Annons

Ett till försök; Tjutet i 350d, hur ta bort?

Produkter
(logga in för att koppla)

jesseboy

Medlem
Hej.
Sökt på forumet och sett ett och annat inlägg ang. om huruvida man kan ta bort "frammatningsljudet" på 350D. Många skrattar åt detta eftersom de tror att det är mekaniken som arbetar, men vi som har en 350 vet att det är tjutljudet som kommer efter slutaren arbetat man vill ha bort.
Jag tänkte få fråga om någon känner till om det går att få bort, eller om man helt enkelt får leva med det.

Tack på förhand!

Just ja, en fråga till har vi.
Nikon har ju ofta upplåsningsbara menyer, finns det samma på Canon, vi tror inte det, men man kan ju alltid fråga...
 
Vi menar alltså det digitalt tillagda ljudet som ska låta som om en film matas fram, om det framkom dåligt.
Många andra DSLR (tex 20D och många Nikon) har bara spegel/bländarklappet och det vore skönt att bara ha det och inte fejkat tjut.
 
jesseboy skrev:
Många skrattar åt detta eftersom de tror att det är mekaniken som arbetar, men vi som har en 350 vet att det är tjutljudet som kommer efter slutaren arbetat man vill ha bort.
Jag tänkte få fråga om någon känner till om det går att få bort, eller om man helt enkelt får leva med det.

Jadu, jag skrattar jag med. Även fast jag har en 350D. För ljudet du hör är som sagt motorn som spänner slutaren igen. Så nej, det går inte att få bort.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, alla ljud man hör kommer inte ur en högtalare.
 
Har ägt en 350D och jag känner inte igen något "tjutande" det fanns vad ajg kommer ihåg ingenting som helelr simpulerade filmframdragning vare sig man ville eller inte... Det enda ljudet jag kommer ihåg är ljudet från slutaren som fungerar på lite annat sätt än i dom lite dyrare kamerorna 20D och uppåt. Dessa är mekaniska slutare medans 350D tror jag har en elektronisk slutare...

Hur som haver så finns inga "simulerings"ljud i 350D det du hör är det som krävs för att kameran ska fungera, förutom fokus pipet...
 
350d har väl mekanisk slutare? det har jag för mig i alla fall, jag gjorde rent sensorn på syrrans och vad jag kommer ihåg var det en mekanisk slutare på den.

Sen har den ett mer påtagligt tjutande ljud än min 5d i alla fall. Vad det beror på vet jag inte...
 
350D har mekanisk slutare, och det enda syntetiska ljudet från den kameran är när den hittar Autofokus och det "pipet" går att stänga av.
 
Men den har likväl ett mer tjutande ljud än min 5d ex. Så nåt annat är det som skiljer också. Men vad? Ingen aning...
 
Långsammare spegelspänning och mindre påkostade lagringar räcker nog långt.
 
Eftersom ajg ägt en 350D och äger en 20D så kan jag ju lungt konstatera att 350D:s läte är betydligt tystare än 20D.s smällande... den låter betydligt högre.. så jag vet inte om man kan irritera sig på 350D:s tysta läte...
 
jesseboy skrev:
Vi menar alltså det digitalt tillagda ljudet som ska låta som om en film matas fram, om det framkom dåligt.

Jag tror att du har helt fel i detta. Det låter inte alls som om en högtalare producerar ljudet tycker jag.

Eventuellt är motorn mindre för att få plats i det lilla huset och för att orka kanske den är mer utväxlad än i andra hus.

Att det låter mer när slutaren öppnas igen kanske beror på att motorn får jobba mer då. När den stängs för den eventuellt hjälp av att den är spänd.

Bara teorier alltså.
 
Kalle_B skrev:
Eftersom ajg ägt en 350D och äger en 20D så kan jag ju lungt konstatera att 350D:s läte är betydligt tystare än 20D.s smällande... den låter betydligt högre.. så jag vet inte om man kan irritera sig på 350D:s tysta läte...
20D är ju knäpptyst (!) jämfört med Nikon D70 och D50 i alla fall;-)
Personligen tycker jag att det är charmigt med spegelljudet, men jag håller med om att 350D låter rätt märkigt. Det låter mycket riktigt som om den "drar fram filmen" efter varje exponering. Troligen är det spegeln som fälls upp.
 
Det gnällande ljudet som låter som "njyyyyyyy" efter klack-ljudet är spegelmekanismen som spänns upp igen, dvs. en motor som spänner upp spegeln så att fjädern som stänger slutaren kan avlossa den igen.

Det är en elmotor som låter, tyvärr så finns det inget enkelt att göra åt den.

Jag tycker att det är tråkigt att förlöjliga sådana här frågor, självklart så kan man bli irriterad på olika saker.
Visst skulle canon kunna lägga in dumma saker i mjukvaran, se bara på hur rysshacket fixade till 300d:n.
 
Huu, jag vet precis vilket ljud ni menar. Låter gräsligt om ni frågar mig. Precis som om man medvetet ville få kameran att låta som en analog kamera. Dock tror jag som de andra att det rör sig om spegelmekanismen och inte ett pålagt ljud.
 
Enkelt att testa.
Gå in i programmeringsmenyn och markera "Spegellåsning möjlig".
Sen är det bara att testa. Två tryck på slutaren krävs. Första fäller upp spegeln - då blir det svart. Andra tar kortet och spegeln fälls ner...

Kom bara ihåg att ändra tillbaks inställningen så slipper ni fundera...

/Lars
 
Kunde inte låta bli att lyssna på min 350D, tror nästan att ni driver med mig. 350D'n är ju behagligt tyst och jag hör då inget "njyyyyyyy".
Min 30D låter som en kulspruta i jämförelse.


Jag kanske är döv eller så beror det på vilket objektiv man använder.

Lyckades sitta vid fel dator igen :)
Skrivet av Fredrik Gustafsson
 
I videon som David G lagt upp så hör man "njyyyy":t, men det låter klart tydligare i verkligheten (på en del 350:d?) särskilt i en tyst kyrka.
 
Ok, nu hör jag vilket ljud som avses men "njyyyyyyy'et" är betydligt tydligare på porrfilmen än när jag knäpper av min 350D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.