Annons

EU import 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

jenzzzz

Medlem
Är det en nackdel att beställa import?
Finns det svenskt språk i själva kameran även fast man beställer EU import?
Jag vet att man inte får med någon manual på svenska. Jag har en engelsk ändå så.

MVH
 
en nackdel kan väl vara att du inte har reklamationsrätt i 3 år som du har med svenskköpta grejer (om jag inte missminner mig helt). annars så är det väl inga direkta nackdelar. jag köpte min D50 från tyskland (pixxass.de) och nackdelarna med det var väl att allt var på tyska och att jag har 2 års tysk konsumentskydd istället för 3 års svensk.
 
Jag köpte min ixus av TBH. Svenskt företag, men det gick att välja direktimport. Detta är skillnaden att jag fick en engelsk snabbmanual istället för en svensk. Jag tyckte den var totalt onödig, eftersom hela svenska bruksanvisningen fanns på cd.
Beställer du från Kina däremot så vet jag inte om det finns svenska i kameran.
 
Tja, det kan ju medföra en viss risk, särskilt om man inte handlar från en firma man vet är seriös. Det gäller förstås även inom Sverige, men jag inbillar mig att det är lättare att veta vart man ska vända sig om man blir lurad.
Sen är det ju krångligare om det man köpt går sönder. Nu har väl Canon nån slags global garanti så det kanske inte är nåt större problem, men i normala fall lämnar man ju tillbaka grejorna där man köpt dem.
Sen är det viktigt att kolla upp vad frakten kostar. Ofta blir det inte så himla mycket billigare när man väl räknat in den.
 
Nackdelen med import är att det kan vara svårare att lösa "strul", tex att kameran blir skadad i frakten, att du betalar men inte får någon kamera etc.
Precs som Niklas skriver så kan ju dessa problem förekomma även om man handlar från en svensk firma, men gissningsvis är det lättare att lösa problemen då (om inte annat så kan man gå till ARN och klaga).

Det som just hänt mig är att jag fick hem en 400D från pixxass.de, men de glömde att lägga med en följesedel (invoice). Detta gör att kameran är utan garanti. Jag har mailat till pixxass och bett dem skicka en följesedel, och jag antar att det löser sig så småningom.

Jag sparade ca 500kr jämfört med att handla "svensk import", och ca 1400kr jämfört med att handla "helsvenskt".

Är det värt det? - ja, om jag får min följesedel, men inte annars :)

Canons garanti är samma - man lämnar in kameran till Canon, man behöver alltså inte skicka den till Tyskland om något strular.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.