta sig fram. Finns ju lite leverantörer av både det ena och andra som man har varit i kontakt med =o)

//Peter

Re: Priser...

peter_wahlström skrev:
förresten, vad får man betala för bilderna idag vid skolfoto? Det brukar ju vara en uppsjö olika storlekar... allt från miniprints ända upp till 20x30...

Nån med skolbarn/dagisbarn som är uppdaterad på c:a-priserna man får betala?

Finns det firmor som åtar sig jobbet att utifrån bilderna skapa en klassisk skolfotokatalog i svv eller färg?

//Peter

På vårt dagis får man betala typ 330:- för 2 A4, 2 A5, sen en karta med två storlekar småkort samt en gruppbild i A4.

//Liza

PerFogelberg skrev:
Nä. Jag har tröttnat på skolfototräsket. Det är roligare att jobba med kvalitet.

Kvalitet och skolfoto går alltså inte att kombinera...!? ;o)

Nä, det är inte min grej heller, men det är intressant att undersöka ifall frågan skulle komma upp senare.

//Peter

Kolla med FotoDesign 0392 - 37600, de har ett system på gång för att administrera allt inkl betalning och eventuella returer åt fotografer.

ANNONS