Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Error 99 med Tamron 18-11

Produkter
(logga in för att koppla)

aussois

Ny medlem
Hallelåja!
Nu är det såhär att jag lånade ut mitt Tamron 18-11/4.5-5.6 till min vän nu i helgen, när vi var i Göteborg. Vi båda har likadana kameror, Canon EOS 400D.
Jag fick tillbaka det igår, efter hon använt det hela veckan, och nu när jag testade det idag så fick jag fram Err99. Det blir inte av att jag stänger av eller sätter på kameran, gör rent objektivet och kameran eller något annat. Det enda som fungerar är att montera på objektivet lite halvt, så det inte riktigt klickar till som det skall. Dock så får jag bländarsteg 00, och det är ingenting jag vill leva med.
När jag monterar på objektivet ordentligt, så klickar, nästan skrapar det till som det inte gjort innan. Kan något ha gått sönder? Jag noterade en längre skrapa längst de guldiga sakerna (vet inte vad de heter). Jag har inte heller något minne utav att de har varit där förut.
Jag får inte fram Error 99 när jag testar mina andra objektiv, så det är inte kameran det är fel på.
Tror ni att det finns något man kan göra eller skall jag kräva att hon betalar reparationskostnaden?
 
De guldiga sakerna är kontakter som överför information mellan objektivet och kameran. Om det är märken på dem så överförs inte all information. Då får man Error 99.

Är det djupa märken på kontakterna eller är det bara smuts? Prova att putsa lite med en putsduk eller dylikt.
/Lars
 
Är det djupa märken på kontakterna eller är det bara smuts? Prova att putsa lite med en putsduk eller dylikt.
/Lars

Det är ganska djupa märken, har försökt få bort dem.. Mja, jag skall försöka sälja den till henne, för den fungerar på hennes kamera.
 
Det är ganska djupa märken, har försökt få bort dem.. Mja, jag skall försöka sälja den till henne, för den fungerar på hennes kamera.

Är det djupa märken så går det inte putsa bort. Sedan låter det konstigt att det fungerar på hennes kamera. Ni borde kolla om det är hennes kamera som förstört objektivet eller om det är ovarsamhet som gör att det blivit djupa märken i kontakterna.
/Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.