Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ett blått problem
- Trådstartare Puttestuts
- Start datum
avslutat_bj
Aktiv medlem
Kromatisk abborration?
avslutat_bj
Aktiv medlem
Fisken reflekterar väl blått bättre, helt enkelt. Får du samma fenomen på andra motiv?
Photocon
Aktiv medlem
Jodå, Johan har rätt. det är CA (eller kromatisk abberation). Vill bara tillägga att det inte alltid är objektivets fel att det blir så här.
Kameror som saknar eller har litet AA-filter (anti aliasing)ger ofta sådana resultat i blänkande metallytor o dyl. Kan ofta ses på FF-kameror, typ 14 megapixels Kodak DCS Pro SLR i canon- lller nikonversion. De saknar helt AA-filter, vilket ger en skärpa som är outstanding men ställer till med andra besvär. De har dock en s k Lens Optimization som kalibrerar de objektiv man använder. Men det hjälper inte alltid. Får korrigeras i PS också.
Många andra kameror med AA-filter ger en liknande effekt om man drar upp bilden rejält och skärper den för hårt. Då bildas kring exempelvis grenar i naturmotiv en magentaskugga. Ett exempel på detta var Canons kompakt Power Shot Pro 1på 8 mp med fast L-optik, tyvärr.
Men det verkar vad gäller dslr-kameror som Canon löst detta ganska bra genom att ha ganska stora AA-filter (vilket ger en något mjukare detaljteckning innan skärpning), medan speciellt Sony-sensorerna historiskt sett inte haft det i alla fall. Oche deras sensorer sitter ju i många andra märken.
Någon annan som gjort liknande erfarenhet som jag?
Kameror som saknar eller har litet AA-filter (anti aliasing)ger ofta sådana resultat i blänkande metallytor o dyl. Kan ofta ses på FF-kameror, typ 14 megapixels Kodak DCS Pro SLR i canon- lller nikonversion. De saknar helt AA-filter, vilket ger en skärpa som är outstanding men ställer till med andra besvär. De har dock en s k Lens Optimization som kalibrerar de objektiv man använder. Men det hjälper inte alltid. Får korrigeras i PS också.
Många andra kameror med AA-filter ger en liknande effekt om man drar upp bilden rejält och skärper den för hårt. Då bildas kring exempelvis grenar i naturmotiv en magentaskugga. Ett exempel på detta var Canons kompakt Power Shot Pro 1på 8 mp med fast L-optik, tyvärr.
Men det verkar vad gäller dslr-kameror som Canon löst detta ganska bra genom att ha ganska stora AA-filter (vilket ger en något mjukare detaljteckning innan skärpning), medan speciellt Sony-sensorerna historiskt sett inte haft det i alla fall. Oche deras sensorer sitter ju i många andra märken.
Någon annan som gjort liknande erfarenhet som jag?
Puttestuts
Medlem
Tackar för svaren. Jag har inte sett det innan, men tamrongluggen är nyinköpt så...
Har nu provat att fota mot olika reflekterande ytor med blixt och ser tendenserna i flera av dem.
Har nu provat att fota mot olika reflekterande ytor med blixt och ser tendenserna i flera av dem.
Jeppe
Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Kromatisk abborration?
Haha.. LOL! Dagens bästa på FS
hornavan
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Haha.. LOL! Dagens bästa på FS
Jag håller med om dagens bästa, men det andra förstår jag inte; fitonspråk? LOL! ??
Puttestuts
Medlem
*Duns*
Nu kopplade jag
Nu kopplade jag
avslutat_bj
Aktiv medlem
Kromatisk aberration syns vid skarpa kanter. På den här bilden blänker det blått i enfärgade ytor.
Eller finns det något mönster i bilden som inte syns när den är så här starkt förminskad?
Gör Bayerfiltret skada m.a.p. kromatisk aberration för enfärgade ytor?
- - -
(Laughing Out Loud)
(Två ögon och en glad mun)
Eller finns det något mönster i bilden som inte syns när den är så här starkt förminskad?
Gör Bayerfiltret skada m.a.p. kromatisk aberration för enfärgade ytor?
- - -
(Laughing Out Loud)
(Två ögon och en glad mun)
Puttestuts
Medlem
BengtJohnsson skrev:
Kromatisk aberration syns vid skarpa kanter. På den här bilden blänker det blått i enfärgade ytor.
Felet ligger i gränsen mellan de utfrätta reflexerna och resten
avslutat_bj
Aktiv medlem
Puttestuts skrev:
Aha - jag hade lite svårt att se det i den förminskade bilden.
tomasandersson
Aktiv medlem
Puttestuts skrev:
Ganska vanligt fenomen hos digitalkameror. Just i gränsen till utfrätta partier kan det uppstå en hel del mysko effekter. Kolla fler exempel på http://www.dpreview.com/learn/?/key=chromatic+aberration