ANNONS
Annons

Ersätta Sony a300 med Nikon D90, bra idé?

Produkter
(logga in för att koppla)

adrianha

Medlem
Hej,

Jag är ny i DSLR-världen, köpte min första DSLR för en månda sen ungefär. Det blev en Sony a300 med kitobjektivet på 18-70, samt ett Tamron 17-50/2.8. Som brukligt när jag intresserar mig för något har jag läst allt jag kunnat komma över och verligen försökt lära mig mycket. Jag har tagit ett tusental bilder (minst) och har tagit några riktigt bra tycker jag själv.

Nu har jag precis flyttat till USA för att gå på college ett år, och tänker läsa en fotokurs här om det finns möjlighet.

Jag är nöjd med min Sony a300 (bilderna blir bra, det faktum att jag inte blir nöjd med det mesta har förmodligen mer med min okunskap att göra än kamerans kvalitet). Jag gillar dock att fota i mörker (inomhus och utomhus), och det blir väldigt brusigt över ISO 800, något som stör mig lite. Jag antar att en tripod och ett ännu snabbare objektiv runt F1.8 skulle lösa det , men det har jag itne för tillfället.

I och med att jag planerar fota mycket i framtiden och utvecklas snabbt de kommande åren, känner jag mig lite missnöjd med mitt kameraval. Det känns inte som Sony har ett så stort utbud/kommande utbud av kameror som jag vill ha för att kunna uppgradera lätt.

Därför har jag börjat kolla på Nikon D90 som verkar ha bättre bildkvalitet, mycket bättre brusprestanda, och en större uppsättning bra objektiv från kameratillverkaren.

Om jag på den lokala kameraaffären här byter in mitt nuvarande paket för jag en Nikon D90 + Nikon 18-105 VR för 6000 spänn, hur låter det?

Tror ni jag skulle bli nöjd, dvs skulle bytet vara värt 6000? Kommer i sådana fall senare komplettera med en fast glugg på F1.4/F1.8, kanske en telezoom från NIkon på 70-300, och möjligtvis (långt i framtiden) ett makroobjektiv runt 90mm.

Känner mig lite vilse här, och vet inte riktigt varför jag känner suget efter en D90 när jag borde kunna ta fantastiska bilder med min nuvarande kamera.

Tack på förhand!
Adrian

PS! Gillar även att fotografera sport! Mestadels fotar jag människor (porträtt), landskap, nattlandskap och sport.

6000kr + 1 A300 hus med kitoptik samt ett Tamron 17-50/2.8 för ett D90 kit. Mja, låter som du säger som en rätt kass deal. Kostar inte enbart Tamronoptiken nästan 4000kr nytt? I och med att D90 kitet går för ca 10 000 i vanliga fall så är väl en mellanskillnad på 4000kr lite väl.

I och med att du redan har Sonyoptik tycker ja du kan köra vidare på de. Är inte helt glad vid bruset på min D80 hellr, men sattsar på ljusstarka och förhållandevis fina glasbitar istället för o gå på D90 ellr D300.

Har förstått att dealen de ger mig är kass, så utgå från att jag kan få D90n betydligt billigare.

Dealen är riktigt kass. Att köpa en D90 kanske är rätt för dig, som du redan skrivit så är märket större och mer etablerat. Jobba vidare och bygga vidare på ett system som man själv inte riktigt tror på är inge kul.

Sälj i så fall din Sony själv och ta inte den usla dealen.

Du som bor i staterna kan väl titta på Adorama & RitzCamera.com och andra för bästa möjliga pris.

[Edit] Det är ju aldrig en bra affär att byta system, ekonomiskt är det smartaste att hålla kvar din Sony och bygga vidare på det systemet.

Senast ändrad:
Dealen är riktigt kass. Att köpa en D90 kanske är rätt för dig, som du redan skrivit så är märket större och mer etablerat. Jobba vidare och bygga vidare på ett system som man själv inte riktigt tror på är inge kul.

Sälj i så fall din Sony själv och ta inte den usla dealen.

Du som bor i staterna kan väl titta på Adorama & RitzCamera.com och andra för bästa möjliga pris.

[Edit] Det är ju aldrig en bra affär att byta system, ekonomiskt är det smartaste att hålla kvar din Sony och bygga vidare på det systemet.

Självklart är det inte fördelaktigt rent ekonomiskt, men jag har pengar att spendera så en förlust är något jag "kan ta" om jag känner mig möjd med erhållen produkt. Om jag nu byter kommer jag självklart ordna en bättre deal så jag inte förlorar fullt så mycket.

Jag känner mig inte jättebekväm med min Sony faktiskt, och de Nikon/Canon jag provat i affär här i staterna känns bättre i handen samt mer gedigna. Har kollat på Canon 40d och Nikon D300 utöver Nikon D90.

Jag vet att videofunktionen i D90 suger, men det lockar mig ändå. Jag gör ofta saker med mina vänner och skulle gärna filma vissa saker även om kvaliteten inte är super.

På Adorama kan jag få en "refurbished" Canon 40d med bastillbehören för 5000 spänn. De erbjuder även cash mot använda grejer, ska maila dem nu och se vad de erbjuder för mitt paket! Lokala affären gav mig "MAX" 450 dollar vilket är 3000 spänn typ, löjligt då mitt Tamron ensamt kostar 500 dollar nytt och knappt är använt. Förhoppningsvis ger Adorama en bra deal.

Hur stor är skillnaden mellan Canon 40d/Nikon D90/Nikon D300 (50d känns absolut inte värd det högre priset) och Sony a300? Vill ha ett hus att växa mycket med och bygga ett system med bra objektiv/blixt/tripod allt eftersom jag blir bättre.

Känns "roligare" att bygga ett Nikon/Canon-system, är jag löjlig som känner så?

Hmm..

Hej du,
Du skrev att du bara har haft kameran en månad och då vet jag rent instinktivt att du inte har hunnit lära dig kameran. Om du byter nu så är risken stor att du kommer tillbaka om en månad eller två och vill har förslag inför nästa kamerabyte. Har inte själv fotat med Sonysystemet men har sett så många suveräna bilder tagna med dessa kameror att jag misstänker att problemet inte ligger i kameran utan i din inställning.

Kör med det du har och lär dig!

Köp ett stativ först och främst och lär dig från andra! Använde själv Minoltas AF-system för en sådär 20 år sedan. Där finns det ett antal eminenta objektiv som passar till din kamera och som du borde kunna få tag på till en rimlig peng. Sedan skall du veta att redan då fick vi bra mörkerbilder när vi pressade TRI-X genom att koka filmerna i olika soppor...

Det är inte heller fel att lägga några dollar på en kompaktkamera med videofunktion för just den där sociala biten. Jag kan lova dig att man inte blir så poppis om man går omkring med en stor systemkamera på en fest och säger "Don´t worry! I´m just making a video for my friends!".

Hej du,
Du skrev att du bara har haft kameran en månad och då vet jag rent instinktivt att du inte har hunnit lära dig kameran. Om du byter nu så är risken stor att du kommer tillbaka om en månad eller två och vill har förslag inför nästa kamerabyte. Har inte själv fotat med Sonysystemet men har sett så många suveräna bilder tagna med dessa kameror att jag misstänker att problemet inte ligger i kameran utan i din inställning.

Kör med det du har och lär dig!

Köp ett stativ först och främst och lär dig från andra! Använde själv Minoltas AF-system för en sådär 20 år sedan. Där finns det ett antal eminenta objektiv som passar till din kamera och som du borde kunna få tag på till en rimlig peng. Sedan skall du veta att redan då fick vi bra mörkerbilder när vi pressade TRI-X genom att koka filmerna i olika soppor...

Det är inte heller fel att lägga några dollar på en kompaktkamera med videofunktion för just den där sociala biten. Jag kan lova dig att man inte blir så poppis om man går omkring med en stor systemkamera på en fest och säger "Don´t worry! I´m just making a video for my friends!".

Tack för svaret, ska följa din linje och lära mig mer (något jag hållit på med sedan dagen jag fick kameran). Det jag främst lär mig om just för tillfället är efterbehandling, något jag kan väldigt lite om.

Jag använder främst A och P som läge på kameran just nu, ibland S när jag vill fånga rörelser. M ska jag gå över till så snart jag kan!

jag tycker det låter som en bra idé att byta till d90 om du vill få ner bruset på höga iso. inget rolig att springa runt med stativ för att få brusfria bilder när det är lite mörkare. vad jag tror så fixar d90 bruset bäst av alla aps-c kameror. över den tror jag att det är d700 och canon 5dmk2 som gäller, men då drar ju priset iväg lite.
Bättre att byta nu innan du köpt på dig en hel vagnpark :)

Tack för svaret, ska följa din linje och lära mig mer (något jag hållit på med sedan dagen jag fick kameran). Det jag främst lär mig om just för tillfället är efterbehandling, något jag kan väldigt lite om.

Jag använder främst A och P som läge på kameran just nu, ibland S när jag vill fånga rörelser. M ska jag gå över till så snart jag kan!

Strunta i A, P, S, M och andra enstaviga förkortningar på kameran. Sätt den på Auto istället och gå ut och ta bilder! Det är det som du fångar genom sökaren som är intressant, resten kommer du att lära dig. Det finns mängder av tips att få från Fotosidan som jag hoppas mer frekventa medlemmar kan länka till dig.

När det sedan gäller efterbehandling så tycker jag att du skall ägna några timmar på http://www.moderskeppet.se/

jag tycker det låter som en bra idé att byta till d90 om du vill få ner bruset på höga iso. inget rolig att springa runt med stativ för att få brusfria bilder när det är lite mörkare. vad jag tror så fixar d90 bruset bäst av alla aps-c kameror. över den tror jag att det är d700 och canon 5dmk2 som gäller, men då drar ju priset iväg lite.
Bättre att byta nu innan du köpt på dig en hel vagnpark :)

Det är detta jag oroar mig för med min a300; att jag ska köpa på mig objektiv osv och sedan vilja byta märke när jag uppgraderar/ersätter mitt hus. Sony borde dock utöka sitt utbud rätt rejält de kommande åren =). Ska se vad Adorama säger om mina saker, ger de mig en grym deal på en Canon 40d eller så kanske jag byter, men tror jag stannar med min a300 och köper ett teleobjektiv. Då kommer jag täcka de räckvidder jag behöver (typ 17-200/300).

På tal om det, vilket snabbt teleobjektiv runt 3-5 tusen skulle ni rekommendera till en Sony a300? Vill använda det till "wildlife" (väldigt sällan dock), människor på avstånd och sport.

Angående A/M/P osv så tycker jag att de hittills fungerar mycket bättre än auto. Med Auto kan jag inte bestämma skärpedjup i de fall jag vill få bra tyngd i centrum av fokuset osv. Ibland vill jag få en suddig rörelse i en annars stilla bild, i vilket fall jag använder S för att ställa in lång slutartid. P verkar dock vara samma som Auto, eller?

Har du börjat på fundera på att byta (jobb eller kamera) så är det lika bra att få det gjort. Du är redan på väg. Går du över till Nikon eller Canon, som båda har ett störrre utbud att växa med, så kostar det en bra slant, men när du har betalat så är den delen glömd. Annars kommer du att gå och fundera på hur det skulle varit om du hade bytt, om och om igen.

Annars är det som flera har påpekat. Kameran du har är bättre än fotografen. Det är inte kameran som begränsar. Du har mycket att lära så en bra fotokurs kanske är det bästa första steget att ta innan du byter kamerasystem.

Nu har jag kommit över en deal som är rätt bra.

Nikon D300 + Tamron 17-50 eller liknande för 7-8 tusen, vid inbyte av mina grejer. I Sverige skulle Nikon D300 och det objektivet kosta ungefär 20 000 på Cyberphoto (lite mer tom!), vilket innebär att jag med svenska mått mätt får 12 000+ för min a300+tamron 17-50.

Detta då Adorama säljer ut refurbished D300 billigt (alla recensioner av refurbished D300 säger att de är som nya, de är ju kvalitetskontrollerade av Nikon så borde inte vara några problem..).

Jag älskar alltid att köpa nya grejer, och den här dealen känns bra, även om jag vet att jag inte kommer ta bättre bilder (iaf inte för tillfället) med en D300 än med min nuvarande a300. Det är inte otrolig bildkvalitet "direkt" jag söker, jag vet att det handlar betydligt mycket mer om fotografen än kameran. Mina bästa bilder någonsin är tagna med en Canon Ixus 80 som går för tusenlappen :p.

Nu har jag kommit över en deal som är rätt bra.

Nikon D300 + Tamron 17-50 eller liknande för 7-8 tusen, vid inbyte av mina grejer. I Sverige skulle Nikon D300 och det objektivet kosta ungefär 20 000 på Cyberphoto (lite mer tom!), vilket innebär att jag med svenska mått mätt får 12 000+ för min a300+tamron 17-50.

Detta då Adorama säljer ut refurbished D300 billigt (alla recensioner av refurbished D300 säger att de är som nya, de är ju kvalitetskontrollerade av Nikon så borde inte vara några problem..).

Jag älskar alltid att köpa nya grejer, och den här dealen känns bra, även om jag vet att jag inte kommer ta bättre bilder (iaf inte för tillfället) med en D300 än med min nuvarande a300. Det är inte otrolig bildkvalitet "direkt" jag söker, jag vet att det handlar betydligt mycket mer om fotografen än kameran. Mina bästa bilder någonsin är tagna med en Canon Ixus 80 som går för tusenlappen :p.

Well, you do as you please.

Som du själv skriver så kommer du nog inte ta några bättre bilder samtidigt som 7-8 tusen är bra att ha när du verkligen vet vad du behöver.

Ett antal alternativ är alltid http://www.icrc.org/eng. Någon tusenlapp eller två åt det hållet vet jag känns riktigt bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar