Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ev byta kamera ifrån Canon EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus-L

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att byta upp mig ifrån min 1000D. Vad är nästa "rimliga" steg att ta? Jag använder mig mest utav canon eos 1000d med sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM idag.

Vet inte om det mesta beror på mig men jag har väldigt svårt att ta bilder inomhus med den här kombinationen. Kan det bero lite på kameran med?

Är det värt att uppgradera kameran eller ska man satsa på extern blixt?

Jag fotar stundtals mycket och stundtals ingenting =)

En extern blixt tror jag är det smidigaste alternativet för att komma runt problemet. 1000D är ju inte direkt ett ISO-monster, men med en blixt kan du ju tillföra tillräckligt med ljus för att det inte längre skall vara ett problem.

550D kanske ?

Hej.
Jag har en 7D, men har även haft 550D, och den har samma fina sensor som 7D.
Så jag tycker att den skulle kunna vara värde att kika på.
Finns det någon som du kan prova ?
Jag fotar företrädesvis utan blixt inomhus, och det blir njutbara bilder även om jag skruvar upp ISO till 2500, och till och med 4000.
Bilden njutbarhet är naturligvis subjektiv, men där får du bedöma själv vilken karaktär på kvaliteten som du finner dig nöjd med.
Här är en bild på ISO 4000 från ridhuset där blixt oftast inte önskas av ryttarna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2532707&target=_blank

Och om du inte känner för att lägga så mycket pengar så kanske du kan hitta en begad 550D ganska billigt, jag ser att en ny ligger på drygt 5000kr.
ISO-mässigt så är i alla fall 550D/7D flera steg bättre än 1000D enligt mina helt oventenskapliga tester.
Men jag har även haft 40D och 1000D i familjen, och dom har samma sensortyp, och där tycker jag att bilderna tagna med ISO 800 kan jämföras med dom som jag tar med ISO 4000 idag.

Men kolla om du kan få testa några bilder med en 550D, jag tror att det kan vara någonting att tänka på.
Hoppas att du hittar en bra lösning.

M.V.H
/Tobias

Tack för era svar. Känns som att det finns mycket att tänka på. Ska försöka se ifall jag känner någon med en 550 och testa skillnaden inomhus. Utomhus tycker jag det blir riktigt bra bilder med denna kombo som jag har men det är när ljuset försvinner lite som det blir tråkigt.

Objektivet köpte jag för nåt år sedan och det känns som att det var ett bra objektiv och jag känner mig nöjd med det.

Blixt har jag länge varit sugen på att köpa men jag gillar även att kunna ta schyssta bilder utan blixt. Nu går det ju inte (från mitt amatör perspektiv) att jämföra att fota med den interna "skit" blixten och en extern. Så det kanske blir en blixt också =)

Jag har också en 7D och även en 400D som väl har samma sensor som 1000D så jag instämmer helt med Tobias ovan. Jag har en 580EX blixt, den behövdes på den analoga tiden men jag använder den mycket sällan nu, trots att jag med 7D kan styra den trådlöst, vilket jag gärna använder då jag ändå använder den. 7D-60D-550D-600D har alla samma sensor och bildegenskaper, 550D saknar möjlighet till trådlös blixtstyrning från den inbygda, 60D och 600D har vridbar skärm. Behöver man inte vridbar skärm eller den trådlösa blixtstyrningen så är 550D lika bra och därtill billigare än 600D. Kan väl tillägga att då jag köpte 7D fanns inte 550D, men skulle jag köpt senare hade det nog blivet en 550D i stället, den skulle räcka väl till för mina behov, men nu då jag haft D7 ett par år skulle jag nog sakna dess AF men då jag endast hade 400D var det inget jag tänkte på. Då är nog bra objektiv mer angeläget. Beträffande inomhusfotogtafering i svagt ljus, försök hitta något att stödja kameran på, hjälper dock inte om personer i motivet rör sig. Ett fast ljusstarkt objektiv som EF50/1,8 kan också hjälpa, billigt, dock lite lång brännvidd inomhus, jag har också ett EF 28/1,8 vilket blir ett kort normalobjektiv på APS-C, lite dyrt men bättre byggt med bl.USM-motor.

Jag har också en 7D och även en 400D som väl har samma sensor som 1000D så jag instämmer helt med Tobias ovan. Jag har en 580EX blixt, den behövdes på den analoga tiden men jag använder den mycket sällan nu, trots att jag med 7D kan styra den trådlöst, vilket jag gärna använder då jag ändå använder den. 7D-60D-550D-600D har alla samma sensor och bildegenskaper, 550D saknar möjlighet till trådlös blixtstyrning från den inbygda, 60D och 600D har vridbar skärm. Behöver man inte vridbar skärm eller den trådlösa blixtstyrningen så är 550D lika bra och därtill billigare än 600D. Kan väl tillägga att då jag köpte 7D fanns inte 550D, men skulle jag köpt senare hade det nog blivet en 550D i stället, den skulle räcka väl till för mina behov, men nu då jag haft D7 ett par år skulle jag nog sakna dess AF men då jag endast hade 400D var det inget jag tänkte på. Då är nog bra objektiv mer angeläget. Beträffande inomhusfotogtafering i svagt ljus, försök hitta något att stödja kameran på, hjälper dock inte om personer i motivet rör sig. Ett fast ljusstarkt objektiv som EF50/1,8 kan också hjälpa, billigt, dock lite lång brännvidd inomhus, jag har också ett EF 28/1,8 vilket blir ett kort normalobjektiv på APS-C, lite dyrt men bättre byggt med bl.USM-motor.

Tack för bra svar. Det känns som att jag inte är ute och cyklar helt då när jag funderar på att byta kamera. Jag har EF50/1,8 objektivet du tipsar om. Tyvärr glömmer jag bort det lite sen jag skaffade det nya objektivet.

Att man ska stödja kameran är smart. Dock blir det ju ofta att man vill få iväg en hysad snabb bild och glömmer av sig lite.

Hej.
Jag har en 7D, men har även haft 550D, och den har samma fina sensor som 7D.
Så jag tycker att den skulle kunna vara värde att kika på.
Finns det någon som du kan prova ?
Jag fotar företrädesvis utan blixt inomhus, och det blir njutbara bilder även om jag skruvar upp ISO till 2500, och till och med 4000.
Bilden njutbarhet är naturligvis subjektiv, men där får du bedöma själv vilken karaktär på kvaliteten som du finner dig nöjd med.
Här är en bild på ISO 4000 från ridhuset där blixt oftast inte önskas av ryttarna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2532707&target=_blank

Och om du inte känner för att lägga så mycket pengar så kanske du kan hitta en begad 550D ganska billigt, jag ser att en ny ligger på drygt 5000kr.
ISO-mässigt så är i alla fall 550D/7D flera steg bättre än 1000D enligt mina helt oventenskapliga tester.
Men jag har även haft 40D och 1000D i familjen, och dom har samma sensortyp, och där tycker jag att bilderna tagna med ISO 800 kan jämföras med dom som jag tar med ISO 4000 idag.

Men kolla om du kan få testa några bilder med en 550D, jag tror att det kan vara någonting att tänka på.
Hoppas att du hittar en bra lösning.

M.V.H
/Tobias

Du skriver att du har en 7D men haft en 550D.. Jag kan få låna en 7D att testa. Skulle det alltså vara en bra jämförelse?

Ja, det är samma egenskaper på sensorn.
Som det skrivs här har den en bättre AF för actionfoto, och den är lite större till formatet.
Så det blir bra om du kan testa den, helt jämförbart bildkvalitetsmässigt.
M.V.H
/Tobias

Du skriver att du har en 7D men haft en 550D.. Jag kan få låna en 7D att testa. Skulle det alltså vara en bra jämförelse?
Nej, du kan inte genom att testa 7D få någon känsla för hur 550D är att fotografera med. Skillnaden mellan 7D och 550D är mycket större än mellan 1000D och 550D. Den enda egentliga likheten mellan 7D och 550D är att de använder samma bildsensor.

Nej, du kan inte genom att testa 7D få någon känsla för hur 550D är att fotografera med. Skillnaden mellan 7D och 550D är mycket större än mellan 1000D och 550D. Den enda egentliga likheten mellan 7D och 550D är att de använder samma bildsensor.

Ja, helt rätt, själva känslan blir ju en annan.
Bildkvaliteten, och egenskaperna vid höga ISO är dock jämförbara rakt av.
Hoppas att du får en positiv upplevelse.

M.V.H
/Tobias

Om du funderar på om du ska ha en ny kamera eller en extern blixt för att få till inomhusbilderna bättre så skulle jag föreslå att du tittar på en enkel men effektiv blixt som tex
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C
bra vinklingsmöjligheter och har alla funktioner jag behöver.
Denna blixt kostar 1300:- ny.
Köper du blixten först och provar dig fram med den och ev ger ditt 50mm F1.8 nån chans till och ändå inte blir nöjd så borde ju inte blixtinköpet förskjuta ditt eventuella nyinköp av kamera skjutas så mycket på framtiden
och om nu inte uppgradering av kameraväskan med blixt räcker så funkar den utmärkt även på en 550D, jag har provat många ggr...;P

Om du funderar på om du ska ha en ny kamera eller en extern blixt för att få till inomhusbilderna bättre så skulle jag föreslå att du tittar på en enkel men effektiv blixt som tex
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C
bra vinklingsmöjligheter och har alla funktioner jag behöver.
Denna blixt kostar 1300:- ny.
Köper du blixten först och provar dig fram med den och ev ger ditt 50mm F1.8 nån chans till och ändå inte blir nöjd så borde ju inte blixtinköpet förskjuta ditt eventuella nyinköp av kamera skjutas så mycket på framtiden
och om nu inte uppgradering av kameraväskan med blixt räcker så funkar den utmärkt även på en 550D, jag har provat många ggr...;P

Du har ju helt rätt i din tanke men jag tror att jag letar en anledning att köpa en ny kamera med =) Däremot så har jag antecknat ditt tips på blixt! Den djungeln har jag inte ens klivit in och börjat leta i ännu så det var ett tacksamt tips på en möjlig blixt!

Jag är nöjd med min 550D, och gillar att leka med antingen blixt eller 50mm f1.8 med den och det går att få fram riktigt roliga och fina bilder.
Ska jag välja mellan dessa två alternativ är blixten klart mer användbar, åtminstonde för det jag fotar.
Ska du kolla på kameror i 550D prisklass så kolla och jämför även 600D då prisskillnaden mellan dessa är minimal.
Sen hurvida det är värt att byta eller inte finns det nog bara en person som kan svara på och det är du, bara att väga köplusta mot plånbok och göra en avvägning (efter att du läst på skillnaderna såklart)

Visst är det kul att fota i befintligt ljus men man måste acceptera att i vissa situationer finns det inget rimligt alternativ till blixt, oavsett vilket kamerahus och objektiv du har.

Alltså, börja med att skaffa en bra extern blixt - den kommer du ha nytta av oavsett om du byter kamera eller inte. Rätt använd behöver inte blixtbilder skämmas för sig.

...
Jag har en 580EX blixt, den behövdes på den analoga tiden men jag använder den mycket sällan nu, trots att jag med 7D kan styra den trådlöst, vilket jag gärna använder då jag ändå använder den. 7D-60D-550D-600D har alla samma sensor och bildegenskaper, 550D saknar möjlighet till trådlös blixtstyrning från den inbygda, 60D och 600D har vridbar skärm.
...
Jag tycker det verkar konstigt att man måste använda den inbyggda blixten för att trådlöst kunna trigga en extern blixt - för det är väl inte med blixtljuset man triggar den andra blixten? Om man nu t.ex inte vill blixtra folk direkt i ögonen utan vill använda en eller två externa blixtar snett från sidan vore det väl mer användbart om man kunde trigga dem utan att den inbyggda blixten behöver blixtra till?
Eller om man har en äldre modell av extern blixt som man skulle vilja sätta på kameran och vinkla upp mot taket, samt komplettera med en nyare extern blixt som kan triggas trådlöst - då går inte det eftersom den gamla externa blixten gör att den interna inte poppar upp...

Tack för era svar! Det här var ju inte det lättaste att fundera över. Det är skönt att få bra och konstruktiva åsikter iaf!

Jag tycker det verkar konstigt att man måste använda den inbyggda blixten för att trådlöst kunna trigga en extern blixt - för det är väl inte med blixtljuset man triggar den andra blixten? Om man nu t.ex inte vill blixtra folk direkt i ögonen utan vill använda en eller två externa blixtar snett från sidan vore det väl mer användbart om man kunde trigga dem utan att den inbyggda blixten behöver blixtra till?
Eller om man har en äldre modell av extern blixt som man skulle vilja sätta på kameran och vinkla upp mot taket, samt komplettera med en nyare extern blixt som kan triggas trådlöst - då går inte det eftersom den gamla externa blixten gör att den interna inte poppar upp...

Jo, det än nu så att att styrningen sker med hjälp av en masterblixt, som kan vara en inbygd, (som kan ha den funktionen) eller en annan masterblixt. Sätter man t.ex en 580EX på kameran kan den vinklas åt valfritt håll och vara master till ytterligare blixtar. För att det ska fungera krävs att de använda blixtarna kan fungera som slav resp master i samma system. Det här ska nu inte förväxlas med det "ointeligenta" systemet där en huvudblixt enbart får en eller flera slavblixtar att tända, med styrningssystemen sker en rad kommandon från mastern till slavblixtarna genom snabba ljusblinkar enl samma teknik som andra fjärrkontroller som använder ljus, infrarött eller synligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar