Annons

Ett bra allroundobjektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony Olsson

Ny medlem
Hej!
Jag börjar med att skriva att jag är i uppdateringstankar både när det gäller kamerahus och objektiv men tänkte börja med objektiv.
(Har en Nikon D5100 idag)

jag vet inte idag (har ej bestämt mig) om jag skall välja mellan D7200 eller D750. Därför har jag kollat in ett objektiv som passar till båda, Sigma 24-105
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2289075

Jag fotar mest Natur, vatten och lite landskap men kanske skall försöka mig på lite porträtt..

Det har fått väldigt bra betyg i många reviews och jag är sugen på detta, fotoskärpa är det viktigaste för mig.
Nu kommer frågan (orna)
1. Är det värt att köpa detta till en D7200?? eller finns det bättre alternativ till samma peng?
2. Är VÄLDIGT sugen på att uppgradera till FX format...men D7200 verkar vara riktigt, riktigt bra till halva priset av en D750. I många reviews likställs bildkvaliteten mellan de två när det gäller skärpa osv. Kanske en D7200 räcker till mig?? Jag är verkligen en hobby fotograf utan prestationsångest ;D utan blir barnsligt överaskad så fort jag får till något ganska fint ;D så troligtvis är D7200 fullt tillräckligt. Fast...fullformat är ju allas dröm...

Ja ja...något förvirrande kanske men jag hoppas ni förstår vad jag undrar.

MVH
Tony
 
I många reviews likställs bildkvaliteten mellan de två när det gäller skärpa osv. Kanske en D7200 räcker till mig?? Jag är verkligen en hobby fotograf utan prestationsångest ;D utan blir barnsligt överaskad så fort jag får till något ganska fint ;D så troligtvis är D7200 fullt tillräckligt. Fast...fullformat är ju allas dröm...

När det gäller skärpan så beror den nästan helt och hållet på vad objektivet kan prestera. Kameran har väldigt lite inverkan på skärpan. Huruvida kameran har anti-aliasing filter eller inte spelar in, men bara marginellt.

Och nej, fullformat är inte allas dröm. Inte min i alla fall. Priset och storleken avskräcker.
 
När det gäller skärpan så beror den nästan helt och hållet på vad objektivet kan prestera. Kameran har väldigt lite inverkan på skärpan. Huruvida kameran har anti-aliasing filter eller inte spelar in, men bara marginellt.

Och nej, fullformat är inte allas dröm. Inte min i alla fall. Priset och storleken avskräcker.
Ja det är mest priset på tillbehören som avskräcker från fullformat.
Var och klämde på D7200 idag och den är verkligen gedigen och känns mycket mer "proffsig". Inget fel på D5100 men den är lite kompaktkamera känsla tycker jag. Kommer sakna den vikbara skärmen (dett var en miss av Nikon att inte ha det på 7200 tycker jag)

Det sitter ju en vikbar lösning på D750 och det är väl mest därför jag sneglar på den egentligen. Annars känns kamerorna nästan identiska att hålla och prova lite med.

Det blir en 7200, 8000 kr är mycket pengar och jag kan ju köpa mer tillbehör istället.

Några alternativ till Sigma objektivet eller skall jag köra på det? 6900 kostar det och vad jag vet är det bland det bästa i den prisklassen (om än tungt..fast jag fotar mest från stativ så det gör inget).
 
Var och klämde på D7200 idag och den är verkligen gedigen och känns mycket mer "proffsig". Inget fel på D5100 men den är lite kompaktkamera känsla tycker jag. Kommer sakna den vikbara skärmen (dett var en miss av Nikon att inte ha det på 7200 tycker jag).
Jag uppgraderade från D5100 till D7100 för ett och halvt år sedan. Därmed blev jag också av med alla de begränsningar som jag irriterat mig på hos D5100: Ingen gaffling, ingen mekanisk autofokus, ingen trådlös blixtstyrning. Dessutom fick jag bättre autofokus och smartare auto-ISO. Den vikbara sskärmen har jag faktiskt inte saknat så mycket som jag trodde att jag skulle göra.

Några alternativ till Sigma objektivet eller skall jag köra på det? 6900 kostar det och vad jag vet är det bland det bästa i den prisklassen (om än tungt..fast jag fotar mest från stativ så det gör inget).
Jag har en kompis som kör Canon. Han har bara två objektiv: Ett 24-120/4 och ett 10-22. Jag tror att motsvarande kombination kommer att fungera bra för dig också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.