RolandM
Aktiv medlem
Tänkte ersätta Sigma 70-200/2,8 EX med den bildstabiliserade Canon EF 70-200/2,8 IS. Huvudorsaken är att jag upplever mig som skakig. Sigmalinsen fungerar klockrent när den är stativmonterad med knivskarpa bilder som resultat. Behöver normalt använda slutartider på ett genom dubbla brännvidden, för att få bilder utan alltför mycket skakningsoskärpa.
Med bildstabiliserade 24-105/4 sitter skärpan perfekt när stabiliseringen är aktiverad, men problematisk när IS är avslaget. En faktor kan som jag ser det vara att fokuspunkten hoppar runt beroende på skaningarna i händerna, så att kameran hela tiden får ny information att bearbeta och därmed hamnar skärpan på fel ställe beroende på att sökarbilden flyttar sig.
Kommer Canonobjektivet att hjälpa mig?
Vad gör jag i så fall av Sigman?
Med bildstabiliserade 24-105/4 sitter skärpan perfekt när stabiliseringen är aktiverad, men problematisk när IS är avslaget. En faktor kan som jag ser det vara att fokuspunkten hoppar runt beroende på skaningarna i händerna, så att kameran hela tiden får ny information att bearbeta och därmed hamnar skärpan på fel ställe beroende på att sökarbilden flyttar sig.
Kommer Canonobjektivet att hjälpa mig?
Vad gör jag i så fall av Sigman?