** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ersätta Sigma 70-200/2,8 med Canon 70-200/2,8 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Tänkte ersätta Sigma 70-200/2,8 EX med den bildstabiliserade Canon EF 70-200/2,8 IS. Huvudorsaken är att jag upplever mig som skakig. Sigmalinsen fungerar klockrent när den är stativmonterad med knivskarpa bilder som resultat. Behöver normalt använda slutartider på ett genom dubbla brännvidden, för att få bilder utan alltför mycket skakningsoskärpa.

Med bildstabiliserade 24-105/4 sitter skärpan perfekt när stabiliseringen är aktiverad, men problematisk när IS är avslaget. En faktor kan som jag ser det vara att fokuspunkten hoppar runt beroende på skaningarna i händerna, så att kameran hela tiden får ny information att bearbeta och därmed hamnar skärpan på fel ställe beroende på att sökarbilden flyttar sig.

Kommer Canonobjektivet att hjälpa mig?

Vad gör jag i så fall av Sigman?

RolandM skrev:
Tänkte ersätta Sigma 70-200/2,8 EX med den bildstabiliserade Canon EF 70-200/2,8 IS. Huvudorsaken är att jag upplever mig som skakig. Sigmalinsen fungerar klockrent när den är stativmonterad med knivskarpa bilder som resultat. Behöver normalt använda slutartider på ett genom dubbla brännvidden, för att få bilder utan alltför mycket skakningsoskärpa.

Med bildstabiliserade 24-105/4 sitter skärpan perfekt när stabiliseringen är aktiverad, men problematisk när IS är avslaget. En faktor kan som jag ser det vara att fokuspunkten hoppar runt beroende på skaningarna i händerna, så att kameran hela tiden får ny information att bearbeta och därmed hamnar skärpan på fel ställe beroende på att sökarbilden flyttar sig.

Kommer Canonobjektivet att hjälpa mig?

Vad gör jag i så fall av Sigman?

Klart du får mindre vibrationer med IS.
Det kostar en slant emn det kan det nog vara värt.
Sigman hittar en ny ägare på fotosidan/blocket/tradera för ca 5000kr.

Sigmat kommer du inte ha några problem att bli av med. 70-200 objektiv av alla sorter säljer väldigt fort på begagnatmarknaden.

Tackar för synpunkterna. Antar att jag får spara en slant till och försöka sälja det framåt vårkanten när suget efter objektiv ökar på begagnatmarknaden.

Hannes> Lyssnar gärna till ditt bud.

Jag gjorde just detta byte. IS hjälper mig mest när jag tar bilder på kväll/natt på långa tider, nu kan man ta skarpa bilder med 1/10 på frihand. Annars tycker jag nästan att sigmat var skarpare. Fick den känslan när jag bytte.

Men som sagt, IS kräver fler linser i objektivet och för varje lins ljuset passerar så blir inte bilden skarpare... Så det finns inte alltid ett plus med IS, men jag ångrar mig inte alls.

Roland, drick mindre kaffe. ;) Det borde jag göra...

Jag skaffade ett 100-400 med IS för en tid sedan och jag ångrar det inte en sekund. Bilderna blir klart skarpare. Faktum är att jag tar skarpare bilder med det i 400mm än jag gjorde med 70-200/4 vid 200... Och jag har samma "defekt" som du, skakiga händer.

... En faktor kan som jag ser det vara att fokuspunkten hoppar runt beroende på skaningarna i händerna, så att kameran hela tiden får ny information att bearbeta och därmed hamnar skärpan på fel ställe beroende på att sökarbilden flyttar sig.
...

Låter du kameran välja focuspunkt själv som jag tycker det antyds ovan eller kör du manuellt val? Om du använder dig av förstnämnda metoden tycker jag du borde få en högre andel skarpa bilder genom att manuellt kontrollera vilken focuspunkt som du använder för att utesluta att orsaken att kameran väljer en focuspunkt du inte hade räknat med. Betydligt billigare än att fläska på med ett 70-200 f/2.8 IS om nu detta är en del i problemet.

// Mats

Re: Re: Ersätta Sigma 70-200/2,8 med Canon 70-200/2,8 IS

myrslok skrev:
Låter du kameran välja focuspunkt själv som jag tycker det antyds ovan eller kör du manuellt val? Om du använder dig av förstnämnda metoden tycker jag du borde få en högre andel skarpa bilder genom att manuellt kontrollera vilken focuspunkt som du använder för att utesluta att orsaken att kameran väljer en focuspunkt du inte hade räknat med. Betydligt billigare än att fläska på med ett 70-200 f/2.8 IS om nu detta är en del i problemet.

// Mats

Nop, kör inte manuellt eller låter kameran välja fokuspunkt. Det blev kanske lite otydligt formulerat. Det jag avsåg är att den fokuspunkt jag använder mig rör sig över motivet beroende på att jag skakar, vilket inte underlättar för fokussystemet att finna skärpan i den punkt i motivet jag hade tänkt mig. Med ett objektiv med IS påslaget ligger fokuspunkten stilla i motivet tack vare att IS kompenserar för mina skakningar och det blir lättare att få skärpan rätt, dels för mig som siktar och dels för kameran beroende på att motivet inte flyttar på sig.

Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken optik jag vill ha men det står mellan 70-200 f/4L och Sigmat. Men 5000 kr om det är i bra skick är ett bra pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar