Annons

Ersättning vid förstörd film

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Någon som vet om man kan få ut någon ersättning om ett labb totalförstör filmen vid framkallning?

Har inte råkat ut för det själv, (ännu).
Men har hört historier där folk fått tex filmen med bröllopsfoton förstörda och labbet gett kunden en ny film i ersättning.
Det är ju aldeles för lite för oersättliga bilder!

Finns det någon lag om detta?

Praxis är väl två rullar i ersättning, har jag hört nån gång.

Hos www.crimson.se kan man läsa:
Skulle oskadad film eller original skadas eller förkomma inom företaget ersätter Crimson efter branschnormen: "Grundregler för bildhantering". Värdet på en oframkallad filmrulle beräknas upp till 1000 kronor. Skulle värdet överstiga detta belopp måste vår personal informeras vid inlämningen och vårt pris för att handha filmen sättas i proportion till detta värde.

Så proffslab är väl vana vid "ovärderliga" filmer.

Lag? Vet inte, men det tror jag inte. När jag jobbade på labb hade vi som policy att erbjuda kunden ny film plus fri framkallning+kopior etc. Det är helt omöjligt för små labb att ta på sig ansvaret för alla äventyr fotografen har för sig. Det skulle kunna bli helt absurda skadeanspråk i vissa fall.
Lämnar man in filmen på ett vanligt labb så tar man också en viss "risk" att det kan gå åt pepparn. Är man extremt orolig ska man lämna den till ett proffslabb eller framkalla den själv.
Slutligen kan sägas att det finns inget skämmigare att behöva berätta för kunden att man förstört filmen, tro mig... Inget man strävar efter alltså..

tips!

Jag kan ge ett tips om man är rädd för att få sina färgbilder förstörda. Skicka dom aldrig till Fuji per post. De lyckades först slarva bort en rulle som de tydligen "hade fått" men som sedan försvunnit. Naiv som jag är så tänkte att de skulle lärt sig av sitt misstag och kanske vara extra noga när jag skickade nästa film men icke sa nicke, den försvann den också. Hade tom kontakt med posten som inte heller visste någonting..

Nåja, om nu ni vågar skicka dit och tror att mitt fall var ett engångsfall så kan jag definitivt rekommendera att skicka färgrullar till FUJI per post. Har aldrig fått så bra kopior som när de gånger jag fått tillbaka bilder därifrån. :) Helt fantastiska faktiskt. Alla bilder ser så fruktansvärt proffsiga ut! Färgerna nästan rinner ut ur bilden! Helt fantastiskt, och den lätta blåtonen i Fujis filmer bidrar bara ännu mer.

/Danne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar