Annons

Events-foto med fel ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Under förutsättning att det inte är andra ljuskällor i bakgrunden, eller att man låter dessa bli överexponerade kan jag köpa det.
Nej, poängen är att det ska finnas andra ljuskällor i bakgrunden. Oftast är dessa dock så pass mycket svagare än blixtljuset att blixtljuset dominerar. Om man inte använder en lång slutartid så brukar bakgrundsljuset inte synas alls.

En annan förutsättning som måste uppfyllas är att man vet åt vilket håll personen rör sig, vilket man sällan vet om man inte var där. Hur en människa rör sig på fyllan och villan eller på ett dansgolv eller liknande är liksom inte RIIIIKTIGT lika förutsägbart som vilket håll en bil kör på (det är ju i nästan alla fall framåt).

Varför spelar det roll åt vilket håll personen rör sig?
 
Bilden är och kommer alltid att vara en summa av det ljus som träffar sensorn. Alltså kan inte blixtbilden hamna "ovanpå" den övriga exponeringen. Lyser man först med en grön lampa på sensorn och sedan med en röd så kommer inte resultatet att bli rött.

Nu ska jag kolla på klippet.

Eftersom att en röd och en grön lampa troligtvis har samma styrka så blir det inte samma effekt. En blixt är så kort och så intensiv att den faktiskt hamnar "ovanpå" det suddiga, fast alla rörelser innan blixten "sticker ut" runt personen.
 
Bilden är och kommer alltid att vara en summa av det ljus som träffar sensorn. Alltså kan inte blixtbilden hamna "ovanpå" den övriga exponeringen. Lyser man först med en grön lampa på sensorn och sedan med en röd så kommer inte resultatet att bli rött.

Nu ska jag kolla på klippet.

Så sant så. Men det är rörelsen i sig, Kameramannen, personerna och befintlig belysning för gör det lilla extra.

/Stefan
 
Ja, i tidsordning dvs lager.

Jo. Kolla 4:05 in i klippet.

Det är helt omöjligt. Det spelar ingen som helst roll om det starkare ljuset är i början eller efter exponeringen det kommer oavsett vilket alltid att bli en summa av det ljus som träffar sensorn. Eller menar du att blixtljuset på något magiskt vis tar bort ljus som redan träffat sensorn?

Jag kollade förresten på klippet och slösade bort 7min av mitt liv, för i det sades ingenting som jag inte redan visste (om man bortser från att jag inte riktigt hade järnkoll på hur man ställer in blixten på andra ridån på en Canon).
 
Varför spelar det roll åt vilket håll personen rör sig?

För om du inte vet det kommer du inte att veta om blixten slogs på första eller andra ridå. Personen kan röra sig framåt och du slår blixten på andra ridån eller röra sig bakåt och du slår blixten på första ridån (eller tvärt om). Resultatet kommer att bli lika.
 
Det är helt omöjligt. Det spelar ingen som helst roll om det starkare ljuset är i början eller efter exponeringen det kommer oavsett vilket alltid att bli en summa av det ljus som träffar sensorn. Eller menar du att blixtljuset på något magiskt vis tar bort ljus som redan träffat sensorn?

Jag kollade förresten på klippet och slösade bort 7min av mitt liv, för i det sades ingenting som jag inte redan visste (om man bortser från att jag inte riktigt hade järnkoll på hur man ställer in blixten på andra ridån på en Canon).

Hur förklarar du då att "the frozen brenda" is on top of the "blurry brenda"? Och varför finns rear sync ens då? helt meningslöst enligt dig ju. Allt ljus blandas ju och rear och vanlig spelar ju ingen roll då. Eller hur menar du? Du kan inte säga emot att blixtbilden hamnar ovanpå ambient light bilden (kom inte på det svenska ordet).
/Hannes
 
Jag kollade förresten på klippet och slösade bort 7min av mitt liv, för i det sades ingenting som jag inte redan visste...

Gött, det var vad jag misstänkte, då slipper jag göra det samma!
Jag förstår inte heller den här religiösa inställningen till andra ridån. Som nån nämnde innan så leder det väl bara till problem med att folk rör sig mellan förblixt och blixt eftersom de tror att fotot är taget. För mig är det mycket viktigare att huvudexponeringen kommer i samband med avtryck så att man vet vad det är för ansiktsuttryck etc man fångar. Man vill ju inte gissa hur personerna kommer se ut en halv sekund efter att förblixten har gått.

(Men visst om man ska fota bilar i mörker och få ljusspåren åt rätt håll så blir man ju tyvärr tvungen att synka på andra ridån)
 
Hur förklarar du då att "the frozen brenda" is on top of the "blurry brenda"? Och varför finns rear sync ens då? helt meningslöst enligt dig ju. Allt ljus blandas ju och rear och vanlig spelar ju ingen roll då. Eller hur menar du? Du kan inte säga emot att blixtbilden hamnar ovanpå ambient light bilden (kom inte på det svenska ordet).
/Hannes

Ingenting hamnar ovanpå något alls. Hade Brenda rört sig åt andra hållet och han slagit blixten på första ridån hade bilden blivit likadan som den som visades i klippet.
Skillnaden blir påtaglig först om motivet i sig har lampor/belysning eller reflekterar väldigt mycket av det omgivande ljuset. På en nattklubb eller liknande så är i regel både lamporna i lokalen och blixten man slår enormt mycket starkare än det reflekterade ljuset från huden, tex. Så om man inte överexponerar lamporna i lokalen alldeles väldans så kommer det lilla som reflekteras från huden att "försvinna" i sammanhanget.

Vet man inte åt vilket håll som föremålet/personen rört sig kommer det dock fortfarande vara omöjligt att säga om det var på första eller andra ridån som blixten slogs.

Ambient = omgivande/befintligt
 
För om du inte vet det kommer du inte att veta om blixten slogs på första eller andra ridå. Personen kan röra sig framåt och du slår blixten på andra ridån eller röra sig bakåt och du slår blixten på första ridån (eller tvärt om). Resultatet kommer att bli lika.

Nej, resultatet kommer inte att bli riktigt lika. Prova så får du se!
 
Så om man inte överexponerar lamporna i lokalen alldeles väldans så kommer det lilla som reflekteras från huden att "försvinna" i sammanhanget.

Nej, om man överexponeringar det befintliga ljuset "alldeles väldans" så kommer det att bli utfrätt i bilden. Man vill normalexponera det befintliga ljuset, eller ännu hellre svagt underexponera det så att blixtljuset fortfarande dominerar. Detta gör man alltså genom att ha en betydligt längre exponeringstid än blixtsynktiden.
 
Ingenting hamnar ovanpå något alls. Hade Brenda rört sig åt andra hållet och han slagit blixten på första ridån hade bilden blivit likadan som den som visades i klippet.
Skillnaden blir påtaglig först om motivet i sig har lampor/belysning eller reflekterar väldigt mycket av det omgivande ljuset. På en nattklubb eller liknande så är i regel både lamporna i lokalen och blixten man slår enormt mycket starkare än det reflekterade ljuset från huden, tex. Så om man inte överexponerar lamporna i lokalen alldeles väldans så kommer det lilla som reflekteras från huden att "försvinna" i sammanhanget.

Precis som PMD säger så blir inte resultaten lika. Vid vimmelfoto så vill man köra blixten vid andra ridån så att blixten exponerar efter att det befintliga ljuset har blivit exponerat. Kör man blixten i början så blir resten av exponeringen (befintligt) i två sekunder uppepå och det ser konstigt ut. Det handlar inte om vilket håll man rör sig.

Du kan testa själv. Rör ett föremål lite fram och tillbaka, sätt slutartiden på en halv sekund och kör blixten i början av exponeringen. gör sedan samma sak igen fast med blixten på rear sync. TESTA!


Ambient = omgivande/befintligt

Tack.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar