Annons

ETTL och ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag läste i manualen till min nya 350D igår om inställningarna för ljusmätning. Nu kan jag ju välja mellan 3 olika typer, genomsnitt/utsnitt/vägd mot mitten.
Det jag undrar är om inställningen påverkar hur kameran mäter ljus med blixt och ETTL, kunde inte läsa mig till det. Med min 300D har jag bara fått bra blixtbilder på folk med FEL (*) knappen men jag tänkte att det kanske går att påverka genom att välja rätt ljusmätningsmetod.
 
Om du väljer "gröna rutan" på programratten..
Slår på blixten..
Håller ner avtryckaren på kameran i "halvläget" några sekunder..
Så aktiveras E-TTL på blixten..

Canon 550EX
Metz 44 AF-4C

Dom två blixtarna har jag testat med hittills.

Patrik
 
Tack,
Men att aktivera ETTL på blixten har jag inga problem med, har en Sigma 500 super eller vad den heter. Det jag undrar är hur ljusmätningsmetoden påverkar mätningen och styrningen av blixten. När förblixten slår, kommer kameran att tolka datat olika beroende på vald metod och styra blixten därefter?
Tanken jag har är att kunna välja vilken del av bilden som ska vara rätt exponerad utan att använda * knappen.
 
BugEyes skrev:
Tack,
Men att aktivera ETTL på blixten har jag inga problem med, har en Sigma 500 super eller vad den heter. Det jag undrar är hur ljusmätningsmetoden påverkar mätningen och styrningen av blixten. När förblixten slår, kommer kameran att tolka datat olika beroende på vald metod och styra blixten därefter?
Tanken jag har är att kunna välja vilken del av bilden som ska vara rätt exponerad utan att använda * knappen.

Vet inte om 350 har Cf-functions, men du borde kanske kunna ställa in att Utsnittsmätningen ska vara kopplad till vald fokuspunkt. Om du vill att en specifik del av bilden ska vara korrekt exponerad är det denna ljusmätningsmetod som ska vara vald och för detta bör du nog använda det helmanuella läget. Vad jag förstår av E-TTL (Through the lens), så ska det känna av var ljuset mäts i bilden.
 
Den ljusmätningsmetod du valt gäller bara mätning av det befintliga ljuset. Däremot kan du ändra till ucentrumvägd mätning för blixtexponeringen i CF-funktionerna.

Jag skulle inte rekommendera det. E-TTL2-systemet är riktigt bra. Systemet räknar ut var motivet finns och mäter där.

Vill du ha manuell kontroll är det då bättre att använda FEL-funktion som ger utsnittsmätning. Det bland annat lämpligt vid porträtt.
 
Jag har inte lärt mig min EOS 350D så pass ännu.

Generellt så har inte digitalkameror den sensor som mäter TTL ljus på en analog kamera.

De mäter direkt med ljusmätningen.

Detta medför att "vanlig" TTL mätning inte fungerar.

Vissa kameror ska ha inställningar för EV kompensation vid blixtljustagning.

Men som sagt var, jag vet inte ännu om detta gäller EOS 350D.

Däremot vet jag att min Metz har ettt inställningsäge som heter EV.

EV kan kompenseras mellan -3 till +3.

Förmodligen så kan även din Sigma göra detta.

Hoppas jag hjälper dig med något.

Patrik
 
Riktigt

I E-TTL-systemet så mäts ljuset i samma ögonblick som avtryckaren trycks ned helt. Då avfyras en förblixt innan exponeringen som den vanliga ljusmätaren använder för att bestämma blixtexponeringen.

I E-TTL 2 görs två mätningar innan exponering, med och utan blixt, dessa mätningar jämförs så att kameran ser vilka zoner (av 35) som blivit upplysta av blixten. I de områdena mäts sedan ljuset. Områden som är ur fokus utesluts liksom de som blivit helt tokljusa (som då antagligen är reflexer).

Att generellt ställa om blixtexponeringen till centrumvägd mätning kan inte ge lika bra resultat över lag. Fotograferar man mycket så att man låter exponeringen av det befintliga ljuset bli lika starkt som blixtexponeringen kan man ofta vilja ställa in blixtljuset typ -2/3 steg för att blixtljuset ska bli mindre påtagligt.

I 350D går det att ställa blixtexponeringskompensationen direkt i kameran. Gör man det har den inställingen förtur framför inställningen på blixten.

FEL-mätningen använder jag mest till porträtt. Då är den funktionen suverän.
 
Tack,

Då vet jag mycket mer om ljusmätningen med ETTL-2 nu och att de tre mätlägena valbara för ickeblixt inte påverkar blixtljusmätningen.
Blir till att köra vidare med FEC och FEL då som jag brukar, inget problem i sig. Nu kan jag ju dessutom ställa FEC i kameramenyn så jag slipper fibbla med blixtens ganska krångliga meny. Jag fick kroniska underexponeringar utan FEC på rena blixtbilder på 300D och det verkar vara lika med den här nya kameran, histogrammet slutar på halva vägen. FEC +1 brukar hjälpa för det mesta när det gäller rena blixtbilder på kortaste synktid.
Hittills har mina blixtbilder oftast varit av porträttkaraktär och så var fallet även igår när jag testade med nya kameran.
Tack igen för svaren
 
Mer att läsa

Här kommer en mastodontartikel som innehåller allt om Canon EOS och blixt.


Med EOS 3 och 550EX så går inställningarna för blixtkompensation på blixten före de på kameran 350 kanske är annorlunda??
/Tomas
 
Magnus...funkar E-TTL 2 med Sigma-blixten Björn (och jag) har?? Har för mig att det bara funkar med Canons EX-blixtar och nyare Sigma.
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:


I E-TTL 2 görs två mätningar innan exponering, med och utan blixt, dessa mätningar jämförs så att kameran ser vilka zoner (av 35) som blivit upplysta av blixten. I de områdena mäts sedan ljuset. Områden som är ur fokus utesluts liksom de som blivit helt tokljusa (som då antagligen är reflexer).


Spelar det någon roll om man har originalobjektiv eller ett pirat/sigma för att E-TTL II ska fungera? Jag tänker då på information om avstånd/fokus? Jag inte helt på det klara om var den informationen tas ifrån (kameran eller objektivet..?)

M v h
Tomas
 
Arne S skrev:
Magnus...funkar E-TTL 2 med Sigma-blixten Björn (och jag) har?? Har för mig att det bara funkar med Canons EX-blixtar och nyare Sigma.

E-TTL 2 är en utveckling av kamerans blixtljusmätning, och ingenting som kräver en annan blixt. Det fungerar alltså även med de "äldre" Sigma EF 500 DG Super också.

// Kjelle
 
Arlemo skrev:
Spelar det någon roll om man har originalobjektiv eller ett pirat/sigma för att E-TTL II ska fungera?

Avståndsinformationen är inte huvudpoängen i E-TTL II, men det blir ännu bättre med avståndsinfo.

Vilka piratgluggar som ger avståndsinfo vet jag inte, men det finns en chans att Sigmas HSM-objektiv gör det.
 
En mycket bra artikel

om fotografering med blixt (både TTL E-TTL och E-TTL II) för alla möjliga Canon-kameror (inklusive de nyare EOS 5D, 300D, 350D, 20D, 10D, 1D och 1Ds), och alla gamla kameror med, var den ovanstående länken! "Självfallet" behandlades alla existerande blixtar också (alltifrån 420EX, 430EX, 550EX och 580EX, till gamla EZ-blixtar)

Den enda kameran som inte nämndes specifikt var den nyaste EOS 5D, men den blir säkert uppdaterad.

Tack för länken!

(Undrar om jag fått med alla bra sökord i den här postningen nu? :-D )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.