Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett fotojobb på en salong

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Hej, Jag ska göra ett fotojobb hos en frisör som jag känner privat. De de vill ha är då porträtt på ägare och anställda samt lite interiörsfotografier. De har idag väldigt enkla och kanske kvalitetsmessigt rätt dåliga bilder på deras hemsida där även de nya bilderna ska vara.

Hur kan jag improvisera lite bra belysning då jag ska ta porträttkorten? porträtten kommer bli tagna mot vit bakgrund. Men är lite osäker på hur jag fixar de "där" ljuset utan softbox och liknande. Grejerna jag har idag är en Canon 50D, Canon 50mm 1.8 II. 18-55 is och ett 4L 70-200mm USM.

Det finnns lite fönster-ljus att utnyttja, men bör jag inhandla någon billigare spotlight eller liknande för att rikta mot personerna i fråga som ska fotograferas?

Alla tips är välkommna.

Om det enbart är typ profilbilder av människor så kan du ju köpa en sån liten softbox till din blixt, alternativt smälla blixten i någon hemmagjord reflektor om du vill komma billigt undan.

Angående interiörbilderna så borde inte belysningen vara ett problem där eftersom du kan ha kameran på stativ och ha så långa slutartider som du vill.

Om det enbart är typ profilbilder av människor så kan du ju köpa en sån liten softbox till din blixt, alternativt smälla blixten i någon hemmagjord reflektor om du vill komma billigt undan.

Angående interiörbilderna så borde inte belysningen vara ett problem där eftersom du kan ha kameran på stativ och ha så långa slutartider som du vill.

Då menar du att jag blixtrar blixten mot en reflektor som sen träffar personens ena halva av ansiktet eller liknande?

Är de Foliepapper som gäller för att tillverka en sån?
eller kanske inte kostar så mkt att köpa?

Ja, precis.

Vad man bäst tillverkar reflektorn av kan jag inte hjälpa dig med, då jag alltid kör med softboxar.

Kanske porträtt utomhus, taget med 50:an och kort skärpedjup?

Per.

inte heller en dum idé!

Interiörsfoto't sen då... är 50mm att föredra eller ska jag ta fram mitt gammla kitobjektiv ? vill man se vidvinkel bilder eller vill man ha mer "raka" bilder i sånt här sammanhang? kanske en supersvår fråga. Ska kolla runt på lite frisör-siter..

vill man se vidvinkel bilder eller vill man ha mer "raka" bilder i sånt här sammanhang?

50:an är nog för mycket. Måttlig vidvinkel (20-22mm på din 50D) torde vara bäst. Ser du bara till att ta bilderna med horisontell kamera blir det ju rätt naturligt perspektiv, även med 18mm.

Men det kanske ska vara litet hippa bilder i det här sammanhanget, och då gäller inga gamla mossiga standardregler om korrekta perspektiv!

Per.

50:an är nog för mycket. Måttlig vidvinkel (20-22mm på din 50D) torde vara bäst. Ser du bara till att ta bilderna med horisontell kamera blir det ju rätt naturligt perspektiv, även med 18mm.

Men det kanske ska vara litet hippa bilder i det här sammanhanget, och då gäller inga gamla mossiga standardregler om korrekta perspektiv!

Per.

Bra svar! Jag funderar lite och återkommer
Men tänkte samtidigt på reflektor.. ska jag köpa en om vi mot förmodan skulle ta lite actionklippkort?

Reflektorer

Frigolitskivor är bra och billiga reflektorer. Både att slå blixten i och att lätta ljuset på skuggsidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar