Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Tjenare gott folk !!!!!!!!

Jag hade en fråga då det uppkommit en situation som jag hade en fråga om.

Historian:

En modell fick låna 72 dior som jag tog på henne i somras då hon ville titta på dem. Sedan dess har hon och jag blivit ovänner och har meddelat att hon inte tänker lämna tillbaka dem .

Så minf råga till er är:

Är det någon här som vet vad man kan ta i ersättning för dessa dia ?
En kollega har föreslagit 3600 SEK + moms per bild vilket då blir 259 200 exkl moms.

Någon som vet ?!?!?!?!

Niklas, som lär sig av sina misstag

Hej Niklas!

Ja du svår fråga.. men en bildbyrå jag varit i kontakt med för nått år sedan sa att de debiterade 5000 exkl moms för borttappade/skadade originalbilder. Så ditt krav på 3600 exkl moms tycker jag låter högst rimligt. Fakturera å se vad hon säger! Eftersom hon uppenbart har lånat dem och du är upphovsrättsman så borde det inte vara några problem att få betalt eller bilderna tillbaka. För du har väl ett releasekontrakt skrivet :) Nu var jag lite ironisk!!

Annars skulle nog en polisanmälan om stöld svida rätt bra...

//David Sandin

Skit i det...
Det kommer bara att forpesta din tillvaro att fa tillbaka dem, se bara till att det inte hander i fortsattningen...

Hon e en SUBBA tycker jag, punkt slut!

smiles

Timo

Jag har ingen aning om hur du ska göra, men det är ju din egendom så visst skulle du kunna polisanmäla, men det lär inte underlätta vidare kontakter.
Det här är iallafall mycket intressant, lova att berätta hur det går.

/Bryggarn

Hej Niklas. Jag håller med Timo, strunta i det. Blicka framåt, var rädd om ditt namn som fotograf. Om du pressar henne kan det till slut bli efter ryktesspridning "Niklas, fotografen som stjäl pengar av blåögda småflickor". Även om detta är långt ifrån sanningen.

Hans-C skrev:
Om du pressar henne kan det till slut bli efter ryktesspridning "Niklas, fotografen som stjäl pengar av blåögda småflickor". Även om detta är långt ifrån sanningen.
Eller oxå blir det som så att "Fotografer, lättlurade stackare. Som att ta godis från barn" om man bara skiter i det. Det är ju, om Niklas har lagt fram alla detaljer, stöld.
Håller med David och Magnus, prata med henne och säg att en polisanmälan är på G om hon inte lämnar tillbaka dem.

Hej Niklas
Sånt där är aldrig kul. Har varit med om liknande situation själv...med svartsjuk pojkvän som inte gillade modellplanerna.

Nog om det.

Enligt BLFs prislista för 2001 kan man läsa att, skadat eller förkommet orginal (vilket en dia givetvis är) debiteras med minst 20% av basbeloppet, som 2001 låg på 36900.

Tror dock inte att det är någon ide att skicka en faktura på drygt en halv miljon.
Det lär du aldrig få igenom om hon skulle bestrida det.
Men du SKA tycker jag prata med henne och tala om vad det skulle kunna kosta henne... och att det faktiskt är en stöld som du kan polisanmäla.
Därmed är det inte sagt att jag tycker att man ska ropa på polisen i tid och otid.
Bara vetskapen om vad det kan komma att kosta henne borde kunna öppna för någon form av förlikning.

Det finns en gammal lag om det här med att inte lämna tillbaka det man lånat. Vad jag hört ska den vara väldigt difus och krånglig. Det bästa du kan göra är väl att prata med henne och "hota" med en faktura eller polisanmälan.

Lycka till!

Bilderna är tillbaka

En faktura på 632 200 SEK gjorde susen,
Bilderna återlämnade i dag kl 16.00
Iofs 4 timmar senare än vad jag krävt, men det kan jag leva med ; )

Har firat det med en Pizza !!!

Niklas,glad som satan !!!!

Tjena Nicklas

tråkigt att du av alla drabbats av detta, men det gick ju bra till slut jag hade gjort precis som dej fast till ett högre pris.
Var det någon jag känner tro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar