Annons

Events-foto med fel ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilderna ser ut att vara tagna med blixt. Och blixten löses ut på andra ridån (dvs strax innan slutaren stänger sig).

Slow sync på kamerans blixtinställning. Slutaren är öppen en stund efter blixten (före vid rear curtain sync) för att exponera även befintligt ljus. Vana vimmelfotografer brukar visst röra på kameran efter att blixten gått för att styra "ljuseffekten".

Och slutartiderna är ganska långa så saker som blixten inte har belyst så värst mycket blir lite suddiga.

Utan ganska lång slutartid så får man inte heller med så mycket av den rödaktiga bakgrundsbelysningen.

Lång slutartid, Handhållen blixt (snett över kameran (kolla skuggan under hakan), på kameran (kolla skuggan från objektivet) ) som utlöser precis innan andra ridån stängs. Rear curtain kallas det.
Kan inte exakta inställningar men på ett ungefär.

När man kör lång slutartid så blir ju bilden suddig, både din rörelseoskärpa och personerna som rör sig. Kör man då en blixt i slutet av exponeringen (rear curtain) så fryser man en bild ovanpå den suddiga bilden, detta gör att ansikterna blir skarpa och ljusa medan bakgrunden blir suddig (mycket riktad blixt eftersom att bakgrunden inte blir påverkad).
/Hannes

En slutartid på ungefär en halv till en sekund brukar bli bra för sånt där. (I kombination på rear sync. )

Jag har aldrig förstått varför man skulle vilja köra blixten på andra ridån (i detta sammanhang). Man har ju ingen aning om hur ansiktsuttryck eller liknande ser ut då, vilken man däremot har om man kör den på första ridå.

Jag har aldrig förstått varför man skulle vilja köra blixten på andra ridån (i detta sammanhang). Man har ju ingen aning om hur ansiktsuttryck eller liknande ser ut då, vilken man däremot har om man kör den på första ridå.

Därför att folk är får och gillar att posera? När jag mingelplåtade så sade jag bara "Och så en bild till" innan andraridån föll... trots att det alltså bara blev en bild.

Det funkade alldeles utmärkt.

Sant, men i en halv sekund brukar folk kunna posa utan att tröttna!

Okej, jag är tydligen trög, eftersom jag inte kan se att ni förklarar vad fördelen med att ha blixten på andra ridån är. Det enda jag kan se att ni skriver är att man "det gör man för att man kan".

Den "stora" fördelen med blixten på andra ridån är att när du blandar ljuskällor så ser sakerna på bilden ut att röra sig "framåt" istället för "bakåt". Resultatet blir helt enkelt lite mer lättbegripligt för hjärnan.

Du kan göra ett experiment, om inte i verkligheten så i hjärnan i alla fall. Tänk dig att du skall fotografera en dansare på scen. Du vill ha lång slutartid. Du ställer in allt, och trycker av: kameran bländar ner, öppnar slutaren och bränner av blixten. Dansaren fortsätter röra sig på scenen, som är belyst, och ett tag senare stänger kameran slutaren. Du kommer att ha frusit dansaren i det läge han/hon hade när blixten brann av, och därifrån kommer du att ha spår av dansarens rörelser framåt.

Tänk dig istället att du bränner av blixten precis innan slutaren stängs: scenariot ovan blir då att spåren från dansaren leder fram till det ögonblick och det läge där du fryser dansaren. Det kommer att se mycket naturligare ut.

Dessutom så hamnar "blixtbilden" ovanpå den suddiga bilden så att den är perfekt skarp och inget suddigt hamnar "ovanpå" blixtbilden. Ska länka en video åt dig (dumbo) som förklarar rear synk. Han förklarar också den "naturliga" orsaken (som Uffe förklarade) med hjälp av bilar. /Hannes

Offra 7 minuter av ditt liv på att titta på den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=_zlvVBDKbhI

Under förutsättning att det inte är andra ljuskällor i bakgrunden, eller att man låter dessa bli överexponerade kan jag köpa det. En annan förutsättning som måste uppfyllas är att man vet åt vilket håll personen rör sig, vilket man sällan vet om man inte var där. Hur en människa rör sig på fyllan och villan eller på ett dansgolv eller liknande är liksom inte RIIIIKTIGT lika förutsägbart som vilket håll en bil kör på (det är ju i nästan alla fall framåt).

Här finns en bra illustration av skillnaden mellan synkronisering på första respektive andra ridån. Observera att modelltågsloket kör åt samma håll i de båda bilderna.

Dessutom så hamnar "blixtbilden" ovanpå den suddiga bilden så att den är perfekt skarp och inget suddigt hamnar "ovanpå" blixtbilden. Ska länka en video åt dig (dumbo) som förklarar rear synk. /Hannes

Bilden är och kommer alltid att vara en summa av det ljus som träffar sensorn. Alltså kan inte blixtbilden hamna "ovanpå" den övriga exponeringen. Lyser man först med en grön lampa på sensorn och sedan med en röd så kommer inte resultatet att bli rött.

Nu ska jag kolla på klippet.

Den "stora" fördelen med blixten på andra ridån är att när du blandar ljuskällor så ser sakerna på bilden ut att röra sig "framåt" istället för "bakåt". Resultatet blir helt enkelt lite mer lättbegripligt för hjärnan.

Du kan göra ett experiment, om inte i verkligheten så i hjärnan i alla fall. Tänk dig att du skall fotografera en dansare på scen. Du vill ha lång slutartid. Du ställer in allt, och trycker av: kameran bländar ner, öppnar slutaren och bränner av blixten. Dansaren fortsätter röra sig på scenen, som är belyst, och ett tag senare stänger kameran slutaren. Du kommer att ha frusit dansaren i det läge han/hon hade när blixten brann av, och därifrån kommer du att ha spår av dansarens rörelser framåt.

Tänk dig istället att du bränner av blixten precis innan slutaren stängs: scenariot ovan blir då att spåren från dansaren leder fram till det ögonblick och det läge där du fryser dansaren. Det kommer att se mycket naturligare ut.

Precis. Enklare är tänkt är om dansgolvet är tomt och personen går från ena sidan till sen andra. Då fryses personen i slutfasen och man ser hur personen rört sig.
använder man 1:a ridån blir konstigt. Ser ut som själen går ifrån en ;)

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar