Annons

Ett bra macro objektiv till en Sony 100k ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beera

Medlem
Hello,

skulle behvöva hjälp med att hitta ett bra makro objektiv till min kamera.. Är inte så bra på den här fronten men lär mig gärna.. Tips uppskattats.. :)

Cheerio

sony har ju sjalva ett 50mm och ett 100mm macro, du kan ju kolla pa ett av dom lr kolla pa ett begagnat minolta. sen finns ju ett stort antal "piratobjektiv".

vad kan du betala och vilken brannvid kan vara lamplig for dej?

okej!
jag kan tänka mig mellan 2000-3000 :) brännvid? :/ är inte så bra vid fototermer.. :p
Lär mig fortfarande! :)

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Tamron´s 90/2,8 är ett klassiskt tredjepartsobjektiv som håller hög prestanda. Jag har ett själv och är mycket nöjd. Ett nytt kostar i Sverige strax under 4000 kronor och ett begagnat borde hamna inom ramen för din budget.

Re: Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

epeoni_8 skrev:
Tamron´s 90/2,8 är ett klassiskt tredjepartsobjektiv som håller hög prestanda. Jag har ett själv och är mycket nöjd. Ett nytt kostar i Sverige strax under 4000 kronor och ett begagnat borde hamna inom ramen för din budget.

okej, men den passar passar en Sony då?
Vad ere man ska leta efter liksom? det heter ju 90/2,8 ? Vad e det?

Tamron är en tredjepartstillverkare, och gör objektiv med fattningar till alla vanliga kamerasystem på marknaden. Du måste alltså se till att beställa ett som är avsett för Sony eller Minolta AF-kameror (eller Alpha-fattning, som är denna fattnings "officiella" namn).

90 mm anger objektivets brännvidd. I detta fall är det ett kort teleobjektiv, vilket för det mesta är önskvärt när det gäller ett makroobjektiv. Väljer du ett 50 mm makroobjektiv så blir arbetsavståndet väldigt kort (avståndet från objektivets front och till motivet), kanske 40 mm vid skala 1:1. Med ett 90 mm objektiv blir arbetsavståndet någonstans mellan 60 och 90 mm, beroende på objektivkonstruktion.

2,8 anger objektivets ljusstyrka - dess största bländare. 2,8 innebär att det är ett ljusstarkt objektiv, vilket naturligtvis är fördelaktigt i många fall. Dock bländar man ofta ner vid makrotagningar för att inte skärpedjupet ska bli alltför litet. Den höga ljusstyrkan är dock fortfarande mycket värdefull, eftersom man får en ljus och fin sökarbild.

Den höga ljusstyrkan är speciellt värdefull ifall man fokuserar manuellt. Detta är något som man ofta får göra vid makrotagningar, speciellt om man ligger nära skala 1:1. Här fungerar autofokusen vanligen inte (på grund av optiklagarna). Fokusering måste här vanligen ske genom att man flyttar kamera + objektiv närmare eller längre bort ifrån motivet. En makroinställningssläde underlättar detta väsentligt.

Såg att det nu finns ett tamron 90/2,8 för Sony ute på fotosidan´s annonsmarknad för 2900 kronor. Priset kanske är lite i överkant men du kan ju försöka pruta!

hmm.. låter bra guys! Då vet jag lite va jag ska leta efter! :)
fan va snällt!

Har ni några tips om vart man kan läsa lite om foto? Så man vet vad man ska tänka på när man tar en bild, allt de där med ljus osv.. fototermer osv :p

Cheers

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar