Annons

ett första betaljobb

Produkter
(logga in för att koppla)

nls

Medlem
Hej!

Har via kontakter fått tag på mitt första riktiga fotouppdrag. Jag ska till ett företag och där fotografera ca 4-8 timmar. Jag har beräknat min totala tid med resa och efterbehandling till ca 16 timmar. De vill köpa loss 10-15 bilder. Jag vet att det kan kosta väldigt mycket att köpa loss bilder, men samtidigt är det mitt första betaljobb och det finns möjlighet till fler uppdrag hos samma företag, som förövrigt inte har anlitat någon fotograf tidigare och inte vet vad det kan/brukar kosta. (och jag vet att det är dumt att lägga sig för lågt i början)

Jag har kommit fram till summan 3500:- netto, hur mycket är jag ute och cyklar anser ni?
 
ta bil eller buss så får du ner dom där 16 timmarna!
cykel med alla prylar kanske blir jobbigt också?

-jorre.
 
åker tunnelbana! tänkte mest att det kanske behövs en heldag till efterbehandling av bilderna.
 
nls skrev:


Jag har kommit fram till summan 3500:- netto, hur mycket är jag ute och cyklar anser ni?

Du cyklar enhjuling! Då kan man lätt välta.

Tänk så här:

Det tar dig nog 16 timmar att se till att mitt jobb är PROFFSIGT - det vet du ju bäst. Må vara - men behöver kunden veta det? En stor fara med att debitera låg timpeng och många timmar är att man så lätt kan bli attackerad på timåtgången av mer drivna konkurrenter. När du sedan inte längre behöver så mycket tid blir det också svårt att höja priset - och kunder talar med varann, så ditt timpris blir snabbt känt.
.
Ett rätt pris, för den här kunden är 3.500 kr - det vet du ju. Ett proffs (oavsett bransch) skall nog ha 6-700 i timmen för att snurra runt en enmansfirma med litet stil, och med mycket odebiterbar tid. Så, för att få in 3.500 bör du debitera 5 eller 6 timmar á 6-700 kr hellre än 16 timmar á 218,75.

Känns det svårt att debitera "hög timpeng", gå omvägen om ett totalpris. Säg då (helt ärligt) "Det här kan jag göra för tre-å-fem! Jag vill gärna ha jobbet, så jag debiterar bara 6 timmar".
 
Okej tack för tipsen! Och angående att jag även lämnar ifrån mig bilderna helt och hållet för den summan, har någon något att säga om det?
 
nls skrev:
Okej tack för tipsen! Och angående att jag även lämnar ifrån mig bilderna helt och hållet för den summan, har någon något att säga om det?

Med en vettig timpeng så torde inte vara nåt problem att lämna ifrån sig bilderna - lite som en anställd fotograf. Vad du sedan betraktar som tillräcklig timpeng kan bara du avgöra.
 
Jag la mig på ungefär samma pris som dig när jag hade mitt första betaljobb (10-12 timmar).

När jag tog mod till mig och nämnde siffran 4000:- i telefonen svarade killen närmast förvånat att det var ju billigt för både tid och rätten till bilder.

Samtidigt som man grämde sig lite så var det skönt att ha fått första betaljobbet undanstökat.
Blir lite nervösare än när man fotar normalt och ju mer man fakturerar desto nervösare kan man tänka.

Nu har jag kört fler jobb för samma företag och höjt mitt pris en hel del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.