Annons

Ett ljusstarkt normalobjektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias.j

Medlem
Jag letar efter ett ljusstarkt normalobjektiv, dvs. runt 30mm, till min Nikon D50. Jag har kollat på Sigma EX 30mm F1,4 DC HSM men folk har varnat mig för den.
Finns det någon som har ett annat bra förslag på ett ljusstarkt objektiv runt 28-35mm någonstans utan att det kostar skjortan?

Tacksam för hjälp!!

Mvh
Mattias Jonsson

Nikkor 35/2. En optiskt mycket trevlig glugg, som dock är väldigt plastig. Ungefär som 50/1,8 i känsla, men det tycker jag att man kan leva med. Den är mycket mindre och lättare än Sigman, vilket jag ser som en klar fördel i det här fallet. Enda nackdelen är väl att den som normalglugg sett har en lite för lång brännvidd, men det är en smaksak. Den har förresten också bra närgräns, och det kan man verkligen inte säga om 30/1,4:an.
Den kostar ca 3300:- ny, men dyker upp då och då begagnad.

Jag funderar på att sälja min egen, men jag är inte säker än. I så fall skulle jag nämligen köpa nån manuell glugg istället, och då "måste" jag också byta mattskiva i sökaren.

Makten skrev:
Nikkor 35/2. En optiskt mycket trevlig glugg, som dock är väldigt plastig. Ungefär som 50/1,8 i känsla, men det tycker jag att man kan leva med.

Får vi aldrig vara ifred från dig Martin. Har du inget vettigare att göra än att hänga runt här på FS och sprida ditt evanegelium.....:)

Nog skämtat. Det finns några trådar här som avhandlar just detta objektiv. Jag själv har ändrat uppfattning om Nikkorn tack vara Martins goda råd. Fungerar fantastiskt fint även på en D2X.

mattias.j skrev:
Jag letar efter ett ljusstarkt normalobjektiv, dvs. runt 30mm, till min Nikon D50. Jag har kollat på Sigma EX 30mm F1,4 DC HSM men folk har varnat mig för den.
Finns det någon som har ett annat bra förslag på ett ljusstarkt objektiv runt 28-35mm någonstans utan att det kostar skjortan?

Tacksam för hjälp!!

Mvh
Mattias Jonsson

Var inte rädd för Sigmagluggen. Beställer du på nätet kan du ju alltid byta tills du är helt nöjd. Vissa ex focuserar inte som dom ska på Nikonhus, men får du tag i en felfri 30/1,4 så får du en glugg som verkligen är i optisk toppklass! Skarp från 1,4!

/K

Tack för era råd, jag hittade ett objektiv på cyberphoto som heter Nikon AF 35/2,0 D är det den ni menar eller vad står "D" för..?

D betyder att objektivet skickar information om inställt avstånd till kameran. Kameran använder sedan denna information för att betämma exponeringen (tillsammans med en massa annan info givetvis).

Mankan G skrev:
Får vi aldrig vara ifred från dig Martin. Har du inget vettigare att göra än att hänga runt här på FS och sprida ditt evanegelium.....:)

Nog skämtat. Det finns några trådar här som avhandlar just detta objektiv. Jag själv har ändrat uppfattning om Nikkorn tack vara Martins goda råd. Fungerar fantastiskt fint även på en D2X.
Nej, mig blir ni inte av med så lätt;-)

Gluggen är väl inte högsta toppklass kanske, men med tanke på priset, ljusstyrkan och formatet så tycker jag att den är väldigt trevlig.
Faktum är dock att det skulle vara billigare att både köpa ny mattskiva och ett 35/2 AI-S, som verkar vara hur bra som helst. Men AF är ju bra att ha förstås.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar