Om det handlar om "dykfoto" är ett hårt hus absolut att föredra. En påse från ewa-marine kan däremot vara okej om det endast handlar om enstaka fotografering på rätt små djup.
Men eftersom det handlar om surffoto är ewa-marine ett riktigt bra alternativ. Många av de problemen och nackdelar som finns med en påse uppstår först en bit ned under vattnet. Håller du dig på ytan har du exempelvis inga problem med att trycket klämmer ihop påsen och trycker in knapparna på kameran. Med en ewa-marine måste du innan blåsa in luft tillräckligt för de djup du ska ned till.
Jag fotar en hel del vattensporter (vågsurf, vindsurf, wakeboard, kite, m.m.) och fördrar en mjuk påse före ett hårt hus. I alla fall om det handlar om systemkamera. Vet även många andra som har samma åsikt.
En mjuk påse är förutom betydligt billigare, enklare att ta med sig på en resa, enklare att rigga och förbereda, flyter om du tappar den och framförallt betydligt lättare. Ett hårt hus med kamera och objektiv väger vanligtvis något kilo. Att simma omkring med det blir rätt jobbigt efter ett tag. En kamera med mjuk påse är mycket enklare att lyfta upp en bit ovanför ytan vilket det ofta handlar om.
Min påse från ewa-marine har än så länge hållit tätt. Känner en del som har fått dem att läcka, men då handlar det oftast om oförsiktighet och klumpighet. Det vanligaste orsaken brukar vara att man har slängt ned påsen tillsammans med andra lite vassare saker i en väska eller i bagaget i bilen. Sen kan man ju ganska snabbt lista ut hur det går. Jag förvarar den alltid i den väska som följde med, och sen kontrollerar jag den även noga innan varje dopp. Skulle man sen ha oturen att den läcker kostar en ny kamera förmodligen betydligt mindre än vad ett hårt hus gör. Och även de läcker då och då.