Annons

Ett lätt, litet och stabilt stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag har idag ett Manfrotto 055 ProB med ett 468 mgrc4-huvud och jag skulle vilja ha något lättare och mindre för att kunna ta med det vid vandring tex. Samtidigt vill jag ju att det ska klara av min D700 med en 70-200 eller kanske ett ännu större tele utan att bli instabilt.

Vad bör man kika på? Jag har sett att manfrotto har 3- och 4-delade kolfibervarianter av 190 och 055, är de stabila?
 
Det beror på hur mycket pengar du vill lägga. Om jag hade pengar så skulle jag fläska på och köpa ett stativ och kulled från Gitzo. Men annars är Velbon ett bra märke och har en del lite billigare sorter att välja på.
 
Henrik: Tack för tipset om den tråden, men jag vet inte om det riktigt var ett sånt litet stativ jag menade, utan snarare när det är ihopfällt. Jag kanske uttryckte mig lite fåordigt där.

Anders: Kulleden tänker jag behålla för den är jag väldigt nöjd med, men jag ska kika närmare på Gitzos stativ.
 
Kolla längre ned i tråden också, där diskuterar vi fullstora kolfiberstativ som vi är några stycken som köpte.
 
Vad tycker ni om dem? Känns de gedigna och stabila?

Samtidigt känns det som jag skulle vilja känna på det och belasta det lite irl innan jag slår till så jag inte köper grisen i säcken.
 
Om du bor så att du kan ta dig till ett Media Markt varuhus så är det de bästa. De har det mesta när det gäller stativ och annat smått och gott. Har de inte den modellen du vill ha i en version så bör de kunna ta hem den som du skulle vilja titta på.

///Anders S
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.