Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ett litet förslag.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Hej.
Har surfat runt en del på

www.digitalphotocontest.com

och har blivit välldigt förtjust i att se "Veckans" bild i de olika kategorierna. I detta fall så är det en jurry som bestämmer vilka bilder som skall få placeringen "veckans" bild.

I fotosidans fall så kan detta bli lite svårlöst med en jurry gissar jag, vilka skall ingå, osv.
Men det finns ju ganska så god statistik på "våra egna" komentarer här på sidan. Skulle det inte gå att nyttja något av detta och istället för att visa slumpvalda bilder på förstasidan, istället visa några bilder ur olika kategorier, ex. Högst betygsatta med tanke på antalet betyg eller något dyligt.

Vet inte ifall detta är något förslag som alls passar fotosidans profil att "tävla" om bilden. Men det skulle kännas ganska så roligt ifall man lyckdes ta sig upp på denna placering någon vecka och se att sin egen bild pryder förstasidan.

Detta kanske har tagits upp tidigare i något forum, men isåfall har jag missat det. Notera mig gärna om detta isåfall.

MVH Jago Svensson
 
Jago Svensson skrev:
Snacka om dålig respons.
//jago

Den dåliga responsen, som du kallar det, beror just på att detta tas upp i en annan tråd som startades alldeles nyligen.

F ö är ditt förslag kanon. Jag ställer mig verkligen bakom ett sånt förslag och hoppas på fler "minitävlingar" på fotosidan.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte svara på ditt inlägg när tråden kom upp häromdagen. Av någon anledning blev nu inte så.

För min egen del tror jag bara att det skulle uppstå diskussioner om att det inte går rättvist till och att vänner röstar på varandra osv. Men visst, det hade varit kul med kontinuerligt återkommande tävlingar där medlemmar får rösta på bilder av "dolda" fotografer. Det har ju anordnats några sådana tävlingar här på fotosidan förut..men kanske inte så kontinuerligt som varje vecka. En gång i månaden hade varit lagom tycker jag. Det ska ju dock vara någon/några som vill, kan och orkar ta tag i det hela också.
 
Självklart så ifall det skall fungera bra så behövs det en hel del arbete för att det skall bli rättvist och fungera bra. Men ett ganska enkelt system är ju vara att enbart via statistik visa bilder.
Där kommer ju då problemet som diskuterats i många andra trådar, om att "kända" fotografer får allt mera respons på sina bilder medans "fotografer med lite mindre erfarenhet" inte får ta del av denna. Där kanske det skulle fungra att man to hänsyn till hur många "kritikinlägg" denna fotografen brukar få, och sedan gå på en procentsats istället.

Tyvärr så är jag ingen vidare på att komma på bra ideér om hur detta skulle fungera, ser bara framför mig en utopi, där alla skulle ha möjlighet att kunna få sin bild till framsidan för att kanske öka självförtroendet för foto lite mera.

Skulle det inte gå att införa någonform av "handikapp" system som i golf. :).
Så vi alla tävlar på lika villkår.

MVH Jago Svensson
 
Man skulle kunna ha en ratingbaserad tävling på en speciell sida för att inte genomsyra fotosidan.se av tävling och kamp. Samtidigt som man såklart har kvar de "senaste upplagda fotona" på förstasidan. Inget problem med det, och relativt lätt att koda.

Ditt förslag var bra tycker jag.
 
Det låter ju jätteroligt.
Kanske för att jag har lite tävlingsanda, vet inte varför. Kan också vara så att för oss "hobbyfotografer" så får vi inte mycket mera respons än det som kommer från fotosidan.

En profetionell fotograf får juh dagligen respons på sitt arbete och "tävlar" på något sätt mot sig själv för att nå högre.

Men för oss som inte har det som yrke så är det nästan bara mamma och flickvännen som tittar på bilderna, och hur ofta får man svart på vitt hur bra de är då.? :)

//jago
 
Jago Svensson skrev:

Tyvärr så är jag ingen vidare på att komma på bra ideér om hur detta skulle fungera, ser bara framför mig en utopi, där alla skulle ha möjlighet att kunna få sin bild till framsidan för att kanske öka självförtroendet för foto lite mera.

Skulle det inte gå att införa någonform av "handikapp" system som i golf. :).
Så vi alla tävlar på lika villkår.

MVH Jago Svensson

Fin tanke att försöka få upp självförtroendet hos de som får sin bild på framsidan. Men det är bara få förunnat att hamna på framsidan, medan de resterande 99% av medlemmarna kommer att gråta tårar och få så dåligt självförtroende av att inte ha fått hamna där.. ;=)

Din tanke om handicapsystem slog faktiskt mig också när jag skrev mitt förra inlägg. Men jag orkade inte spinna vidare på det eftersom det (av erfarenhet) oftast bara rinner ut i sanden ändå. Syftet skulle ju då vara att man tävlar mot sig själv och inte mot varandra. Det är ju inte så dumt kanske..
 
Självklart så kommer inte alla att få sina bilder visade. Det skulle alldrig gå.
Men Jag har alldrig sett någon av mina bilder representeras i runtan "slumpvald" bild heller.
Och detta har inte direkt tagit död på mig.

Men ju kortare och oftare man gör tävlingarna så ju större är chansen att alla får uttryka sina mästerverk.

Och lite av poängen med en tävling är ju att man får tåla att inte alltid vinna också.

Tycker också att Anders förslag var bra att ha en fristående sida där man kanske aktivt får anmäla sig för att vara med o tävla. I detta fall om man är en dålig förlorare så är det bara att inte anmäla sig och på så sätt alldrig fölora.

//jago
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.