Annons

Ett ev alternativ till filmskanner för 35 mm film?

Produkter
(logga in för att koppla)

spaceuser

Ny medlem
Hej!

Jag är ny här och jag hoppas inte frågan har ställts djupt inne i forumet som jag missat.

Jag har letat efter en filmskanner för att kunna skanna in mina dia och negativ (s/v + färg) från allt fotande under 40 år. Jag har ingen jättesamling, men ändå värt att digitalisera för framtiden.

Eftersom det verkar vara ett allt mindre utbud av filmskannrar på marknanden, så kanske jag borde tillgripa ett kanske bättre och smartare sätt att få samlingen digitaliserad, och dessutom dra nytta av inköpet av en DSLR kamera. Har därför tänkt mig att det kanske finns tillbehör för att fota av min samling ett och ett, vilket iofs blir tidskrävande, men kanske med fördel kvalitetsmässigt. Jag har således ingen DSLR kamera idag men planerar att skaffa mig en Canon 60D alt en begagnad 5D.

Hoppas därför att det finns någon här som kan råda mig om detta är en bra lösning på mitt problem, eller om det ändå är bättre att försöka jaga ifatt en beg filmskanner av bättre sort. Ett annat problem för mig är att jag jobbar mest under Linux på datorsidan, vilket kanske kan strula till det för ev filmskanner i så fall.

Tacksam för råd i sammanhanget!

//Lasse

Om du hittar någon film-/dia-hållare att sätta fram ett macro-objektiv så är det nog det allra snabbaste sättet att digitalisera. Om det är bra kvalitetsmässigt har jag ingen aning om. Man måste helt klart ha en neutral och jämn belysning bakom.

Jag själv köpte nyligen en Canon scanner för samma ändamål som du. Den tar två remsor i stöten, men det är ju inte gjort på ett klick att få in alla 12 bilderna. På högsta upplösning tar det säker ett par minuter per bild.

Men trevlit är det - att få in bilderna i lätt blädderbara dator-bibliotek.

Petter ...

Hejsan!
Jag kör en gammal polaroid sprintscan 35+ (negativscanner) under linux. Det är ett gammalt scsihärke och det är hyffsat svårt att få fart på den. Jag fuskar lite och kör originalscannermjukvaran i wine.

Jag har även digitaliserat med min gamla Canon 20D och ett gammalt 50mm-macro (1:2) med M42-fattning och adapter. Det fungerade riktigt bra det också.

Jag tycker att jag får mer än fullgod bildkvalité med båda lösningarna, både för negativ färgfilm och svartvitt. Jag har dock inte testat dia.

Det finns några trådar sedan tidigare om färdiga diaduplikatorer man monterar på sin DSLR och andra mer gör-det-själv-betonade lösningar. Det finns även gott om diskussioner om hurvida det räcker med en flatbäddsscanner eller om en filmscanner är nödvändig.

Du borde kunna hitta en del genom forumets sökfunktion.

Jag minns att scandinavian photo har en diaduplikator, men jag tycker personligen att den är lite dyr. Då skulle jag nog hellre köpa ett begagnat macroobjektiv (eller använda mellanringar till något annat objektiv) och bygga en egen filmhållare: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9636374

Mitt tips är att du kollar upp filmskannern Reflecta ProScan 7200 + Silverfast programvaran, det kan fungera på Linux (om inte så kan du köra med virtualisering av Windows i Linux) och denna skanner ska en upplösning på ca 13 megapixlar. Du kan läsa om den här http://www.filmscanner.info/en/ReflectaProScan7200.html

Alternativet som du verkar vara mest ute efter så skulle jag köpa en 5D istället för 60D då den är fullformat. Sen behöver du ett makro-objektiv som Canon 100/2.8 Macro. Det behövs också någon typ av ljussättning, blixt eller liknande men jag har inte testat detta själv. Finns säkert någon guide du kan hitta på nätet.

Tack för era tips om detta!

Mitt mål är att jag vill att den digitaliserade bilden är så nära originalet i kvalitet som är möjligt.

Det är kanske omöjligt att realisera, för givetvis har allt sitt pris, och jag har en begränsad budget att vilja lägga ned på detta, men personligen ser jag inte de tekniska fördelarna med en separat filmskanner. Däremot kan jag se problem med att ta bilder digitalt och ha en duplikator, för jag förmodar att resultatet beror en hel del på vilket bakgrundsljus man har. Om det är lampor, lysrör eller utomhusljus. Färgtemperaturen kan som jag ser det förändra resultatet jmf med originalet, men jag har för dålig erfarenhet för att vara tvärsäker på detta Eller hanterar ni det i bildprogrammet ni använt (i mitt fall GIMP)?

Ni som använt en http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9636374. Hur bra resultat har ni fått jmf med era original av dia, negativ såväl i färg som svartvit?

Filmhållare

Hejsan!
Jag minns att scandinavian photo har en diaduplikator, men jag tycker personligen att den är lite dyr. Då skulle jag nog hellre köpa ett begagnat macroobjektiv (eller använda mellanringar till något annat objektiv) och bygga en egen filmhållare: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9636374

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga det här inlägget men det får bli som svar på ditt.

Att bygga/hitta filmhållare är ett vanligt spörsmål i trådar om att digitalisera dia/neg. Idag sprang jag av en slump på filmhållare till en diascanner som Kjell och company säljer. De har en variant för dia och en för negativ, och de kostar 30 kr/st. Jämfört med det förbaskade pillet att bygga en egen av kartong, tejp och allt vad man själv försökt så känns det som en bra lösning.

Folk klagar också på de dåliga filmhållarna till t ex Epsons scanners, och att vettiga filmhållare kostar så mycket. De här kanske funkar bättre. Jag har ingen aning. Billigt iaf.

Lej bort det! Fy vad tråkigt att scanna så mycket! Tycker det är tråkigt att scanna 4-5 rullar mellanformat, men då har jag bara tillgång till en riktigt långsam imacon (jo, det blir ju iofs ljusår bättre än flatbädd och makrovarianten).

I teorin borde det gå att montera väldigt mycket negativ på en trumskannertrumma (vissa från heidelberg kan ju ta material upp till 65x51 cm, blir ju en del småbildsnegativ på den ytan) och låta den skannas över natten, byta till en ny, redan monterad, trumma och bara fortsätta. Tyvärr finns det väl ingen firma i Sverige som erbjuder sånt, men det hade vart det tidseffektivaste sättet att scanna stora mängder negativ.

Precision-camera.com erbjuder 4181x6305px scanningar för $11.99, sjukt gött om det fanns nåt liknande i Sverige, liksom pröjsa 70 spänn för att få en rulle skannad, finns ju inte på världskartan här, om man inte räknar med frontiermaskiner, men det blir ju aldrig så bra. 70 spänn för att leja bort ett arbete som skulle ta minst 2 timmar vid imaconen, mmmm. Tråkiga med precision är iofs att de har typ samma upplösning för 6x7... Får ju ut minst 7000 på längden från imaconen, använder aldrig högsta upplösningen iofs.

Jag fotar av mina neg

jag fotar nästan uteslutande mellanformat och jag har tyvärr inte hittat någon diaduplikator som tar dom storlekarna så jag byggde en lösning själv.

http://www.flickr.com/photos/styret/sets/72157622927442592/with/4156057230/

Och enligt moderskeppet.se så gör tex crimson (proffslab) detsamma.
http://www.moderskeppet.se/live/fota-dina-aldre-bilder/

Efter att ha sett moderskeppets filmserie så har jag slopat plexi och klämiden och plockat fram en neghållare till den analoga kopieringsmaskinen och använder den istället. Det går sjukt mycket snabbare och är otroligt mycket bekvämare.

Men har man bara småbild skulle jag utan tvekan köpa en färdig diaduplikator. Du får RAW-formatets alla fördelar och så stora bildfiler som din kamera ger.

Om du vill ha maximal kvalitét (så när originalet som möjligt, som du skriver) så finns väl inget annat alternativ än en dedikerad filmscanner? Sen om du tänker göra förstoringar i storlekar 1x1 m och uppåt så är det nog bara dyra filmscannrar som duger. Håller du dig inom mera rimliga förstoringsgrader så finns både begaggnade filmscannrar och nya till lite humanare priser. Flatbäddscanner och diaduplikator kan du nog glömma helt om du vill få ut kvalitét så när originalet som möjligt. Möjligtvis skulle en macropotik av allra högsta kvalitét kunna komma i närheten av resultatet från en bra filmscanner, men jag tvivlar tills någon visat motsatsen.

Det är inga som helst problem att fotografera av småbildsneg och diabilder.
Diabilderna är lättast att plåta om de är monterade i glaslösa ramar.

Förutom en DSLR så behöver man alltså ett makroobjektiv. (mellanringar är ingen vidare bra nödlösning). Man hittar ofta begagnade macroobjektiv t.ex Canon EF 2,8/100mm för en relativt låg kostnad. Det finns ju även lite billigare varianter 50mm eller 60mm.

Ett ljusbord är inte dumt. Man kan fixa ett eget ljusbord eller låda om man går till glasmästaren och ber honom skära till en bit opaliserande glas i lämplig storlek.

Jag tycker att det går ganska lätt att skära till egna pappramar av hård kartong för filmremsorna.
Man behöver en linjal (helst av metall), skärmatta (el. en bunt tidningar) och en kniv med brytblad.
Det räcker med två ark, ett för undersida att lägga filmen på och en ram att täcka med för att få plant. Ett par tejpbitar i hörnen fungerar bra som gångjärn.

Planhållningen av filmen att filmplanet är absolut parallellt med kameran och sensorn är av största vikt för att få fina och skarpa avbilder.

Annars har nog Kjell och kompani en billig filmscanner av märket Plustek 7400 för 2000 kr. Det är onekligen smidigt att skanna film, men man behöver tid och tålamod. Varje enskild skanning av bilden tar tid.

MVH J O

Senast ändrad:
Senz Diaduplikator

Jag köpte en Senz Diaduplikator på vinst och förlust då jag hade bråttom med digitalisering
av ett mindre antal dia. Den kräver rejält med ljus så rätt upp i himlen verkar ge o.k. färgbalans.

Men jag får inte till skärpan. Enligt manualen är det bara att tuta och köra då det inte finns någon fokusering på duplikatorn.
Min kamera, Pentax K5, frågar vilken brännvidd man ska använda när man använder objektiv
som inte snackar med kameran. Så även med duplikatorn.
Någon som vet hur man beräknar detta?
Kan fokusproblemet ligga här?

Brännvidden spelar ingen roll så länge du har antiskakfunktionen avstängd (och det ska den vara eftersom motivet/diat inte skakar i förhållande till kameran).

Använder du fjärr- eller självutlösare så stängs antiskaket av automatiskt, i annat fall får du gå in i menyn.

Är orsaken någon annan så finns inget samband alls med brännviddsinställningen, den har bara betydelse för antikskaket.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto