Annons

ett bra objekt till eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Bliproffs

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag tänkte köpa en canon eos 400d men har hört att objektet man får med är "skit". Tänkte då, kan man inte köpa huset och ett bra objekt?! Och inte köpa med det dåliga (18-55?) objektet.
Vad rekomenderar ni för objekt? Som är bra att börja med för en som ska köpa sin första systemkamera?! =)
 
Kit-objektivet är väl inte "skit", men visst, det är ju knappst det bästa heller. Duger det? Det kan bara du avgöra beroende på vad du har för krav! Men rätt prisvärt om man tänker på att det bara kostar ca 500 kr när du köper med det..

Att rekomendera objektiv är i det närmsta omöjligt utan att veta vad du ska fota, landskap/natur, porträtt, djur/fåglar, osv..

Till en som ska börja med sin första systemkamera, som du skrev, så skulle nog jag rekomendera att köpa till kit-objektivet, fota lite och se vad du tycker. Vad och hur du fotar, vilken brännvid använder du mest, saknar du ett längre tele, vill ha en ljusstarkare glugg..?
Alternativt titta på t.ex. Cyberfoto, de har paket med lite bättre gluggar också, men min poäng är att det kanske är bättre att ta något billigare tills du vet vad du behöver/vill ha. Och då är kit'et inte såå dumt.


// Stefan
 
Sigmas senaste (!) 18-50/2.8 med fuskmakro och tyst autofokus (HSM) är nog ett jävligt bra obektiv. Då landar du på ganska exakt 10kkr. Köp till minneskort och börja plåta.
 
Hej Stefan!


Tackar så hjärtligt för ditt svar!
Läste runt lite vad folk hade att säga om kamerans objekt som man fick med i kittet och dem sa att det var kast! Men du har rätt, jag kan ju testa med den och se vad jag tycker! Eftersom jag inte har någon erfarenhet bland systemkamrer så duger det nog åt mig!
Ja det som klickas mest på är mitt barn för det första! Sen har jag blivit väldigt intresserad av Natur!. Så det vill jag utforska mer i!.
har kollat lite på pixmania, cyberphoto och netonnet.. Får kolla runt lite, priserna kan vara väldigt varierande!
// Diana
 
marooned skrev:
Sigmas senaste (!) 18-50/2.8 med fuskmakro och tyst autofokus (HSM) är nog ett jävligt bra obektiv.

Ja, men då måste man köpa en Nikon-kamera. HSM-varianten finns bara till Nikon för att D40(x)-användarna ska kunna nyttja objektivet.

Annars är Sigma 18-50 ett väldigt fint objektiv även i Canon-varianten som inte har HSM.

Tamron 17-50 är i samma klass och väldigt populärt.
 
Jag tycker, precis som flera andra, att du ska köpa kameran med kit-objektivet, och så småningom komplettera med just det du känner att du saknar.
Objektivet är verkligen inte det skarpaste eller ljusstarkaste som finns, men visst går det att ta bilder med även det. Här är en sökning efter bilder tagna med just det, och bland de bilderna finns många som i mitt tycke är riktigt bra.
 
Tycker helt klart att du ska göra som Anders och Stefan redan skrivit här ovan. Kör på med kitobjektivet först tills du vet vad det är du är ute efter.
Väldigt lätt att köpa på sig onödiga objektiv annars. Går ganska snabbt innan man märker vad det är man saknar. Ifall du fotar på en del då vill säga.
Annars kan jag även rekomendera samma objektiv som Håkan nämner, Tamron 17-50 och även deras 28-75. Två stycken väldigt bra objektiv som inte är alldeles för dyra. Har rekomenderat 28-75 till två kompisar som köpt just 400D och de är supernöjda. Inte heller känt något större behov av ytterligare objektiv ännu.
Lycka till i djungeln.
 
Jo visst är det två bra objektiv Karl. Men ifall man väljer dessa två så rinner prilappen kanske iväg aningens för mycket.
Canon EF-S 10-22 6990:-
Canon EF 50/1,8 1090:-

Jämfört mot
Tamron SP AF 17-50 3990:-
eller
Tamron SP AF 28-75 3495:-

Sedan är du ju ganska så fast i vidvinkelträsket med 10-22. Inte för att det är något fel med det. Är nog mitt favoritobjektiv. Men kanske bättre att köpa ett mer allroundobjektiv i början och sedan komplettera med 10-22 ifall man känner att man vill ha mer vidvinkel.
 
Bliproffs skrev:

Ja det som klickas mest på är mitt barn för det första! Sen har jag blivit väldigt intresserad av Natur!. Så det vill jag utforska mer i!.
// Diana

Jag antar att det blir en del inomhusbilder om du tänker fota barn och då kanske en extra blixt vore en bra ide.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.