** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Error 99 - varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Råkade ut för ett Error 99 med min 20D i går vid ett otroligt irriterande tillfälle. Fotograferade schlagerartister som gick ombord på HMS Carlskrona där det hölls stor baluns. Artisterna skulle ställa upp sig framför ett par sjömansfigurer som varit med i en av Nils Poppes revyer på 40-talet. Så det var fullt drag och tillströmmande kändisar hela tiden.

Tack och lov inträffade felet när det bara var en handfull personer kvar så jag fick trots allt bilder på de flesta. Ett par av bilderna kan ni se i min blogg: www.joakim-foto.se/blogg

Nåväl, det saken handlar om är att min 20D fungerat utmärkt sedan jag köpte den i april förra året. Har aldrig råkat ut för Error 99. I går var det ett par minusgrader och det blåste rätt kallt, jag undrar därför om den la av på grund av kylan. Men samtidigt har jag varit ute med den i flera timmar när temperaturen varit runt 10 minus (finns även bilder på detta i bloggen).

Det som förvånade mig var att den även visade Error 99 inne i värmen, kanske hade den inte blivit genomvarm eller något.

Är det någon här som varit med om att 20D visat Error 99 på grund av kyla? Eller vad kan det bero på?

/Joakim

Kör ni Sigma? Bara då jag råkar (råkat) ut för Err 99. Kolla om det återkommer med annat objektiv.

Mitt gamla sunkiga Sigma 100-300 är verkligen expert på att få Err 99.

BAW

Bengus skrev:
Kör ni Sigma? Bara då jag råkar (råkat) ut för Err 99. Kolla om det återkommer med annat objektiv.

Mitt gamla sunkiga Sigma 100-300 är verkligen expert på att få Err 99.

BAW

Jag hade faktiskt mitt Sigma 18-50/2.8 EX på kameran. Men det är ju ett nytt objektiv som dessutom fungerat felfritt i både värme och kyla i snart ett år. Skulle det plötsligt balla ur? Hmmmmm...

/Joakim

Lyckats få Err99 en gång, och det var för några veckor sen. Då var det kombinationen 350D, sigma 70-200/2.8 och kyla. Jag börjar se ett mönster. :)

Ja du Mårten, det är ju inte utan att man börjar undra ifall Sigmat är orsaken!

/Joakim

Liax skrev:
Jag hade faktiskt mitt Sigma 18-50/2.8 EX på kameran. Men det är ju ett nytt objektiv som dessutom fungerat felfritt i både värme och kyla i snart ett år. Skulle det plötsligt balla ur? Hmmmmm...

/Joakim

Samma sak gäller för mig. Jag har haft min kombination sen 350D släpptes och utan problem. Inte provat grejjerna i kyla efter det dock, så jag vet inte om problemet kvarstår.

Hej Joakim.

Fick Err99 för 1½ månad sen när jag var ute på isen i nån timme och plåtade i några minusgrader.Har inte fått Err99 tidigare och inte sen heller,så jag antar att det var därför.Använde 17-40 f/4L på min 20D vid tillfället.

enghell skrev:
Hej Joakim.

Fick Err99 för 1½ månad sen när jag var ute på isen i nån timme och plåtade i några minusgrader.Har inte fått Err99 tidigare och inte sen heller,så jag antar att det var därför.Använde 17-40 f/4L på min 20D vid tillfället.

Intressant att du fick det trots ett Canonobjektiv på kameran. Då borde det inte vara gluggen det handlar om i detta fallet, snarare kylan då.

Det som är så märkligt är att jag tidigare varit ute i flera timmar i minusgrader utan att kameran visat Error 99. Men den här gången la kameran av efter mindre än en timme.

Visserligen blåste det något, kanske kan det ha ökat avkylningen.

Det lutar alltså åt att kombinationen 20D och några minusgrader är en riskabel kombination. I alla fall under längre perioder.

/Joakim

Ja,det beror nog inte på objektivet.Men märkligt är det för jag har varit ute både innan och efter med samma kombination i minusgrader utan att det hänt.

Jag har också råkat ut för detta vid ett tillfälle och precis som Peter hade jag då ett EF 17-40/4L monterat. Skillnaden är att det var säkert 20-25 C den gången. Plus alltså...:) Men det är enda gången jag råkat ut för det så det är väl att anse som ett enstaka tillfälle.

Arne S skrev:
Jag har också råkat ut för detta vid ett tillfälle och precis som Peter hade jag då ett EF 17-40/4L monterat. Skillnaden är att det var säkert 20-25 C den gången. Plus alltså...:) Men det är enda gången jag råkat ut för det så det är väl att anse som ett enstaka tillfälle.

Ja man får ju hoppas att det inte händer så ofta. Inte så bra när det är i jobbsammanhang och man ska ta viktiga bilder. Jag får väl uppgradera mig till ett proffshus helt enkelt.

/Joakim - som ser skuldberget växa.

Liax skrev:
Ja man får ju hoppas att det inte händer så ofta. Inte så bra när det är i jobbsammanhang och man ska ta viktiga bilder. Jag får väl uppgradera mig till ett proffshus helt enkelt.

/Joakim - som ser skuldberget växa.

Ja, för på dem inträffar det aldrig enstaka fel. :) (kunde inte låta bli)

Skämt åsido, visst är det så att Murphys lag gäller. Fel som det du råkade ut för inträffar alltid vid den mest olyckliga tidpunkten.

Någon som vet var den där Murphy bor??

/Arne (som i framtiden också kommer att uppgradera)

Arne S skrev:
Ja, för på dem inträffar det aldrig enstaka fel. :) (kunde inte låta bli)

Skämt åsido, visst är det så att Murphys lag gäller. Fel som det du råkade ut för inträffar alltid vid den mest olyckliga tidpunkten.

Någon som vet var den där Murphy bor??

/Arne (som i framtiden också kommer att uppgradera)

Jag hoppas du har rätt Arne, att det var ett enstaka fel. Men jag tror dock att proffshusen klarar både kyla och väta bättre än 20D. Trots att jag är ruskigt nöjd med min 20D så har jag insett att den inte är helt ultimat ur ett professionellt perspektiv. Har tvingats använda den i snöyra, blåst och regn, och är ständigt nervös för att den ska klappa ihop.

Om någon visste var Murphy bodde skulle han ligga risigt till. Han är förmodligen mer efterspanad än Usam bin Ladin! :)

/Joakim

Vad du skall göra är att återskapa felet när du är inomhus. Dvs ställ in kameran på den bländare och tid du hade som inställning när felet uppträdde.

Det är tyvärr inte ett fel som bara dykt upp.
Ta kontakt med en återförsäljare för Sigma och fråga om det går att göra något åt ditt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar