Annons

Ersätta digitalkameran med analog + scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

deez

Avslutat medlemskap
Hejvejs

Det är så att jag faktiskt funderar på att fota mindre med min digitalkamera och börja fota mer med min gamla analoga systemkamera.. Dock har jag inte riktigt pengarna som krävs för att lämna in varje rulle för framkallning och kopiering, så därför funderar jag på ett alternativ..

Och det är helt enkelt att köpa en scanner och scanna neg/dior för att sedan få de jag känner för på papper digitalt. Detta tänkte jag kombinera med att framkalla filmerna själv i en såndär filmdosa (vet inte exakt vad det kallas).

Så därför har jag några frågor jag skulle vara tacksam för att få hjälp med. Har kollat runt på nätet och i forumet men hittar inte riktigt det jag söker.

1. Är det möjligt att framkalla negativ färgfilm/dia på egen hand i framkallningsdosan?

2. Vilken typ av kemi behöver jag för att framkalla olika typ av film?

3. Var får jag tag i dosa och kemi för detta? Eftersom jag inte vet vad jag behöver har jag lite svårt att söka upp det. ;)

Och så en sista fråga, vad tror ni rent allmänt om att göra såhär? Är det någorlunda kostnadseffektivt samt kvalitativt eller är jag helt fel ute nu?

Tack på förhand

Kenny
 
funderar i samma banor...svartvit film kan man framkalla själv rätt så billigt och enkelt. färgfilm däremot är så temperaturkänsliga så de måste man lämna in. det blir ju nästan en hundring/film så jag undrar också om det är nån som har några bra ideer till billig kvalitet! :)
 
Tetenal C-41 t.ex. men då måste du framkalla i 38 grader. Det är dyrare än svartvitt och du tjänar inte särskilt mycket på det om du inte hittar jättebillig kemi.
 
Jag vet inte exakta priser, men är det inte väldigt billigt om man går till tex ett entimmeslabb och ber dem att enbart framkalla den negativa färgfilmen? Sen kan man ju skanna in dem som vanligt.

/ Marcus - som fotar analogt och skannar in de svartvita negativen
 
Hur är de med de billiga postorderlabben då? Folk brukar ju ibland spy galla över dem, men vad är det de är dåliga på egentligen?

Jag har (kanske helt felaktigt???) fått för mig att det är kopieringen de är dåliga på. Isåfall kan man ju betrakta papperskopiorna man får med som några slags "råkopior" eller?

Annars så kan jag tipsa om Teknikmagasinet som tar knappt 40 spänn för framkallning och bilder hos VSFL, dock tar ganska många dagar för dem att få fram bilderna.
 
Jag betalar 45 kr på proffslabb för framkallning av neg/pos. Dom tar samma pris oavsett om det är en vanlig framkallning, crossprocessing, push osv. Det finns inte mycket till ekonomi att framkalla färg på egen hand, inte heller så har man så stora möjligheter att påverka neg/pos under själva framkallningen som man kan med ett s/v neg. Det är svårt eftersom man måste ha exakta grader osv på vätskorna, med svart vit så har man en liten slarvmarginal men det har man inte med färg.

Framkallar allt svart vit själv, resten lämnar jag in, och det jag vill ha på papper scannar jag för det mesta och skickar till fotolabo, utom svart/vit då som jag själv kopierar.

Är själv förtjust i Fotospeeds produkter ( http://www.fotospeed.com/ ), dom försöker göra färgprocessen enklare. Använder mycket av deras tonare för svart/vit.

Jag köper mitt från YFO http://www.yfo.se eftersom jag bara bor några hundra meter därifrån men dom finns att köpa via deras hemsida och det finns säkert andra som säljer dessa produkter. Jag rekomenderar att du läser på lite om processen innan du investerar i en massa prylar.
 
Hej Kenny

deez skrev:
1. Är det möjligt att framkalla negativ färgfilm/dia på egen hand i framkallningsdosan?
Ja det är möjligt men i praktiken så fungerar det inte så bra. Neg vet jag inte så noga men om du skjuter en kvarts grad på temperaturen när du framkallar dia så får du färgförskjutningar. I princip så är du hänvisad till en riktig framkallningsmaskin som gör allt jobbet. tempererar, håller vätsketider, agiterar, sköljer...

deez skrev:
2. Vilken typ av kemi behöver jag för att framkalla olika typ av film?
E6 processen för dia och C41 för neg.

deez skrev:
3. Var får jag tag i dosa och kemi för detta? Eftersom jag inte vet vad jag behöver har jag lite svårt att söka upp det. ;)
Svarvitt:
Dosa: En hederlig paterson med minst 2 spiraler. Kolla nypriset hos Photax och annonsera sedan mha en köpes-annons så kan du nog hitta vad du söker för under halva nypriset.
Kemi: Photax är nog billigast.
Via nätet från Tyskland kan vara ett alternativ om det blir en större mängd.
Sedan behöver du:
Termometer, ngt att förvara vätskorna i, mörkt rum för filmladdning, tre litermått (jag föredrar stål för det är enkelt att påverka temperaturen på vätskan, värmer med händerna och kyler med vatten till rätt temperatur.), sköljslang minskar sköljtiden.
Färg:
framkallningsmaskin: Jag vet en som vet en del, maila mig eller hör med scandinavian photo eller ngn annan.
Kemi: nätleverantör.

deez skrev:
Och så en sista fråga, vad tror ni rent allmänt om att göra såhär? Är det någorlunda kostnadseffektivt samt kvalitativt eller är jag helt fel ute nu?
Ja, JAG tror att du är helt fel ute.
Framkallar du MYCKET KAN det bli billigare. Kan du framkalla åt ngn annan för att få ner kostnaden? Framkallningsmaskinen brukar kosta ett par tusenlappar men det går kanske att få tag i billigare idag. Räkna med att några filmer kommer att gå åt pipsvängen både i början och senare för att man har glömt att ställa in ngt rätt.

deez skrev:
Tack på förhand

Kenny
Svartvitt däremot är inga problem att köra för hand.
 
Glöm färgfilmframkallning anser jag. Timmeslabben gör det för 30-50kr, och oftast med bra och jämnt resultat.
Svartvitt gör man enkelt o billigt hemma. Likaså kopiering med en billig förstoringsapparat. Det bästa är då att resultatet kan bli hur bra som helst...om man är noggrann och vet vad man gör.
 
Tack för svaren..

Det var svartvit jag tänkte på i första hand att framkalla själv, det har jag gjort tidigare i skolan, men har ingen stenkoll på det.. Färg undrade jag mest för jag var nyfiken..

Jag har kollat lite på intenernet så jag undrar..

Behöver jag bara framkallare, stop och fix? Eller behöver jag något annat?
 
deez skrev:
Tack för svaren..

Det var svartvit jag tänkte på i första hand att framkalla själv, det har jag gjort tidigare i skolan, men har ingen stenkoll på det.. Färg undrade jag mest för jag var nyfiken..

Jag har kollat lite på intenernet så jag undrar..

Behöver jag bara framkallare, stop och fix? Eller behöver jag något annat?

Det här har jag när jag framkallar svartvitt.

Pattersondosa
framkallare, stop och fix (samt behållare till dessa så jag kan använda dem flera gånger)
Slang som jag stoppar ner i patterson-dosan för sköljning
Mycket bra termometer (den ska vara snabb)
Äggklocka
2 stycken filmklämmor som jag hänger filmen i
dammfri toa :)
Photoflo

/ Marcus
 
chajo skrev:
Hur är de med de billiga postorderlabben då? Folk brukar ju ibland spy galla över dem, men vad är det de är dåliga på egentligen?

Jag har (kanske helt felaktigt???) fått för mig att det är kopieringen de är dåliga på. Isåfall kan man ju betrakta papperskopiorna man får med som några slags "råkopior" eller?

Annars så kan jag tipsa om Teknikmagasinet som tar knappt 40 spänn för framkallning och bilder hos VSFL, dock tar ganska många dagar för dem att få fram bilderna.

Ibland byter dom inte framkallningsvätska tillräckligt ofta.
 
jag gör som du skriver. framkallar sv/v själv, skickar färgdia till labb. gör egna svartvita kopior. färgdia scannar jag och skickar till labb över internet. det fungerar bra.
en dslr skulle ju bli billigare i längden, men jag tycker om att ha hårda originalbilder.

färgneg är jättejobbiga när man inte har kontaktkarta eller råkopior att gå efter. använd diafilm, då ser du vad du ska sträva efter i datorn. fuji framkallar en rulle för ca 30 kronor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.