Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning för uppdrag

Produkter
(logga in för att koppla)

Amaze

Medlem
Skulle vilja ha lite hjälp genom en snabb diskussion. Jag har fått förfrågan om att dokumentera ett event, under 5 dagar i maj. Jag skall i så fall i princip dokumentera allt, både workshops, mässa, konserter och allmänt pyssel, och kommer då enbart ha den funktionen (egentligen skulle jag ha hållit workshop). Jag har ändå ledigt under dagarna, så jag förlorar ingen arbetstid från mitt vanliga jobb.

Jag har blivit uppmanad att skicka in ett förslag på ersättning om jag skulle göra detta på 100%. Jag kommer att fota digitalt, och jag kommer att leverera bilderna digitalt i slutändan och bilderna kommer att användas i exempelvis marknadsföringsändamål och som allmän dokumentation av festivalen. De bör därför ha fri nyttjanderätt på bilderna (denna del i avtalet lägger jag inte så mycket vikt vid, jag har blivit väldigt mycket mindre kinkig sen jag fotade hästar på utställningar...).

Betänkas skall att det på sätt och vis kan ses som ett ideellt uppdrag, samtliga organisationer som är där gör det på ideell basis, och de enda som egentligen får betalt är projektledningen (2 pers). Det ingår också mat och boende. Resorna bör de också stå för, alternativt att min organisation betalar dem (dock tveksamt om de gör det när jag får betalt för mitt uppdrag, även om jag samtidigt kommer ha samordningsansvar för våra 4 aktivister som håller workshops och jobbar).

Samtidigt ersätter jag motsvarande att de skulle anlita en professionell fotograf hela festivalen, vilket skulle kosta betydligt mer än jag. Därför ska jag naturligtvis inte göra det gratis, jag kommer ju att jobba betydligt mer än vad jag hade gjort som workshopledare. Men samtidigt kan jag inte gå efter BLF:s listor, för det skulle bli alldeles för stora summor.

Min egen tanke är att bara ta betalt för själva arbetet, dvs betalt för min arbetstid under dagarna. Då får de bilderna levererade och nyttjanderätten "på köpet" (vilket blir en ENORM rabatt för dem). Då kan man alltså se hela uppdraget som halv-ideellt.

Jag har inte f-skattsedel, vilket innebär att de kommer att vara tvungna att betala arbetsgivarersättning och sådant för mig och jag ska dra skatt, men jag behöver å andra sidan inte lägga på moms.

Hur tänker ni? Är det rimligt att göra på detta sätt? Vad bör jag begära för ersättning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.