Annons

Ett bra backupprogram. Pröva det här!

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Jag har sedan ett tag sedan börjat backup:a alla mina bilder till en extern hårddisk och jag har nu hittat ett riktigt bra program för just detta. Programmet heter SyncbackSE och det är 2BrightSparks som har skapat programmet.

Det är så trevligt för man kan synkronisera mapparna. Ifall en fil från källan (hårddisk a) tas bort så tas den också bort från destinationen (hårddisk b). Väldigt smidigt och det finns mycket inställningsmöjligheter.

Mitt syfte är verkligen inte att göra reklam, jag har ingenting att göra med företaget utan jag vill endast tipsa alla här på fotosidan om en bra produkt.

http://www.2brightsparks.com

MVH Felix

Fler tips...

Är man ute efter synkroniseringsfunktionen och vill ha ett helt gratis program kan Unison vara ett alternativ. Inte fullt lika användarvänligt men har två stora fördelar, det funkar på de flesta plattformar (har själv kört det på Win XP, Mac OS X och Linux) samt kan synkronisera mellan plattformar och över nätverk (liksom mellan olika diskar på samma dator). Kanske fler kan finna det behändigt.

Det är dock inte tänkt som backupprogramvara.

FelixSwensson skrev:
Det är så trevligt för man kan synkronisera mapparna. Ifall en fil från källan (hårddisk a) tas bort så tas den också bort från destinationen (hårddisk b). Väldigt smidigt och det finns mycket inställningsmöjligheter.

MVH Felix

Hej!

För mig känns detta otryggt som backup! Om du oavsiktligt tar bort en originalbild blir du ju automagiskt av med säkerhetskopian samtidigt... Om programvaran verkligen synkroniserar mappar så innebär det också att om du redigerar en bild och av misstag missar att spara den på annan plats eller med annat namn, så kommer du att bli av med din originalbild även på backupdisken. Det enda denna typ av lösning skyddar mot är ett direkt diskhaveri. Man kan gör samma sak på hela hårddiskar med en teknik som heter RAID-1 eller "Spegling/Mirroring". Det är bara ett sätt att skydda sig mot hårdvarufel. Det ersätter tyvärr inte en riktig backup! (Egen bitter erfarenhet...)

/Mikael Kristoffersson
Datortekniker med ca 20 år i branchen.

Jag kan bara hålla med Felix om att detta program är lysande!

Inställningsmöjligheterna angående synkronisering/backup/restore är fantastiskt bra så jag ser inga problem med att ställa in så programmet gör precis det man vill med sina filer.

Snyggt, smidigt, snabbt och gratis. I alla fall den freeware version jag kör (SyncBack Freeware V3.2.8.500), som inte är den senaste versionen.

Galet gammal tråd men jag hittade hit genom sökning och då fler kanske gör det så ville jag bara varna för syncback. I alla fall tidigare versioner var "freeware for moderet use", detta betydde tydligen att programmet slutade att funka om man använde det för mycket. Inte riktigt vad jag kallar freeware.

Testat ett gäng olika program senaste dagarna, både freeware och riktigt dyra grejjer. Men inget har gjort det enkla jag vill, dvs att på ett smidigt sätt spegla vissa mappar på en disk till en annan. Jag vill tex. inte ha ett program som ligger och äter minne konstant i väntan på ett visst klockslag.

Snubblade nu lite snopet in på microsofts sida om powertoys och hittade det fiffiga lilla programmet SyncToy. Läggs enklet upp i windows schemaläggare och tar på så vis bara minne då det körs. Enkelt, smidigt och gratis.

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/synctoy.mspx

okami skrev:
Galet gammal tråd men jag hittade hit genom sökning och då fler kanske gör det så ville jag bara varna för syncback. I alla fall tidigare versioner var "freeware for moderet use", detta betydde tydligen att programmet slutade att funka om man använde det för mycket.
Är du verkligen säker på det här?

Från Syncback freeware FAQ:
Q: Is your freeware 'crippled' with reduced functionality?

Answer
No! The main difference between the shareware and freeware versions of our programs are that the shareware versions contain commercial components, offer enhanced functionality, and have been developed as a result of full time and continuous development. Our freeware was developed first (see the history of changes), followed by our commercial products.

Note that we have continued to update SyncBack Freeware with fixes and improvements since the release of SyncBackSE.

Our freeware has no nag screens; no advertisements; no registrations; no payments; no spying; no collection of demographic information; and no unauthorised Internet connections from your system.

Om jag däremot googlar sync freeware moderate use så hittar jag Allway Sync som verkar ha begränsningar i hur många filer som får kopieras under en viss tidsperiod. Kanske du har blandat ihop programmen?

Ett annat sätt

Vill flagga lite för en lite mer "manuell" variant, Total Commander. Du bestämmer vad som händer !!

Synchronize, with this command, you can compare two directories with all subdirectories, and copy the newer files to the other directory (or any different directory). Furthermore, you can compare the contents of a directory with a ZIP archive, or with a directory on an FTP server.

Sen är det dessutom ett himla bra prg för flytta filer och hålla iordning på alla diskar. Har använt det i många år till allt och kan inte vara utan !!

Tack Martin för tipset

Laddade ner Synctoy 1.4 från Microsoft och har börjat testa. Det finns säkert mycket mer avancerade program men detta verkar duga för mina behov.
Hur lätt som helst att komma igång.
Tog nog en för stor katalog på prov mellan 2 datorer.
85 Gb och över 9000 Rawfiler verkar ta några timmar.
Alternativet Contribute verkar vara det rätta för de flesta. Godkänner och synkar namnbyten men synkar inte "Delete"

P.R. skrev:
Om jag däremot googlar sync freeware moderate use så hittar jag Allway Sync som verkar ha begränsningar i hur många filer som får kopieras under en viss tidsperiod. Kanske du har blandat ihop programmen?

Ah.. Sökte efter recentioner på SyncBack och måste kommit in på en om Allway. Då ska jag inte prata skit om SyncBack.=)

Efter lite test föredrar jag dock SyncToy. Behöver inte så avancerat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar