Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett första test av Nikon P7000

Produkter
(logga in för att koppla)

lqv

Ny medlem
Vill passa på att dela med mig av mina erfarenheter av Nikon P7000.

Jag som många andra Nikonanvändare har länge väntat på en kompakt som kan ta fighten med Canons G11/G12. Jag har spenderat ett par timmar med min nya P7000 och resultatet är en stor besvikelse med ett returärende som slutsats.

Bruset är påtagligt och kameran verkar lida av allvarliga barnsjukdomar. Mitt exemplar slutade helt plötsligt att fungera och jag fick rycka batteriet och starta om för att kunna fortsätta testet.
Tumhjulet på baksidan som är avsett till bländare/slutare är lite lågt monterat i chassit vilket gör den lite svår att använda. Tumhjulet svarar också väldigt långsamt på input vilket innebär en irriterande fördröjning av t.ex. uppdateringen av f-stoppet på displayen.

Sorgligt långsamt går det också när bilderna ska skrivas till kortet. JPEG filer är inga större problem men RAW+jpeg klockade jag till drygt 4 sekunder per bild och enbart RAW något fortare men fortfarande påtagligt långsamt.

Att använda det manuella läget visade sig också vara knepigt då korrekt exponering är näst intill omöjlig att läsa utifrån displayen. Istället för en tydlig markör eller pil som rör sig längs skalan färgas de vita staplarna gula, lite som att använda gul text på vit bakgrund.

Videoinspelningen på P7000 är en smärre katastrof. Att zoomen ger ifrån sig ett ljud som fastnar på inspelningen är inget ovanligt men jag har aldrig varit med om ett så högt mekaniskt ljud som P7000 ger ifrån sig. Om du monterar en gammal Abumatic fiskerulle i blixtskon och vevar samtidigt som du filmar så kan du nog återskapa det oljud som Nikon lyckats bygga in i kameran. Även den aktiva autofokusen ger ifrån sig ett ljud som tydligt hörs på inspelningen.

Vissa av ovanstående egenheter försvinner säkert med nästa firmware. Det kan också vara ett måndagsexemplar.
 
Tycker också att detta är egendomligt. Men det är ju i och för sig inget som kommit precis nu - Canon och Sony har under lång tid varit de två ledande när det gäller kompakter. Nikon har ju haft rätt lång tid på sig, så jag tycker att det är förvånande att de under så många år har haft t.ex. så väsentligt mycket långsammare autofokus i sina kompakter än vad Canon, och speciellt Sony, har lyckats prestera. Ricoh har också enligt min uppfattning fått fram några mycket bra kompaktkameror, som varit klart bättre än Nikons.

Problemet med Nikon-kompakternas långsamhet torde i första hand hänga samman med att de har stoppat in för långsamma bildprocessorer, och kanske också att de fortfarande använder äldre generationer av bildplattor. Orsaken kan vara att Nikon inte vill vara alltför beroende av en av sina konkurrenter, Sony (som verkar vara på gång att bli allt värre i det avseendet...). Nikon har ju också gjort ett antal försök med att få tag i bildplattor från andra halvledareproducenter än Sony.

Även om detta i och för sig är rätt förståeligt, så innebär det ändock ett riskabelt äventyr för Nikon. Det är ju knappast något tvivel om att Sony producerar betydligt vassare processorer än någon av de andra, vilket är lätt att förvissa sig om. Sony är den enda som har stoppat in sådana saker som HDR och panoramafunktioner i sina systemkameror, där delbilderna pixelmatchas I KAMERAN (vilket inte är fallet med Pentax HDR-funktion, som enligt min uppfattning gör den tämligen värdelös - stativ behövs). Pixelmatchning innebär rejält tunga bearbetningar, och kräver således mycket kraftfulla processorer. Likaså sådana funktioner som "Multi-shot High-ISO mode" och "Handheld Twilight mode", vilka Sony också är ensamma om f.n.

Vid båda dessa funktioner tas 6 bilder i snabb följd, vilka sedan pixelmatchas, men det är lite olika saker som plockas fram. Avsikten med den första funktionen är att genom användning av korrelationsanalys få fram en bild med tydligt lägre brus än vad som är möjligt när man tar en enda bild. Sony har alltså stoppat in en mindre och klart billigare version av nedanstående typ av instrument (vilket kostar över en kvarts miljon) i sina nyare kameror:
http://www.testequipmentconnection.com/products/32379

När det gäller "Handheld Twilight mode" så är avsikten istället att eliminera kameraskakning vid långa exponeringstider mer än vad de vanliga antiskaksystemen klarar.

Imaging Resource skriver i sin test av Sony SLT A55 om denna funktion (SLT = Single Lens Translucent mirror):

"The net result is that you can hand-hold ridiculously long exposures and still get sharp results, with very low image noise to boot. Combine this with Sony's SteadyShot image stabilization and sharp handheld photos at half-second exposure times are feasible.
Personally, I find "Handheld Twilight mode" to be one of the most useful camera features I've seen in recent memory. The freedom to shoot handheld under dim lighting is enormously liberating, opening up lots of photo opportunities that I'd have had to pass on previously. It's the reason I frequently grab a Sony camera for snapshots when I'm going on a personal outing."


Anser att Nikon ska bita i det sura äpplet och dumpa sina säkerligen väldigt billiga, men uppenbarligen föråldrade processorer, och istället köpa rappa och state of the art-processorer från Sony. Sedan får dom flytta över lite kvalificerat folk till sin kompaktkameraavdelning för att fixa de övriga kvalitetsproblemen, så kanske en kommande Nikon P7100 kan bli värd att överväga sedan!


Till sist - i stort sett alla tillverkare har ju en avancerad kompaktkameramodell, FÖRUTOM just Sony (även om man i och för sig kan räkna deras NEX-kameror dit, så länge man använder sig av pannkaksobjektiv). Men det är nog fullt möjligt att något sådant kan komma även från Sony - en av deras toppar, Tôru Katsumoto, gillar tydligen idén:

"Focus Numerique:
There is one other mode, the compact expert. All great brands have one, big or small sensor (G12, LX5, EX1, P7000 and now Fuji X100 and Olympus model ...), except Sony. Is not that a gap in your range?

Tôru Katsumoto, laughing:
YES! There are more and more demand for this type of equipment and we do not currently offer. Nothing is certain, but for my part I think we need a compact expert."

Länk till intervjun:
http://translate.google.com/transla...nterview-toru-kastumoto-masaaki-kojima-1.html
.
 
Senast ändrad:
Märkligt då att Sony med sitt kunnande och kraftfulla teknik inte kan få fram en konkurrenskraftig DSLR utan "nöjer" sig med sånt skräp man hittills nöjt sig med. Att man sedan tar bra betalt för eländet och får folk att köpa produkterna är minst sagt förvillande;-)
JB
P.S.
Snacka om brandfackla...
 
För den nyfikne: vilka Sonykameror har dessa funktioner i klassen som Nikon försöker slå sig in i?
 
Märkligt då att Sony med sitt kunnande och kraftfulla teknik inte kan få fram en konkurrenskraftig DSLR utan "nöjer" sig med sånt skräp man hittills nöjt sig med. Att man sedan tar bra betalt för eländet och får folk att köpa produkterna är minst sagt förvillande;-)
JB
P.S.
Snacka om brandfackla...
Ursäkta, men har du någon som helst erfarenhet av att använda någon modern Sony DSLR kamera? Jag har aldrig NÅGONSIN NÅGONSTANS hört någon kalla alla Sonys kameror för "skräp" (kan i och för sig vara möjligt att det har förekommit i någon tråd på DPReview - där finns en stor mängd trådar fulla med idioter som knappast ens klarar av sin D40 eller 350D, utan bara skriver en massa goja om vad de TROR, för att få uppskattning och status pga att de minsann har en "pro-kamera"). Om ens där, jag tror faktiskt att du är totalt unik i din monumentala okunnighet och inkompetens.

För alla med egen erfarenhet av någon nyare Sony-kamera torde sanningen vara uppenbar - för vissa ändamål ligger Nikon och Canon förvisso före, MEN det finns också områden där Sony ligger före Nikon och Canon - och några där Sony helt skåpar ut dem.

PS
Snacka om att snacka skit...
.
 
Senast ändrad:
För den nyfikne: vilka Sonykameror har dessa funktioner i klassen som Nikon försöker slå sig in i?
Vilken klass syftar du på - klassen avancerade kompakter? I såfall har du svaret delvis redan i mitt första inlägg.

NEX-kamerorna har sådana funktioner.

De första med HDR-funktion var annars Sonys DSLR-kameror A450/A500/A550. Och Sony hade börjat implementera en del av dessa funktioner i sina kompaktkameror redan något år dessförinnan.
 
Vilken klass syftar du på - klassen avancerade kompakter? I såfall har du svaret delvis redan i mitt första inlägg.

NEX-kamerorna har sådana funktioner.

De första med HDR-funktion var annars Sonys DSLR-kameror A450/A500/A550. Och Sony hade börjat implementera en del av dessa funktioner i sina kompaktkameror redan något år dessförinnan.

Tja, jag menade G12-mötande kompakter - något som med zoomoptik går ned i en skjortficka. :)
 
Tja, i så fall har du ju som sagt svaret på din fråga redan i mitt första inlägg, i citatet från intervjun med Tôru Katsumoto. :)

---
"Focus Numerique:
There is one other mode, the compact expert. All great brands have one, big or small sensor (G12, LX5, EX1, P7000 and now Fuji X100 and Olympus model ...), except Sony. Is not that a gap in your range?

Tôru Katsumoto, laughing:
YES! There are more and more demand for this type of equipment and we do not currently offer. Nothing is certain, but for my part I think we need a compact expert."
---.
 
Nikon p7000 en riktigt bra kamera.

Hej, jag är av en helt annan upfattning när det gäller Nikon P7000.
Jag har god erfarenhet av kompakter Nikon 6000 som inte var någon höjdare, Canon G10 bra, Canon G11, riktig bra och fungerade fint, saknade dock HD film läge i den, Nu sedan en vecka Nikon P7000 det är den skarpaste av dom alla, jag är riktigt förvånad över hur bra skärpa och detaljrikedom som jag får i bilderna. Uppskattar den fria ytan för tummgreppet, som inte fanns på G11 vilket då ofta resulterade i att man kom åt en massa inställningar och stänga av och börja om..
Ang långsamheten så kan jag nog hålla med att den några mickrosekunder långsamare, tex när man starta HD filmning, men inte störande.
Ang bi ljudet i filmläget så har jag inte det problemet på min kamera som jag nu plåtat och filmat med under en vecka.
Fördellar mot G11an är att den lättare går ner i ficka då den är ngt tunnar, den vinkelbara skärmen saknar jag inte, det blev inte så att jag använde den så ofta, det gör bara kameran klupigare.
Zoomen är makalös upp tiil 200 mm!

Nåra förbättringar skulle kanske var på sin plats doc.
- batteri och kortluckans lås är för klent (påminner om 6000)
- i visningsläget så går det inte att snabbt få bilden i ett höjdläge.


Men till sist, detta är den bästa komaktkamera jag någonsin haft, nu får dom inte blir bättre för då känns det menilöst att släpa med sig D3sen




Vill passa på att dela med mig av mina erfarenheter av Nikon P7000.

Jag som många andra Nikonanvändare har länge väntat på en kompakt som kan ta fighten med Canons G11/G12. Jag har spenderat ett par timmar med min nya P7000 och resultatet är en stor besvikelse med ett returärende som slutsats.

Bruset är påtagligt och kameran verkar lida av allvarliga barnsjukdomar. Mitt exemplar slutade helt plötsligt att fungera och jag fick rycka batteriet och starta om för att kunna fortsätta testet.
Tumhjulet på baksidan som är avsett till bländare/slutare är lite lågt monterat i chassit vilket gör den lite svår att använda. Tumhjulet svarar också väldigt långsamt på input vilket innebär en irriterande fördröjning av t.ex. uppdateringen av f-stoppet på displayen.

Sorgligt långsamt går det också när bilderna ska skrivas till kortet. JPEG filer är inga större problem men RAW+jpeg klockade jag till drygt 4 sekunder per bild och enbart RAW något fortare men fortfarande påtagligt långsamt.

Att använda det manuella läget visade sig också vara knepigt då korrekt exponering är näst intill omöjlig att läsa utifrån displayen. Istället för en tydlig markör eller pil som rör sig längs skalan färgas de vita staplarna gula, lite som att använda gul text på vit bakgrund.

Videoinspelningen på P7000 är en smärre katastrof. Att zoomen ger ifrån sig ett ljud som fastnar på inspelningen är inget ovanligt men jag har aldrig varit med om ett så högt mekaniskt ljud som P7000 ger ifrån sig. Om du monterar en gammal Abumatic fiskerulle i blixtskon och vevar samtidigt som du filmar så kan du nog återskapa det oljud som Nikon lyckats bygga in i kameran. Även den aktiva autofokusen ger ifrån sig ett ljud som tydligt hörs på inspelningen.

Vissa av ovanstående egenheter försvinner säkert med nästa firmware. Det kan också vara ett måndagsexemplar.
 
Ursäkta, men har du någon som helst erfarenhet av att använda någon modern Sony DSLR kamera? Jag har aldrig NÅGONSIN NÅGONSTANS hört någon kalla alla Sonys kameror för "skräp" (kan i och för sig vara möjligt att det har förekommit i någon tråd på DPReview - där finns en stor mängd trådar fulla med idioter som knappast ens klarar av sin D40 eller 350D, utan bara skriver en massa goja om vad de TROR, för att få uppskattning och status pga att de minsann har en "pro-kamera"). Om ens där, jag tror faktiskt att du är totalt unik i din monumentala okunnighet och inkompetens.

För alla med egen erfarenhet av någon nyare Sony-kamera torde sanningen vara uppenbar - för vissa ändamål ligger Nikon och Canon förvisso före, MEN det finns också områden där Sony ligger före Nikon och Canon - och några där Sony helt skåpar ut dem.

PS
Snacka om att snacka skit...
.

man måste inte vara idiot för att ha negativa åsikter om Sony som kameratillverakre - lite trångsynt och insnöat att tro det och om syftet att väcka opinion FÖR sony så blir nog resultatet snarare precis tvärtom man man väljer att kalla alla canon och nikon användare för bakåtsträvande idioter...

för övrigt så är det iofs helt obegripligt varför någon skulle välja en sony när canon och nikon och pantax finns, men alla får bli saliga på sin tro... och just det - bara för att retas så kan jag väl kalla sonys prylar för skärp då så har du hört någon säga det.
 
Hej, jag är av en helt annan upfattning när det gäller Nikon P7000.
---
Din och lqvs uppfattningar om P7000 är väl så diametralt motsatta som det överhuvudtaget är möjligt...

Det kan förstås vara så att lqv hade oturen att få ett "måndagsexemplar", för vi får verkligen hoppas att Nikon inte har börjat snegla på hur Canon gör numera - dvs att i den hårda priskonkurrensens namn spara in på betydande delar av produktionskontroll och AF-justering (utan att dess användare istället kan få Canon att skärpa till sig).
 
Bengt, jag hinner inte besvara ditt inlägg nu, men jag vill bara som hastigast säja - LÄS vad det är jag faktiskt HAR skrivit!

Istället för att fabricera lögner som du har lyckats inbilla dig att jag har skrivit, och som du sedan pga av DIN EGEN LÖGN anser gör det befogat att kalla mig för trångsynt och insnöad.

F.ö. rekommenderar jag dig att följa ditt eget råd - ifall du ska kunna lyckas med ditt syfte att få över folk från Sony och till CaNikon. För det var väl syftet med ditt inlägg?
 
man måste inte vara idiot för att ha negativa åsikter om Sony som kameratillverakre - lite trångsynt och insnöat att tro det och om syftet att väcka opinion FÖR sony så blir nog resultatet snarare precis tvärtom man man väljer att kalla alla canon och nikon användare för bakåtsträvande idioter...

för övrigt så är det iofs helt obegripligt varför någon skulle välja en sony när canon och nikon och pantax finns, men alla får bli saliga på sin tro... och just det - bara för att retas så kan jag väl kalla sonys prylar för skärp då så har du hört någon säga det.

bäste, bengt-re, jag blir nyfiken på vad som kommer sig att du anser Sonykameror vara så erbarmeligt dåliga, jag tänker nu inte bara på ditt senaste inlägg, utan du har ofta förekommit under lång tid med mycket vassa nästan hatiska inlägg om dom skräpiga sonykamerorna, man blir nästan rädd när man med lätthet kan se att din stora ilska, absolut inte handlar om att retas, eller att ställa på, du verkar att vara genuint och ärligt hatisk mot Sony, jag mins alltså dina gamla inlägg, men har inte vad jag mins svarat dig förut. Har inga problem med att just du tycker Sony inte är så bra, för vi har givetvis rätt att tycka, men dina inlägg om Sonykamerornas duglighet eller oduglighet är så starka, och vassa. Vad kommer sig detta av. Nyfiken.

Vänl.//Bengt.
 
Bengt, jag hinner inte besvara ditt inlägg nu, men jag vill bara som hastigast säja - LÄS vad det är jag faktiskt HAR skrivit!

Istället för att fabricera lögner som du har lyckats inbilla dig att jag har skrivit, och som du sedan pga av DIN EGEN LÖGN anser gör det befogat att kalla mig för trångsynt och insnöad.

F.ö. rekommenderar jag dig att följa ditt eget råd - ifall du ska kunna lyckas med ditt syfte att få över folk från Sony och till CaNikon. För det var väl syftet med ditt inlägg?

bengt-re heter han Gunnar.
 
Problemet med Nikon-kompakternas långsamhet torde i första hand hänga samman med att de har stoppat in för långsamma bildprocessorer, och kanske också att de fortfarande använder äldre generationer av bildplattor. Orsaken kan vara att Nikon inte vill vara alltför beroende av en av sina konkurrenter, Sony (som verkar vara på gång att bli allt värre i det avseendet...). Nikon har ju också gjort ett antal försök med att få tag i bildplattor från andra halvledareproducenter än Sony.


.

Nikon P700 och Canon G11 G12 använder sig av samma Sony BSI ccd
 
Tack för informationen!

I så fall ligger väl flaskhalsen som ger den långsamhet som rapporterats antingen i att Nikon har valt en äldre och långsammare processor, men ifall man nu faktiskt har valt en snabb state-of-the-art processor, t.ex. från Sony :), så har man väl i så fall inte fått tag i tillräckligt skickliga programmerare för att kunna utnyttja processorn effektivt.

Det förvånar mig lite ifall det skulle vara såhär - har haft intrycket av att Sony f.n. är ledare på hårdvaran, medan Nikon har varit bättre på mjukvarubearbetningen av även Sonys egna bildsensorer. :)
 
Var det inte så för ca: 5år sedan när megapixeltalen låg vid 5-7,1mp så var kompakterna lite snabbare. det var inte lika mycket att skyffla med, när Canons prestigemodeller S70-S80 lanserades så var dom då rakt inte snabba, högre pixeltal gav långsammare autofokus. Inte heller canons G-serie utmärker sig för någon snabbhet om man ser till rena AF:en då, åtminstonde inte fram till G11, G10:ans 14Mp och 140mm zoomläget behövde väl över sekunden om jag inte mins galet, och då är det ändå en ganska dyr pro-kompakt. alla märken har sina svagheter, och vissa bryr sig inte att förändra, dom säljer lika bra ändå. Spännande med Canons Nya jättelångzoomare som går ända upp till 840mm, den verkar vara proppfull med nya finesser.

//Bengt.
 
Nåt nytt om Nikon P7000? Eller handlar tråden om Sony numera??
Nä, tråden handlar inte alls om Sony, ifall du ser efter ordentligt.

Det jag har skrivit om är vad orsaken till de problem som trådskaparen (lqv) beskrev kan tänkas beror på, och om hur dessa i så fall skulle kunna avhjälpas. Jag har alltså antagit att problemet skulle kunna lösas genom modernare och snabbare sensorer och processorer (exempelvis från Sony då, eftersom de av allt att döma f.n. ligger i framkanten här) eller effektivare/snabbare programmering av processorn.

Eftersom Canon-varianterna inte är lika irriterande långsamma (eller?) trots att de använder samma bildsensorer (vilket ju macrobild informerat om), så återstår väl i huvudsak för Nikon att antingen byta till en lika snabb processor som Canon har använt - alternativt programmera lika duktigt som Canon-folket, ifall det är där som problemet ligger. Förutsatt då förstås att G11 eller åtminstone G12 faktiskt ÄR snabbare än P7000.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.