Annons

Ersätta Sigma 17-70

Produkter
(logga in för att koppla)

riddler

Aktiv medlem
Hej

Har en Sigma 17-70 2.8 - 4.5 som utan OS som jag funderar på att ersätta, jag har tittat lite på tamron 17-50 och sigma 17-50 2.8, men jag är lite osäker, det känns inte som att det är värt att byta till det, andra alternativ som jag funderat på är 18-135 från Canon, men den kanske inte är lika skarp. Har Bytt till 17-70 från canons 17-85 och blev mycket bättre, även utan OS.


Min fråga är, vad är mitt nästa steg? Vill gärna ha vidvinkeln kvar och liten zoom, helt enkelt ett bra allround objektiv som är skarp. Ska jag fundera på ett L objektiv då? Tacksam för svar, är lite vilsen bland alla objektiv nu
 
Hej

Jag har ett sånt. Trots brist på stabilisering och tyst fokusmotor är jag så nöjd med vad det presterar att jag inte hittat något som jag tycker tillräckligt prisvärt alternativ att byta till.

Det var inte till stor hjälp, inser jag!

Men ett EF-S 17-55/2,8 IS USM vore ju fint, naturligtvis. Då får man fin skärpa, IS, 2,8 hela vägen men tappar 15 mm på toppen vilket kanske inte gör så mycket.

EF 17-40/4 L kan man också fundera på men det verkar inte vara skarpare än Sigma 17-70 som det verkar av tester. Och man tappar ljusstyrka och rätt många mm i toppen.

Ett annat som kan locka är EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM. Man tappar lite ljusstyrka men får stabilisering och ett större zoom-omfång och ungefär samma skärpa som Sigma 17-70/2,8-4,5. Frågan är hur stort lyft det är egentligen, och om det lite vidare omfånget, IS och USM är värt merkostnaden. Det kanske det är..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.