Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Error 99 med externa blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrik74

Aktiv medlem
Jag har en fråga som jag hoppas få hjälp med.

Har precis fått ett par gamla studioblixtar men när jag skall använda den via "orginal"synkkabeln så får jag Error 99 på min Canon 10D (m.a.o. allmänt fel).

Den förre ägaren till blixtarna trodde att det kanske kunde bero på för hög ström i synkkabeln men det tycker jag låter konstigt?

När jag sätter i synkkabeln i kameran så brinner blixtarna av, så kabel och blixtar fungerar.

Har jag missat något?
 
e rätt säker på att det e fel polaritet

dvs + o minus e omkastade.

Mitt tips är att köpa en IR tändare o en IR kub på Photax

www.photax.se


Ir tändaren sätter du på kameran, kuben har en ljuskänslig diod o en PC kontakt för blixtarna.

roine
 
Tack för svaret! Så kan det mycket väl vara för sladden är modifierad med eltejp.

Jag mätte också på kontakten för att se vad det var för spänning i sladden när blixtarna var laddade, ca. 140V

Är det normalt?
 
Ok, hopp om livet då för min Mark II är på service.

Är det några problem med den spänningen om man köper fjärrutlösare?
 
Angående kaffebrus och radiosaker...

Jag har precis köpt en radiosändare (http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...&titel=1+kanals,+inkl.+mottagare&media=Studio) från kaffebrus i och med att jag har två stycken Multiblitz blixtar som har lite för hög synk-spänning.

Men är lite fundersam ändå... sändardelen som placeras i blixtskon på kameran har ett litet batteri på 12V, har även mätt med multimeter på sändarens kontakter och den visar myck riktigt straxt under 12V.
Frågan är nu om detta är så säkert ändå att använda på en Canon 300D där synkspänningen endast är rekomenderad till 6V.

Det står iof att sändaren har en mycket låg synkström (inte samma som spänning, ampere alltså) för att inte skada kameran. Och vad jag kunde hitta på nätet så skulle strömmen ligga på 0.01mA om det nu är rätt.

Någon som vet om det är säkert? Eller är jag bara paranoid att skada kameran :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.