Annons

Ett experiment...

Produkter
(logga in för att koppla)
1:an

Inbillar mig att det är lättare att "komma in" i bilden innan man stoppas upp.

/ Mvh Sören
 
hmm

Tycker nog att den första är den som lyfter mest, blicken fångas av det vertikala och skikcas upp och ut ur bilden.

2an fastnar först blicken på den vertikala för att sedan söka nått som inte finns i det vita tomma och sugas ner på stercket i nederkant och ut...

Nåste man då säga att jag är dysslektisk. Läser lika bra upp och ner och gör vissa saker med vänserhand andra med högerhand skriver spegelvännt med både höger och vänster hand (om jag vill). Är allergisk på våren... Så ser min värld ut...
 

Bilagor

  • rutor.jpg
    rutor.jpg
    8.8 KB · Visningar: 499
Först såg jag bild1 och kändes behagligt att titta på. Sedan rullade in bild 2 på sidan här. Jag tyckte inte då var lika skönt att titta på bild 2.
Sedan gjorde mina egna experiment, genom att ta in bilderna i PS och zooma upp de till helskärm. Då kändes bild 1 nästan som det gjorde ont att titta på. Jag försökte hela tiden att dra in den stående linjen i mitten av skärmen. Bild 2 satt rätt placerad. Jag är högerhänt.

Experiment 2: kapade de utskjutande horisontella delarna. Då tyckte ja att effekten var helt annorlunda och bilderna gav en helt annan känsla.
Kolla själv.

Bild 3.
 

Bilagor

  • exempel 3.jpg
    exempel 3.jpg
    4.8 KB · Visningar: 461
Nu känner jag mer harmoni, när "den lilla svansen" i hörnen försvann (bild 3. och 4.). Bilderna blev mer öppna.

Men, skulle bilden motsvara tex. ett fyrtorn, eller ett träd på en åker, skulle jag isåfall se till att ha något som drar ögonen till sig närmare mitten...

Knepigt det här.

Var just inne och sökte på "arab photographers", inte fanns där någon antydan till att deras huvudmotiv skulle ligga mer till vänster i en bildkomposition...

Vore det så, skulle det väl också innebära att de som läser vissa asiatiska språk sätter sitt motiv i nederkant...

(Och, att skånska fotografer ofta lider av skakningsoskärpa...hohho...ber om ursäkt, ett jättelågt skämt)

Kan man slopa läsriktningen?
 
Senast ändrad:
1:an, helt klart. 3:an var sämre, då man inte vet om man ser hela motivet.

Håller med andra som sagt att 1:an känns bättre faö attmen 'kommer in' i bilden från vänster och på så sätt inte blir påtvingad motivet.

Är för övrigt vänsterhänt med höger öga dominant.
 
1 & 3 De skapar en mindre rörig bild genom att behålla fokus i bilden.

2 & 4 släpper iväg blicken åt höger hela tiden och blicken flackar fram & tillbaka.
 
1an.. känns bäst.
2an tar liksom stop, på något sätt..

Är högerhänt.. Kan bli en intressant undersökning detta..
 
Bild 1 utan tvekan. Har ofta märkt när jag komponerar bilder att de blir "högertunga"
 
1. känns som en öppen dörr... om jag väntar ett tag kommer det nog någon genom den... eller så kan jag ge mig ut på äventyr...

2. känns som ett avslut... då var det inget mer... pulsen har slutat slå... sen visar kardiografen bara ett rakt streck...
 
1:an jag med. Tror mina bilder också tenderar att bli högertunga. Vänsterhänt är jag också, om nu det har någon betydelse.
 
Den nedre av nån anledning. Cyklar mkt och gillar fart, kanske är anledningen? Tycker mig nämligen förnimma känslan av snabbhet och fri väg åt höger.
 
Jag tycker bäst om bild 1.
Både höger och vänsterhänt. (ambidextrios)

Bild ett är mer öppen med potential, medan
bild två liksom tar tvärt slut och sen inget mer.

Mvh,
/Ingvar
 
marvin4u skrev:
Både höger och vänsterhänt. (ambidextrios)
wow. jag hade en konstlärare som var det och han kunde skriva en mening med båda händerna och få ihop den perfekt i mitten. suveränt partytrick!
kan du nåt sånt oxå?
 
Första.
För oftast läser vi bilder från vänster till höger och vi förväntar oss att något kommer då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.