Annons

Ersättning till 625 batterier (FT mfl)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nejdå, det är värt, men använd inte gamla batterier. :D

Den håller sig rätt stabilt vid 1.5v under 70% av livslängden, om jag minns det rätt.
Däremot ett zink-luft batteri börjar vid 1.4, går ner till 1.35 efter 5% och håller sig sedan vid 1.35 under 99% av livslängden.

Nej, vänta nu, såhär var det, SR44'or är rätt stabila, men LR44 har en dålig "kurva".
SR44 börjar vid 1.6, och håller sig vid 1.5 under 95% av livslängden.

LR44 börjar vid 1.5 och går sakta neråt hela tiden, och efter 70% börjar det gå ner kvickt.

LR44 = Alkaline
SR44 = Silver-oxid

Så var det ja, kom inte ihåg detaljerna exakt.

PS. 625 är kvicksilver, det använder vi inte längre.

/Henri
 
Tur för dig att du rättade till det henri.
alkaliska lr44 är absolut inta att rekommendera då dom precis som du säger tappar volt med livslängd.
Silveroxid sr44 däremot är väldigt stabila.

Dessa passar fortfarande inte eftersom de är mindre så någon typ av adapter av vilket material som helst behövs för att ersätta ett 625 batteri.

Sedan tror jag inte att alla kameror har ljusmätare som går att kalibrera, men det kan vara något som jag har fått för mig. Hur som helst så kostade min adapter 150 spänn och då kan jag använda sr44 och behöver inte bry mig om någon kalibrering.
 
Kvicksilver batterier, som t.ex. PX 625, tillverkas inte längre, det vet vi!
Det behövs inte så mycket utrustning, för utmärkta bilder, det vet säkert alla oxå, men däremot en fungerande exp.mätare underlättar fotograferandet.
Cds cellen (Exp.mätaren) i alla gamla kameror arbetar med en spänning påslagen, ofta av 1,35 volt, Kvicksilver batteri.
Har kameran en riktigt gammal exp.mätare, celén celler, då behövs inget batteri.
Mitt förslag är batteri, Silveroxid, det enda som räcker i några år, kräver en liten justering av kamerans elkrets, +0,15 volt, enkelt, inte dyrt.
Andra föredrar, batteri, Zink-luft, det är det andra alternativet som finns idag.
Zink-luft batteriet kräver ingen justering, har ca. 1,35 volt, förbrukas, tyvärr, efter ungefär 3 månader, oavsett om kameran används eller inte!
Den kemiska processen inne i batteriet, som ger spänningen, pågår under den tiden, blir betydligt kortare vid varm väderlek, kanske några veckor.
Silveroxid batteriet, kostar ca. 125:-, det andra, Zink-luft batteriet, som nämnts, ca. 50:- för flera i en förpackning, passar inte direkt i batterikammaren, måste få en magkrans, plastring, för att ge kontakt, iaf, i mina gamla kameror.
De Alkaliska batterierna, har inte full styrka under sin livslängd, inte linjära, visserligen billiga, men de flesta gamla kameror måste ha en mycket jämn spänning hela tiden, för att ge ett tillförlitligt exp.värde.
Det finns inget hjälpmotstånd i elkretsen, för liten spänning, påverkar direkt!
Bara en enda kamera, av den gamla skolan, har möjlighet att klara Alkaliska batterier, något längre, än de övriga, har ett inbyggt hjälpmotstånd mot spänningsfall, klassikern är
Asahi Pentax Spotmatic, vad jag känner till iaf!
 
Biber skrev:
OT: Hur många sekunder tar det innan visaren på en Leicameter stabiliserar sig så att man kan läsa av den? Jag hade en analog gossen för ett tag sen (den var dock trasig) som kunde hålla på rätt länge innan den bestämde sig. Är lite intresserad eftersom att jag funderar på att skaffa en MR till min M4-P.

Det tar någon sekund. Jag brukar hålla knappen nere i ca två sekunder och då brukar det ha stabiliserat sig. Ibland reagerar den inte alls, men jag vet inte om det beror på mätaren eller batteriet. Det händer dock väldigt sällan.
 
apoe skrev:
Det tar någon sekund. Jag brukar hålla knappen nere i ca två sekunder och då brukar det ha stabiliserat sig. Ibland reagerar den inte alls, men jag vet inte om det beror på mätaren eller batteriet. Det händer dock väldigt sällan.
Ok, tack.
 
Kollade på mr9 adaptern också men den var dyrare, längre bort (leveranstid och porto...) enligt snubben jag köpte min ifrån är den dessutom inte lika bra, men det låter jag vara osagt. =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.