Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ev köp av Dynax 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Lind

Medlem
Går i köpetankar men funderar lite runt vilket märke och modell som man skall välja. Att jag valt detta forumet antyder kanske en aning om vilket spår jag är inne på...

Det jag tänkt att fotografera är mest naturfoto och kanske framför allt landskap - skärgård, vatten, fjäll etc. Lite närfoto på blommor och andra detaljer lär antagligen också bli aktuellt.

Tänkt slutprodukt är inramade tavlor att pryda mina egna men också andras väggar med. Givetvis även bilder på webben men dessa ställer antagligen betydligt mindre krav än dom förstnämnda.

Så då äntligen till frågorna..

Vad välja för kamera? (Prisklass upp till 13000)
Öppen för alla märken..
Objektiv val? (brännvidder, ljusstark eller inte)

Vad vinner jag mer på ett ljusstarkt objektiv än möjligheten att kunna få kortare slutartider i mörkare situationer? Gissar att optiken är bättre och därmed skarpare bild - har jag fel?

Idag sitter jag på lite gamla Sigmor till min analoga Minolta men jag behöver inte stanna kvar med dessa om jag blir övertyga om att annan modell av annat märke skulle passa mig bättre. Idag har jag ett 28-105 men jag har förstått att den lilla vidvinkel försvann och att det numer är ett standard objektiv till halvt tele. Har även ett 70-300 4-5.6. Blev ett långt inlägg det här men hoppas på många förslag och synpunkter.

Tack på förhand!

//Daniel
 
Köp! Du får mest kamera för pengarna i prisklassen...

Tidningen Ljud & Bild testade kameran i senaste numret, nr 11/2005, och sammanfattade så här:

"Konica Minolta Dynax 5D är just nu det bästa valet bland systemkameror i den mest överkomliga prisklassen. Bildkvalitet och hanterbarhet är utmärkta och skakstabiliseringen gör att kameran ligger ett tydligt steg före konkurrenterna. Här får man maximal systemkamera till minimalt pris!"

Och det är ju ett trevligt omdöme. Många andra recensioner är också mycket positiva - kolla i forumet, vilket du säkert redan har gjort.

Beträffande konkurrenterna framhöll man att den stod sig mycket bra i jämförelse. Canon EOS 350D gav ungefär samma kvalitet i färgåtergivningen, samt har marginellt bättre detaljåtergivning. Sammantaget tycker jag att skakstabiliseringen fäller avgörandet, jag köpte nämligen en själv i helgen :) Jag kan intyga att den är imponerande!

Det enda objektivet du har nytta av är din 75-300. Och det är gott nog, om du köper ett paket med medföljande 18-70 mm:s objektiv.

Vinsten med ljusstarka objektiv är förutom vad du nämnde kort skärpedjup, vilket ger trevliga bakgrunder vid t.ex. porträttfotografering, samt att ljusstarka objektiv i regel är dyra och därmed av bättre optisk kvalitet (gäller dock inte normalobjektiv - de är billiga och av mycket hög kvalitet rent bildmässigt).

Sammantaget: för 7 000 kr får du alltså en systemkamera med skakstabilisering från 18-300 mm:s brännvidd om man inkluderar ditt befintliga telezoomobjektiv. Är inte det ett mycket starkt köpargument?
 
Jag tror att du kommer att bli jättenöjd om du köper en Nikon, Canon eller KonicaMinolta!!
Men eftersom du har objektiv från Minolta, så skulle jag personligen rekommendera att du skaffar en D5D/D7D eftersom jag är jättenöjd med min D5D. Jag blev inte besviken på min kamera även om jag hade farhågor som kunde tyda på det.

Det enda jag kan uttala mig om är D5D:
D5D är bra, riktigt bra!!

/Fredrik, som dock saknar en sökare på lcd-skärmen...
 
Daniel Lind skrev:

Vad vinner jag mer på ett ljusstarkt objektiv än möjligheten att kunna få kortare slutartider i mörkare situationer? Gissar att optiken är bättre och därmed skarpare bild - har jag fel?
Nja, inte per automatik men ljusstarka objektiv har oftast mer och dyrare glas vilket brukar ge bättre kvalitet. Objektiv med fast brännvidd har nästan alltid väldigt hög optisk kvaliet och är också ljusstarkare samt kompaktare. Enda nackdelen med dem är att de inte har zoom...men det får man väga mot det andra.
Själv gillar jag zoomar men fasta objektiv är det lättare att lära sig tycka om...
 
Köp 5D! :)

Ville bara hålla med o säga åt dig att köra med Dynax 5D :)

Köpte min i lördags och är supernöjd.
Och om du har äldre minolta objektiv kan du ju använda dom som sagt var, med anti-shake :)
 
opettersson skrev:
Ska oxå köpa en, men tror Ni att den kommer att bli billigare framåt jul ?
Med de senaste årens priskurva kommer den nog att bli billigare (kanske inte till julrushen). Men frågan är bara hur mkt "en fotodag" är värd i pengar? Är det värt att tjäna några kronor, jämfört med att vinna några dagar extra med kameran...?

/Fredrik, som ser hur folk lägger ner tusenlappar på kamera, men som inte har "råd" att vara betalande medlem på fs...
 
Jag köpte konicaminolta för anti-shake,
titta in på min sida,alla bilder är tagna
på frihand med 400mm.

hälsningar ove Munther
 
Den har ju just sjunkigt något i pris, så det kan nog dröja några månader innan nästa sänkning. Slå till nu och titta inte bakåt..!
 
Daniel Lind skrev:
GVad välja för kamera? (Prisklass upp till 13000)
Öppen för alla märken..
Objektiv val? (brännvidder, ljusstark eller inte)
//Daniel

Oberoende av vilken kamera du väljer så tycker jag att du ska satsa på ett hus + en fin, ljusstark kortare zoom. Sigma 18-50 2.8 är ett ypperligt alternativ & jag tror personligen att du kommer att vinna på det jämfört med fler, billiga objektiv.

Nästa steg blir att köpa en telezoom, beg. eller ny samt möjligtvis en ljusstark 50:a. Den senare bäst till porträttfoto. Man behöver inte köpa allt på en gång. Man kan ha mycket roligt med en 18-50 i stället för att köpa fler billigare objektiv.

Om du köper D5D med Sigman jag nämnde så söker du sedan rätt på en Minolta 70-210 4.0, löjligt billiga begagnat men ett superobjektiv. Jag köpte en till min D7D för 600 kr! Hur din nuvarande telezoom står sig vet jag dock inte, testa den först...

Till Canon & Nikon har du mer att välja på beg. men det kostar lite mer också. Till Pentax så finns mycket MF-optik att tillgå för struntsummor, sämre med beg. AF-optik.

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.