Annons

Ersätta EF 24-70 med fasta

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla först

Du kan ju kolla vilka brännvidder du använt mest med ditt 24-70. Då vet du vad du skall prioritera när du väljer fasta gluggar.

Vad blir då 4 objektiv?
Du får ta med fotoväskan för att få plats med 3 objektiv plus det som sitter på kameran.
Blir det bättre med fyra objektiv?
Knappast.
Som jag sa då behöver man inte ta med alla objektiv, men med 4 objektiv kan det vara lättare att välja vilka objektiv som ska med. Det kan leda till att man tar med sig färre objektiv.

Ibland kan det räcka med bara 50mm objektivet, någon annan gång 35mm och 100mm, osv...

Jag tror det är ovanligt att ägare av 4 eller fler objejtiv alltid har med alla sina objektiv.

Fortfarande beslutsångest..
Har en 24-70 som sagt som funkar riktigt bra med mitt hus. Trots att jag ofta hänger på mitt EF 50 1.8 för att få ett smidigare och mer diskret system är jag rädd att jag ångrar mig om jag säljer av den.

Ni andra som gjort samma "byte": Har ni saknat zoomen?
Blir väl att öppna plånboken och köra både fasta och zoom ett tag. Börjar gå lite över styr det här..

Fortfarande beslutsångest..
Har en 24-70 som sagt som funkar riktigt bra med mitt hus. Trots att jag ofta hänger på mitt EF 50 1.8 för att få ett smidigare och mer diskret system är jag rädd att jag ångrar mig om jag säljer av den.

Ni andra som gjort samma "byte": Har ni saknat zoomen?
Blir väl att öppna plånboken och köra både fasta och zoom ett tag. Börjar gå lite över styr det här..

Du måste väl inte sälja din 24-70 direkt? Behåll den ett tag till. Du har redan 50/1.8 och 70-200/2.8 så du behöver inget lättviktsobjektiv vidare än 35mm. Komplettera med beg 24/2.8 och/eller 35/2 för 2000kr styck.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164499
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=163859

Eller en ny EF 28/2.8 för 1900kr.
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=132505A011

24/2.8 väger 270g
28/2.8 väger 185g
35/2 väger 210g
50/1.8 väger 130g
Summa fyra obkejtiv = 795g

24-70/2.8 väger 950g

Kör ett tag och känn hur det känns.

I det aktuell brännviddsområdet har jag 28/1.8, 50/1.4 och 85/1.8. Alla de tre använde jag med film, men jag har ingen digitalkamera med småbildsformat och av någon anledning använder jag nästan aldrig 28:an numera. (Jag använder zoomar mycket mer nu, också).

85:an är en favorit. Jag tycker att den fungerar väldigt bra på en APS-C-kamera. För 15-20 år sen hade jag en 100/2.0 som nog är aningen bättre än 85/1.8, men jag tror inte att jag skulle använda den lika mycket på en APS-C-kamera. På småbild var den dock mycket trevlig.

Ännu tidigare, innan jag blev Canonist, hade jag objektiv från ett Annat Märke i brännvidderna 24mm, 50mm och 100mm, men det är nog lite bättre att inte ha fullt så långt mellan brännvidderna.

Fick erbjudandet att köpa serien 50/2.5 macro, 85/1.8 usm och 100/2.8 usm macro av en person vars kompetens jag respekterar mycket. Vid tillfället var jag helt inställd på zoomen. Vissa saker måste man bara inse själv.

Men inte hade väl Leica sökarramar för 85mm eller 105mm?
Nu handlar väl den här tråden iofs om spegelreflexkameror, men det är mycket möjligt att du har rätt. Själv har jag aldrig ägt någon Leica, men vad jag förstår ser mätsökarna olika ut i olika modeller. Om de inte hade ram för 85 eller 105 så gissar jag att den kanske var för 90 mm?

Jag hade en 24-70 och bytte den just mot fast optik. Fotade framför allt på 24 mm så jag lade mest krut där och skaffade mig en 24/1.4L (mk I, begagnad, inte tokdyr). Sedan har jag 50/1.4 och 85/1.8. Nöjd med alla även om en uppdaterad 50/1.4 inte skulle sitta fel.

Saknar aldrig zoomen, kanske framför allt eftersom att jag fortfarande fotar 85 procent av alla bilder på 24 mm :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto