Annons

Ersättare till *ist D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter och dagdrömmer...

Ponera att den eventuella istD-ersättare får en sensor o 10MP-intervallet och lite uppgraderingar här o var. Hur tror ni att Pentax kommer att resonera vid prissättning? Kommer de att vilja ta igen marknadsandelar genom att komma in hyfsat billigt? Eller kommer de att lansera tokdyrt? Prissättningen kommer ju också att, bortsett från prestanda, indikera vad för kameror från konkurrenterna de ämnar konkurrera med.

Verkar vara mycket insatt folk i denna tråden, så gör ett försök att ställa en fråga som inte går att svara på...

Är det dumt att köpa en Pentax kamera nu?
Vad kommer tex hända med priserna på DS nu när DS2 är påväg?
Och borde inte priskillnaden mellan DS och DL bli större snart?
Och på dpreview så viskas det lite om att jpegbehandligen i kameran är något bättre i DL än i DS (och kommer väl i så fall oxå vara det i DS2?)
Någon som vet nåt om detta?

Tråden verkar ha stannat av lite så jag passar på att lyfta fram den.

Jag är också nyfiken på vad ni tror kommer hända. Har gått i DS tankar länge nu och funderar väl på samma sak som JaQob ungefär. Jag vet att det hela handlar om att bestämma sig för att köpa det som är bra nu eftersom det alltid kommer nytt/bättre/billigare, men å andra sidan så har ju Pentax inte riktigt hetsat fram kameror i detta segmentet som de andra tillverkarna. Även om DL och DS är billiga kameror sett till vad man får så är det en j*vligt stor investering för en student.

Och när tror ni det kommer en med "full sensor"
(24*36) så man slipper dessa tråkiga omräknings faktorer för objektiv ?

CAnons nya är väl 24*36 ?

Eftersom Pentax släpper en Digital 645 så
borde det kunna komma en 24*36 oxo !

Eller va tror ni ?

///Kjelle

Det SKULLE KUNNA komma en fullformats dslr från Pentax, men det kommer det inte göra.

Priset skulle bli högt, högre än Canons dito, och så skulle den tävla med deras egna nya 645D.
Njä, jag tror vi kommer se mer lågpriskameror framöver. En ny *ist D är troligen det nästa, och den kommer nog vara i klass med 20D.

/Henri

Är en fullformatare möjlig med tanke på bajonettens dimensioner? Det är väl skälet till att Nikon håller fast vid DX-formatet.

Jo jo, men vad jag har förstått så vore en fullformatare i nikonhus inte optimalt med tanke på bajonettens dimensioner, vilket väl hänger ihop med hur objektiven kan konstrueras. Funderade om det var samma sak med Pentax.

Men egenskaperna hos en film skiljer sig ju från dem hos en sensor. En digitalsensor har väl större problem med ljusbortfall i kanterna osv. Jag rättade mig ju från "möjlig" till "lämplig".

Vet inte om en sensor är anorlunda mot film.
Men man har ju gjort en digital 645 med samma bajonett som analog 645.

Och har Canon bytt bajonett på sin nya
digital 24*36 ?

Ang att priset skulle göra att Pentax inte släpper nån digital 24*36 varför då ?
Om nu den nya Canonen kostar ca 25000:- och en Pentax skulle bli dyrara (varför då) men säg
30000-35000 så skulle den ju ändå inte konkurera
med 645D som kommer kosta 75000:-

///Kjelle

imtkjlu skrev:
Vet inte om en sensor är anorlunda mot film.
Men man har ju gjort en digital 645 med samma bajonett som analog 645.

Och har Canon bytt bajonett på sin nya
digital 24*36 ?

Jo, sensorer är väl mer känsliga för ljus som faller in icke vinkelrätt mot sensorytan? Om bajonetten är för liten måste ljuset vinklas ut mer för att träffa hela sensorn, och faller därmed in för flackt mot denna. 645-bajonetten var väl tillräckligt bra för att funka även för sensorer, antar jag.

Jag har inte superkoll på Canon, men de bytte väl bajonett redan i mitten på 80-talet? Och nu går det ju hyfsat bra med digitalt fullformat för dem.

Men som många andra så tycker jag det vore smart att göra helt nya kameror anpassade för modern teknik och dess förutsättningar.

Canon EF bajonetten har störst diameter av alla småbildsbajonetterna. Tror jag i alla fall, rätta mig om jag har fel. Den är i alla fall större än bajonetten på Pentax.

Har inte de flesta digitala mellanformatskamerorna/baksyckena mindre sensor än en 645 filmruta = cropfaktor?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar