Annons

Ev. publicering av bild

Produkter
(logga in för att koppla)

woren

Ny medlem
Vaknade i natt av ett billarm följt av en kraftig smäll. Visade sig att en bil hade mer eller mindre exploderat och brann kraftig. På gatan utanför mitt fönster. Slet givetvis åt mig kameran och fotograferade hela förloppet.

Nu till frågan. Ev. är en tidning intresserad av dessa bilder för eventuell publicering. Hur går jag till väga och vad är en rimlig ersättning. Tidningen vill att jag mailar över bilderna så de får titta på dem. Bör jag skala ner dem innan jag vet om de vill betala för dem. Och sedan skicka dem i full format. Och hur mycket är rimligt att ta betalt. Det vore ju kul att få en bild publicerad men lite pröjs vill jag ju ha också. Vet att denna fråga kommit upp ett några gånger, men nu är det snabba ryck de vill ha bilderna i eftermiddag. Så därför skickar jag ut en ny tråd. Hur har ni andra gått till väga?
mvh
Marcus
 
Hoppas att nån annan hinner svara också, lite synpunkter har jag i alla fall.

Först och främst tycker jag att du ska maila små, lågupplösta bilder (ungefär som de här på forumet) så att redaktionen kan kika på dem och välja ut en bild eller flera. Det går ju snabbare att maila flera bilder, borde fungera som urval.

Sedan några frågor:
1. Hur stor tidning, hur stor upplaga?
2. Hur fungerar det med skatt/sociala avgifter? Har du F-skattesedel? Har du inte det så är det enklast att tidningen betalar in skatt och soc avgifter (tycker jag). Har du F-skattesedel så ska ju priset inkludera skatt, soc avgifter och moms och det är ju ett annat pris.

Mvh Cissi

Edit: Glömde nästan att skriva det viktigaste - Lycka till, hoppas att du får sålt och för bra pengar! :)
 
Precis den här frågeställningen finns i mängder på forumet. Sök lite är mitt förslag.

Kort svar:
Skicka högupplösta, om det är en dagstidning vill de att det ska gå snabbt utan en massa korrespondens. Publicerar de bilderna har de accepterat dem och samtidigt att betala listenliga priser.

//Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.