Annons

ersättning för Kit-glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skuggan_Lidk

Ny medlem
är det någon som kan tipsa om en vettig ersättare för min Kit-glugg, Nikkor 18-55mm f3,5-5,6G ED II?

budget nånstans runt 4000kr.

Några andra gluggar som kan vara av intresse:

* Tamron 17-50/2.8
* Sigma 18-50/2.8
* Nikon 16-85 VR

Hej
Varför vill du byta? Vad är för egenskaper hos ditt befintliga objektiv du inte är nöjd med?

/ Siste

tack för svaren, Nikon AF-S DX 18-70/ 3,5-4,5G IF-ED är en glugg som jag kikat lite lätt på ett tag nu.
någon 16-85 VR hittar jag dock inte.
jag vill gärna ha nåt som går minst upp till 70mm då det är nedre gränsen för mitt nuvarande telezoom (som också skall bytas så fort budgeten tillåter)

finns det några andra gluggar som kan reckomenderas rent generellt?
mitt huvudsakliga fotointresse är för närvarande djur och landskap.

Skuggan_Lidk skrev:
tack för svaren, Nikon AF-S DX 18-70/ 3,5-4,5G IF-ED är en glugg som jag kikat lite lätt på ett tag nu.
någon 16-85 VR hittar jag dock inte.
jag vill gärna ha nåt som går minst upp till 70mm då det är nedre gränsen för mitt nuvarande telezoom (som också skall bytas så fort budgeten tillåter)

finns det några andra gluggar som kan reckomenderas rent generellt?
mitt huvudsakliga fotointresse är för närvarande djur och landskap.
16-85 finns inte officiellt än men bilder har dykt upp på internet.

Skuggan_Lidk skrev:
så det är en ny glugg altså... låter intressant iaf :)
Ja de "tester" som finns verkar väldigt lovande. Enligt dem är det skarpare än 18-70 vilket vore trevligt. Om det stämmer återstår att se. Finns en tråd om det i forumet för Nikonobjektiv.

Jag har jobbat på ett annorlunda sätt.
Jag fick kitgluggen 18-55 till min D80. Köpte direkt en 55-200 1:4-5,6G ED VR. Sedan lade jag pengarna på en rejäl blixt,en SB-800.
Varför har jag tänkt så här? Inget av objektiven är speciellt ljusstarka. Mycket kan jag lösa med blixten, men stativ och trådutlösare använder jag mycket också.
Jag sitter alltså med ett skapligt hus och bra blixt.Jag har upp till 200mm. för en billig peng. Nu kan jag koncentrera mig på att uppgradera objektiven när ekonomin tillåter. Till dess har jag ett system som fungerar bra med hjälp av stativ och blixt. Dessutom har kreativiteten ökat med hjälp av blixten. Det objektiv som nu står i tur för inköp är ett AF 50/1,8 D, där zoomen sitter i fötterna.

Gärna kommentarer ang. min tankegång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar