ANNONS
Annons

Ewa Marine

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte hur pass ofta de läcker, men tror att plasten i sig är ganska tjock. Däremot kan jag tänka mig att risken finns att man råkar repa upp påsen när man flänger runt i vattnet. Man är ju faktiskt inte i sitt rätta element... Som undervattensfotograf tar jag och sammanfattar vad som "gäller". Ska man ned djupare än snorklingsbara djup så är det definitivt ett hårt hus som gäller (det finns bra hus till digitala kompakter för samma pris som den här plastpåsen och bilderna lär bli lika bra för den som inte är van undervattensfotograf). Ska man bar snorkla så kan det mycket väl funka med plastpåse, typ Ewa-Marine. Dock! I vattnet (även de klaraste tropiska vatten) finns det alltid en massa partiklar som studsar blixtljuset tillbaks in i kameran. En framåtriktad blixt som sitter på kameran kommer alltså göra dig besviken. Bättre är ett fodral utan blixt och att justera vitbalansen.

Ska du använda kameran till att fota smådjur och detaljer så kan jag tänka mig att en plastpåse kan fungera bra (som en ganska dyr leksak, alltså). Vill du fota vidvinkel så tänk på att en plan front böjer ljuset vid övergången luft (kameran) och vatten. Du bör därför ha en rejäl vidvinkel på om du vill fota "landskap". Det finns massor av information på nätet. Bara att googla på UW-photo, t ex. Är du seriöst intresserad av att fotografera under vatten, så var beredd att det kostar massor! (Och kameror dränks oftast för eller senare...)

Lycka till!

/Peter
 
jo, att det kostar har jag sett...hårdahus ligger runt 30-40 k. Ska fotografera vågsurf i frankrike. Tänkte att det nog kunne räka med en sån då. Men är duktigt nervös att den ska läka eller dyl..
 
jag har använt ett sådant ewa marin hus utan problem.. kom inte in en droppe så länge man sluter den ordentligt.

Mattias
 
Om det handlar om "dykfoto" är ett hårt hus absolut att föredra. En påse från ewa-marine kan däremot vara okej om det endast handlar om enstaka fotografering på rätt små djup.

Men eftersom det handlar om surffoto är ewa-marine ett riktigt bra alternativ. Många av de problemen och nackdelar som finns med en påse uppstår först en bit ned under vattnet. Håller du dig på ytan har du exempelvis inga problem med att trycket klämmer ihop påsen och trycker in knapparna på kameran. Med en ewa-marine måste du innan blåsa in luft tillräckligt för de djup du ska ned till.

Jag fotar en hel del vattensporter (vågsurf, vindsurf, wakeboard, kite, m.m.) och fördrar en mjuk påse före ett hårt hus. I alla fall om det handlar om systemkamera. Vet även många andra som har samma åsikt.

En mjuk påse är förutom betydligt billigare, enklare att ta med sig på en resa, enklare att rigga och förbereda, flyter om du tappar den och framförallt betydligt lättare. Ett hårt hus med kamera och objektiv väger vanligtvis något kilo. Att simma omkring med det blir rätt jobbigt efter ett tag. En kamera med mjuk påse är mycket enklare att lyfta upp en bit ovanför ytan vilket det ofta handlar om.

Min påse från ewa-marine har än så länge hållit tätt. Känner en del som har fått dem att läcka, men då handlar det oftast om oförsiktighet och klumpighet. Det vanligaste orsaken brukar vara att man har slängt ned påsen tillsammans med andra lite vassare saker i en väska eller i bagaget i bilen. Sen kan man ju ganska snabbt lista ut hur det går. Jag förvarar den alltid i den väska som följde med, och sen kontrollerar jag den även noga innan varje dopp. Skulle man sen ha oturen att den läcker kostar en ny kamera förmodligen betydligt mindre än vad ett hårt hus gör. Och även de läcker då och då.
 
Ja, om du enbart skall "vattentäta" så tror jag också på påse. Var försiktig, bara. Jag har fotat en del i vågor och man far som en liten vante. Lätt att få en läcka på påsen, misstänker jag.

/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.