Annons

Exakta ord i sökning

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Sitter här och försöker söka fram bilder på bi:n.
Tar fram bildsökningen och skriver in ordet bi i fältet för bildtitel... men inte får jag upp några kort på bin för det inte. Får bara upp bildäck, biffar osv... alla ord som innehåller bi på nått sätt.

Verkar som att allt man skriver in matchas med nån sql like sats typ:

Select * from xxx where title LIKE '%bi%'

Jobbit när man söker efter specifika saker...
Har jag tokmissat nån liten ruta eller nått för att ställa in exakta sökningar?

Jag testade att sätta citattecken runt ordet men då fick jag inte träffar alls.

/Feffe

Det är som du tror, det söks som "del av ord". Någon möjlighet till exakt sökning finns fn ej.

clindh skrev:
Det är som du tror, det söks som "del av ord". Någon möjlighet till exakt sökning finns fn ej.

Ok... men variablerna verkar juh trimmas på serversidan oxå. Vore det inte ett lyft att bara låta bli att göra det?

Jag menar så man kan i mitt fall söka på " bi " som alltså då borde hamna som %20bi%20 på querystringen vilket gör att man söker med mellanslag runt orden?

Senast ändrad:
Jo men har man flera ord så vill man ju att de skall finnas med i texten, men inte nödvändigtvis i den ordningen - så mellanslag tolkas idag alltså separator mellan ord; det byggs ett gäng "LIKE"-villkor med "AND" emellan, för att prata SQL-termer.

Att ta med mellanslag i sökningen räcker inte, man vill kunna matcha ord i början/slut av meningen, ord som slutar med punkt etc. Det är inget"snabbhack" alltså, så jag lägger till "riktig fritextsökning" på önskelistan.

clindh skrev:
Jo men har man flera ord så vill man ju att de skall finnas med i texten, men inte nödvändigtvis i den ordningen - så mellanslag är idag separator mellan ord. Att ta med mellanslag i sökningen räcker inte, man vill kunna matcha ord i början/slut av meningen, ord som slutar med punkt etc. Det är inget"snabbhack" alltså, så jag lägger till "riktig fritextsökning" på önskelistan.

Självklart är jag medveten om att det inte är ett snabbhack... alltför medveten ;-)
Men det vore kanon som du skriver att ha en lite mer utökad variant av sökning där man kan köra med de klassiska sakerna... typ

+bi* -blomma

För att få träff på bilder som innehåller ord som börjar på bi samt filtrera bort alla träffar på dessa som innehåller ordet blomma.

Och detta är definitivt inget man gör på fem röda :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar