Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättare till Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

mjn01012

Ny medlem
Hej,

Ny på forumet.

Jag har en Canon 400D hemma som jag är lite sugen på att byta ut. Jag har under åren samlat på mig ett helt system med olika objektiv till denna kamera. Flertalet av objektiven jag har (Canon, Tamron (makro), Sigma (vidvinkel)) införskaffades under ett par år i Peking då jag reste i jobbet. Inga av dem är väl några riktiga värstinggluggar.

Jag har ingen större budget, runt 5 000 kr. Funderar begagnat och något som passar till de objektiv jag har. Vad kan jag förvänta mig av att byta kamerahus? Kommer jag känna att det är värt det eller kommer mina gamla objektiv begränsa mig såpass att det inte gör någon större skillnad?

Tar tacksamt emot tips och erfarenheter...

Hälsningar
Mattias

Om du köper ett kamerahus som också är APS-C men nyare, t ex 77D, som du säkert kan få inom den summan du skrev, kommer du att märka ganska stor skillnad, framförallt i brusnivåer på högre iso men också i bl a fokusering och en hel del annat. Det lönar sig, det har hänt mycket sen 2006 när 400D kom.

Det som främst blir bättre med nyare kamerahus är att du får högre upplösning, större dynamiskt omfång, mindre brus på hög ISO, snabbare seriebildstagning och bättre AF.

Som Lars nämnde så skulle en 77D vara ett bra alternativ eller t.ex en 760D. Dessa är ju också mer avancerade modeller som kommer ge dig fler inställnings- och anpassningsmöjligheter och t.ex en toppdisplay.

Jag hade en 400D i flera år och hade mycket glädje av den, och tog mycket bilder med den, mest familje- och semesterbilder kanske och inte något särskilt avancerat, men jag var ganska nöjd med den. För att inte bli för långrandig så blev jag tvungen att skaffa en ny kamera för några år sedan.
Modeller jag tittade på var t.ex. 800D och 77D men jag fastnade slutligen för 200D som jag har haft ett tag nu, den är betydligt mindre och lättare än andra modeller men står sig ganska bra i jämförelser med aandra modeller jag tittade på. Jag funderar dock ibland lite på att uppgradera till nåt lite större, t.ex. 90D.

I alla fall så kan jag lova att vad du än väljer som är nyare än 400D så kommer du att märka en stor förbättring. Saker som högre ISO, högre upplösning, snabbare seriebildtagning, LiveView och vridbar display är numera mera regel än undantag i de nyare modellerna. Det är ju mest en fråga om hur mycket pengar du är villig at satsa, men så länge du väljer en EOS APSC-kamera, t.ex. 77D eller vilken som helst xxD, xxxD,xxxD utom M- och R-serien och EOS FF-modellerna (1D*, 5D*, 6D*) så passar alla objektiven du har. (R-kamerorna har dock en adapter) När det gäller nya kameror så är tyvärr urvalet lite begränsat med budgeten 5000Kr men väljer du begagnat så bör du kunna hitta något. Jag hittade t.ex. en 1000D på Stadsmissionens loppmarknad för endast några hundralappar t.ex. Den behövde dock ett nytt batteri och en tillhörande laddare, så totalpriset hamnade strax under tusenlappen.

Gå på 70D, 77D eller 80D som kan få för 3000-5000 kr begagnat. Hoppa över modeller med 3 siffror (budgetmodeller) då dessa kan vara lite omständiga genom att man måste gräva i menyerna oftare istället för att trycka på en knapp eller skruva på ett hjul.

Gå på 70D, 77D eller 80D som kan få för 3000-5000 kr begagnat. Hoppa över modeller med 3 siffror (budgetmodeller) då dessa kan vara lite omständiga genom att man måste gräva i menyerna oftare istället för att trycka på en knapp eller skruva på ett hjul.
Jag vill minnas från när jag gjorde min "marknadsundersökning" inför kameravalet att skillnaderna mellan 77D och 800D är minimala. 77D har en toppdisplay och en "intervalometer". 77D är alltså inte en lite bättre version av 70D

Jag vill minnas från när jag gjorde min "marknadsundersökning" inför kameravalet att skillnaderna mellan 77D och 800D är minimala. 77D har en toppdisplay och en "intervalometer". 77D är alltså inte en lite bättre version av 70D
OK! Jag har dålig koll på just den modellen. Verkar vara någon mellanmodell?! 70D var en riktigt bra kamera som jag har kvar och använder än idag. Den har snäppet bättre bildkvalité än 7D (första modellen) och dual pixel AF för filmning (tror t.o.m det var den första modellen som hade det, men jag kan ha fel). Kameran räddade i alla fall min 2-.veckors fotoresa till Oman när min 5D MKIII fick solsting och dog den andra dagen på resan. Inte kan man sälja en sådan hjälte!

• Gilla
Reaktioner: PMD
70D var en riktigt bra kamera som jag har kvar och använder än idag. Den har snäppet bättre bildkvalité än 7D (första modellen) och dual pixel AF för filmning (tror t.o.m det var den första modellen som hade det, men jag kan ha fel). Kameran räddade i alla fall min 2-.veckors fotoresa till Oman när min 5D MKIII fick solsting och dog den andra dagen på resan. Inte kan man sälja en sådan hjälte!
En hjälte ska ha medalj och ett bra liv som pensionär. Min EOS 70D tronar högst upp i ett glasskåp och fyller snart tio år, men den får kanske snart komma ut för att fotografera humlor igen.

En av mina favoritkameror.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto