Annons

Ett fast 300 - men vilket

Produkter
(logga in för att koppla)

HRL

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa ett 300 tele till min D70.

Vilket ger skarpast bilder
Nikon 300 /f4
Sigma 100-300 eller Sigma 120-300 ??

Köp AF-S Nikkor 300 2,8 IFED. Jag har aldrig använt ett så skarpt objektiv. Jag har haft Sigma 120-300 2,8 också, det var väldigt bra. Men kom inte upp i Nikons skärpa och lyster i bilden.

/Leif

Scratchen skrev:
Du undrar om vilket fast teleobjektiv du ska välja, och så listar du två zoomar? :S

300/4 är bra ja.

Sorry, handen var snabbare än tanken (eller tvärtom).

Fast eller zoom skulle det stått.

Funderar nog mest på just 300/4.

leffep skrev:
Köp AF-S Nikkor 300 2,8 IFED. Jag har aldrig använt ett så skarpt objektiv. Jag har haft Sigma 120-300 2,8 också, det var väldigt bra. Men kom inte upp i Nikons skärpa och lyster i bilden.

/Leif

AF-S Nikkor 300 2,8 IFED är säkert bra, men
kostar förtvivlat mycket.

Ett begagnat Sigma 300/4 är ett klokt köp, bör hamna på ca:3-5000 :- och då får du mycket bra närgräns på köpet, ev måste det uppgraderas hos Zieger men det kostar nix.
Mvh/Gunte..

Har man tur som jag, så går det att få tag i FA-S Nikon 300 2,8 för 12000-15000:- beg. här på FS.
Ett nytt Sigma 120-300 kostar 19000:-

/Leif

gunte skrev:
Ett begagnat Sigma 300/4 är ett klokt köp, bör hamna på ca:3-5000 :- och då får du mycket bra närgräns på köpet, ev måste det uppgraderas hos Zieger men det kostar nix.
Mvh/Gunte..

Jag får hålla ögonen öppna!

Tokina

Hej!

Jag har en tokina 300/2.8 och jag älskar den! Visst är den seg i af:en men med två gångers telekonverter har du 600 friska för under 10kkr inklusive telekonverter. Objektivet är ruskigt skarpt och har en snygg oskärpa! Jag älskar det.

Hade en 100-300/4.0 innan och visst är den skarp men inte i närheten av tokinan. Samtidigt är den mer allround så fundera på vad du skall använda den.

Om du berättar vad du tänkt för motiv så blir det nog lättare att rekommendera rätt. Att köpa ett 300/4.0 för fågelfoto är inte så kul du kommer att uppleva att det är väldigt mycket kort där fågeln är för liten.

Lycka till!

Martin

300 f4 ser jag som utgångspunkten när det gäller telefaget.. (gärna med en converter 1,4x som tillägg).

Rättså billigt och tillräckligt långt för att seriöst testa wildlifesubjects,, Visst kommer du "närmare" med ett 600mm men är du inte där med ett 600mm så spelar det ju ingen roll. Att vara där är a&o och ofta räcker 300mm bara man är på rätt plats till rätt tid.

Har Nikon VR i sitt nyaste 300 f4?

Jaja, har den det så konkurrerar den helt säkert med Canons 300 f4 IS som jAg anser vara ett av marknadens bästa teleköp, sett till kvalitet/pris/prestation.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
300 f4 ser jag som utgångspunkten när det gäller telefaget.. (gärna med en converter 1,4x som tillägg).

Rättså billigt och tillräckligt långt för att seriöst testa wildlifesubjects,, Visst kommer du "närmare" med ett 600mm men är du inte där med ett 600mm så spelar det ju ingen roll. Att vara där är a&o och ofta räcker 300mm bara man är på rätt plats till rätt tid.

Har Nikon VR i sitt nyaste 300 f4?

Jaja, har den det så konkurrerar den helt säkert med Canons 300 f4 IS som jAg anser vara ett av marknadens bästa teleköp, sett till kvalitet/pris/prestation.

Mvh Niclas,

Avsikten är att använda objektivet till fågelfoto.
Nä, Nikon har inte VR på sitt nyaste 300 /f4, men
AF-S.

Tokinan kanske vore en idé, om det är riktigt, riktigt bra - jag har så höga krav, och det slutar
väl med ett Nikon 200-400 och personlig konkurs!

Får intrycket att detta är en rejält tung pjäs.
Det får nog bli ett 300 mm f/4, vikten ligger på
1,3 som mitt 70-200. Inte direkt lätt, men helt ok att hantera.

Tack för tipset!

Objektivet jag köpte. (4.5) är mycket skarpt. Förstår inte riktigt vad alla halvdana omdömen kommer av. Bra inbyggt motljusskydd. m.m.

AF-S 300mm f/4 lär vara grymt bra. Se till att köpa till en tredjepartstillverkad stativfot (Kirk?) om du tänkt använda stativ, eftersom Nikons egna är rena skämtet.

/Pontus

Jo, jag har hört en del om den dåliga stativfoten
och också fått en del tips. En fattigmansvariant
är att använda en gammal filmburk, t.ex.

Men visst, det finns tredjepartstillverkade ersättare, men som visst är ganska dyra.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto